Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 737 ggr
[Cajsa000]
2015-07-21 00:18

Allt ni vet :D

Jag har planer på att ta min första guldiskull nu till hösten. Men jag vet alldeles för lite nu ;). Så ge mig alla tips ni har :)

Annons:
Cireea
2015-07-21 00:42
#1

Och du tycker det är en bra idé att ta en kull i höst när du inte ens har kunskapen som behövs nu? 🤔Det känns som väldigt lite tid för att förbereda sig. 

Först och främst: är du medveten om alla komplikationer som kan uppstå med honan under och efter födseln? Vad gör du om honan går bort när alla ungar är runt 10 dagar gamla? Har du kunskap att mata och ta hand om dem själv?  

Varför tar du kullen? Har du något mål med kullen? Om du har 10 ungar kvar vid 8 veckors ålder, har du plats att hålla alla i separata burar? Framför allt: har du råd? 

Om jag vore du skulle jag verkligen inte ta en kull redan i höst om du saknar kunskap redan nu. Innan jag tog min allra första kull läste jag in så mycket jag kunde samt hade kontinuerlig kontakt med kunniga hamsteruppfödare som hjälpte mig med alla mina frågor och funderingar kring avel. Jag tog inte en kull förrän jag kände mig säker på att jag var 110% redo för kullen.

Det kan hända så mycket under tiden man ha kull och man behöver inte bara vara förberedd med all fakta utan även ha ställt in sig mentalt att man kan förlora en hona och alla ungar om allt går åt skogen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Cajsa000]
2015-07-21 00:54
#2

Nej! Jag känner också att det kanske behövs ngt mer kunskap ;). Men jag läser allt jag kommer över och kullen kommer inte bli född isf denna höts utan till våren :).

Tack för dina synpunkter, de fick mig att inse att jag inte riktigt är redo :P

Tack!!

Cireea
2015-07-21 09:32
#3

#2 Hur gammal är honan? Du är väl medveten om att honan inte bör vara äldre än 8 månader vid sin första kull? Det smartaste är väl att ta kullen kring 6 - 7 månader.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Cajsa000]
2015-07-21 15:42
#4

Jo det vet jag :)! Det jag läst på forumet/sajten så första 5-7 mån helst ingen emellan och sista/andra kullen 10-12/13 mån :). Men set kanske är fel :/

Nattis.
2015-07-21 23:43
#5

Det finns många sajter på Google om tips. :)

Bellie
2015-07-22 11:44
#6

Jag tycke inte bara att du ska planera när du ska ta kullen utan att ha läst på innan du har planerat! Jag har läst på i månader innan jag nu tar min första kull. Det finns massor att tänka på.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
[Cajsa000]
2015-07-22 11:47
#7

Det jag skrev var att jag hade planer på min första kull i höst. Så är det inte utan jag har planer på att skaffa hane o hona i höst, de ska bli gamla nog, graviditeten osv ska gå bra. Det blev en fel formulering helt enkelt :). Alltså om/när kulle kommer blir först till våren :). Jag har alltså nästan ett halv år att skaffa kunskap. Sen skulle jag aldrig leka med liv utan att va säker :)

[Cajsa000]
2015-07-22 11:48
#8

#6 har du ngn tråd där du uppdaterar om mamman och bebisarna? :)

Bellie
2015-07-22 11:51
#9

Min blogg, minhamsterdagbok.bloggplatsen.se

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Lojs
2015-07-22 21:54
#10

Jag skulle säga att det lättaste är att bolla frågor med uppfödarna till dina kommande hamstrar, det är ju omöjligt för oss att veta vilka kunskapsluckor du har eller inte har. Innan du skaffar dina hamstrar är det ju en hel del frågor du gärna borde ställa till dig själv med. Vilka färger/teckningar vill du rikta in dig mot? Vilka kriterier ska du ha när du köper avelsdjur (till exempel att det är viktigt att hamstrarna är lugna, har exakt den här färgen/hårlaget och har bra storlek, eller kanske att de är aktiva, har snygg typ och är inom den här färgkategorin, att de har snälla, trevliga och friska föräldrar är för mig självklara kriterier)? Även vad som är viktigt för dig när det kommer till uppfödarna du köper av? Att de hållt på länge? Att de har ställt ut mycket? Att personkemin stämmer? Att de är bra på att svara på frågor? Att de är bra på att beskriva sina hamstrars olika personligheter så man kan få en bild av vad för typ av hamster man kanske kommer få? Eller är det bara viktigt att du gillar deras hamstrar?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: