Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1064 ggr
ChammyTheHamster
7/23/15, 7:59 PM

Tankar om ArkenZoo...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

[Mina åsikter om ett par av arkenzoo's produkter] -------------------------------------------------------------- Det är livsfarligt för hamstern att ha metall Hjul! Den kan dels fastna i hjulet och den kan utveckla en fotsjukdom som heter "bumble-foot". Den sjukdomen gör så att hamsterns tassar sväller upp och. Till slut så kan de inte gå länge. Vilket som gör att hamster kommer att dö för att den behöver sin motion och den kan ju inte gå till sin matskål m.m. Jag har sett inne på flera av era butiker att det finns metall Hjul som ni säljer och jag vill bara få fram detta för att det finns så många som inte vet detta om hamstrar. Det finns folk som bara köper en hamster för att deras 4-åriga son/dotter tycker att den ser söt ut. Dom går till affären och frågar vad som man ska ha till sin hamster. Då säger den anställda att man ska köpa det här och det där… (Det dyraste dom har) Då köper föräldern det och tror allt blir bra, sen kommer vi till nästa steg: Hamstern. Dom går och kollar på alla hamstrar dom har inne och så ser man de små burarna och metall-hjulen och tror att det är helt normalt. Dom ser att det står "Guldhamster, hona" och på en annan skylt står det "dvärghamster, hane". Då frågar de "Finns det bara två sorters hamstrar?". Då säger den anställda "Ja, det finns Guldhamstrar och dvärghamstrar". Men det är inte sant! Det finns "syrian-hamster (guldhamster enligt arkenzoo), Chinese-hamster (guldhamster enligt arkenzoo), roborovski-dwarf hamster, winter white-dwarf hamster och Campbells-dwarf hamster. Alla dessa olika sorter har olika beteenden. Roborovskis är väldigt energiska och är den minsta sorten. Cambells och winter white kan para sig och skapa hybrider som har det lättare att få diabetes. Min hamster som jag köpte sommaren 2014 är en Hybrid och jag fick inte reda på det när jag köpte honom. Allt jag fick reda på var att han var 8 veckor gammal, hane och en rysk dvärghamster. Om jag inte skulle haft intresse nog att kolla upp hamstrar på nätet m.m så skulle jag inte fått reda på att han var en Hybrid som kan få diabetes lättare än andra hamstrar. Tänk om jag skulle mata honom med massor av godis och han skulle fått diabetes och dör kanske senare, jag får betala en massor med pengar för att han ska till veterinären. Han skulle kunnat ha mist sitt liv för att ni är allt för outbildade, nu för tiden så verkar det mer som att linjen "Zoohandel" på gymnasiet är mer handel än zoo. Man bör veta hur ofta man ska rengöra en Bur, hur ofta man matar djuret, byter vatten m.m. Jag säger inte att alla är outbildade men det finns MÅNGA som inte bryr sig och vill bara sälja det så att de får pengar. Jag har också sett att ni säljer bomull som bomaterial. Det är också livsfarligt för hamstern för att den kan äta det och deras mage smälter inte bomull, de kan fastna med ett ben eller tass och drar den ur led, de kan råka andas in bomullen så att de får det i lungorna. Jag vill inte att man ska börja hata på arkenzoo för detta, det finns jätte mycket bra saker med arkenzoo men det finns också mycket dåliga saker med arkenzoo som jag har tagen upp en bråkdel av. Jag vill bara få fram detta till hamsterägare som är omedvetna om detta och jag vill också få fram detta till arkenzoo för att detta kanske får dom att ta bort de farliga grejerna och börjar att utbilda sig mer om djuren de säljer. Dom kan t.e.x ersätta metall-hjul med plast-hjul, trä-hjul är inte så bra för ifall hamstern urinerar när den springer så försvinner aldrig lukten. Det var allt jag ville ta upp. Tack för att du läste om allt jag tog upp. MVH Jesper Bengtsson

Annons:
kgsjoqvist
7/24/15, 4:43 PM
#1

Katter och hundar får numera inte säljas i djuraffärer och det borde egentligen vara så med fler djurarter. Vi köpte vår första dvärghamster i djuraffären, men nu håller vi oss till uppfödare och får på köpet ett kontaktnät med expertis att rådfråga.

[Nampheet]
7/25/15, 12:19 PM
#2

i japan säljer dom katter o hundar :( 

hundarna o katterna är i en jätte liten typ akvarium eller hur man ska säga

Upp till toppen
Annons: