Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 539 ggr
[Cajsa000]
2015-07-19 20:17

Frågor om avel/uppfödning :D

Hej!

Jag har haft hamstrar tidigare och nu vill jag skaffa en hona och en hane och föda upp/aavla, men jag har frågor.

1. vad är skillnaden på att avla och att föda upp?

2. Gäller det några regler för uppfödning?

3. -II- avel?

4. Behövs det särskild mat till ungarna och när slutar/minskar det att dia?

5. Får man avla/föda upp på djuraffärsköpta hamstrar?

6. Någon särskild färg eller liknande man inte ska blanda med ngt särkilt?

7. Övriga råd och tips?

Jag hoppas få mycket svar då jag är så taggad på detta 😂

Annons:
Lojs
2015-07-19 20:27
#1

1. Det är väl egentligen olika namn på samma sak skulle jag säga. =) Fast man säger väl att man avlar och är uppfödare, inte att man föder upp och är avlare. =)

2. Det beror på om man ska hålla sig till en förenings regler eller ej, annars är det jordbruksverkets regler för uppfödning och djurhållning som gäller. 

4. Inte särskild, om man ger en bra kost annars så kan bebisarna äta samma som mamma, men det går åt väldigt mycket när de växer. De börjar äta vanlig mat runt 10 dagars ålder, sedan går de mer och mer över efter hand. 

5. Får får man väl, men det är inte särskilt smart, man vet inte om det finns ärfltiga defekter i släkten till exempel. 

6. Japp, det finns en hel del sånt att tänka på, i alla fall på guldhamster, på dvärgarna vet jag inte. 

7. Läs de här två artiklarna först:
http://hamster.ifokus.se/articles/53b5b4b08e0e7454a500264f-innan-man-avlar-pa-sin-guldhamster?articles-1
http://hamster.ifokus.se/articles/53ea85838e0e747e56003cf7-djuraffarshamster?articles-1

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

lollynonna
2015-07-19 20:30
#2

Läs gärna artiklar här inne:) 

Avel och uppfödning är exakt samma sak. Nej man behöver inte tillstånd, men om man vill kan man registrera sig i svenska hamsterföreningen som uppfödare. Mera info osv hittar du på den sidan. 
Nej man ska inte avla på affärsköpta djur, köp några riktigt bra från uppfödare och starta där. Men först, läs på massor! Allt du kommer över. Hur man tar hand om honan,när man ska sära på dem, vilken mat, när är de redo att flytta osv. Lycka till!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Cajsa000]
2015-07-19 21:01
#3

Tack för svaren!!

Det jag läst är att man kan se på honom när hon brunstar och man då tar honan och hanen i en ren yta (jag tänkte ha en stor samlarlåda) i ca.1h med hård övervakning. När ev. parning är över ska hanen flyttas direkt. 

När bebisarna kommer ska de och mamman va i fred ica.10 dagar och vid 4-5v ska iaf hanarna säras på och honorna kan av kvar inne hos mamman om det funkar. 

Men kan hanungarna va i samma Bur eller äter de upp/skadar varandra?

Lojs
2015-07-19 21:29
#4

De parar sig ett gäng gånger tills honan tröttnar. 

Hanarna kan bo ihop till de börjar bråka eller är 8 veckor gamla.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: