Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1333 ggr
[HammyPaws]
7/12/15, 11:35 AM

Burbygge (tankar och planering)

Hello!

Jag gillar att pyssla och greja och jag kom inte in på en utbildning i höst så jag tänkte trösta mig med ett litet projekt istället när mitt sommarjobb är slut. Jag har inte bestämt mig än utan är bara i funderings-stadiet, men min tanke är att göra om två Ikea Kallax (147 cm x 147 cm) hyllor till en Bur. Anledningen till att jag vill ha två stycken är för att jag tycker det är lite för litet djup (39 cm) i bara en! Jag har en guldhamster som har en flying saucer på 30 cm och det skulle bli så tight. Det vore så perfekt med två stycken, för då blir bredden 147 cm och djupet 78 x 3 eller x 4 (beroende på hur många våningar jag vill ha).

Bild lånad från Ikeas hemsida

Min fråga är: tror ni att man kan göra så? Sätta två Ikea Kallas mot varandra? Alltså sätta den ena bakom den andra, inte bredvid. Och sedan borra ihop dom? Skarvarna gör väl inget, för man ska ju ändå lägga i vaxmatta så kisset inte läcker igenom (dock är min hamster rumsren och kissar i en liten keramikskål). 

Är den här idén helt galen eller tror ni att det går? I videon ovan ser ni hur en tjej har gjort med endast en hylla. Det är något sånt jag vill ha fast med två stycken. 

Hamstrar bryr sig ju inte om volymen i sin Bur utan i golvyta, och jag har just nu ett akvarium på 310 liter vilket är 930 "square inches" (jag tittar på många hamstervideos med amerikanska människor och de använder sig av denna term). Om jag gör det här burbygget kommer hamstern få över 2500 square inches (om jag har 3 våningar, över 3000 square inches om jag har 4). 

I ett 720 liters akvarium på måtten 200 x 60  får hamstern "bara" 1860 square inches. Så hamstern skulle ju få ett jättestort hem! :) Och om jag märker att hamstern inte utnyttjar hela buren (han är 1.5 år så han börjar väl bli lite gammal) kan jag ju bara göra så att det är två burar! :)

Vad tror ni? Tror ni att det skulle funka?

Annons:
hansterspyro
7/12/15, 3:51 PM
#1

Det skulle funka men som du sa han börjar ju bli lite gammal.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Tessan01
7/12/15, 6:43 PM
#2

Ja, det borde fungera. Även om din hamster börjar bli gammal så kan du ju använda buren till kommande hamster / hamstrar. Om du ej tänkt skaffa fler hamstrar så tycker jag inte det lönar sig,

hansterspyro
7/12/15, 6:51 PM
#3

Håller med #2

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

[HammyPaws]
7/12/15, 9:12 PM
#4

#1 #2 #3 Jaa, men jag vill definitivt ha en till hamster när han går bort! Jag skulle gärna vilja prova på att ha en dvärghamster eller två. Dock tycker jag guldhamstrar är såååå söta så det skulle vara svårt att inte ha en liten guldis 😛 Dvärgar är också söta förstås men det är något visst med guldisarna. ❤️

Tessan01
7/12/15, 9:32 PM
#5

#4 Haha stämmer! Tyckte valet mella guldis och robbe var svårt så jag köpte 4 robbar och en guldis 😍 Men tror nog att det kommer gå bra, och att det lönar sig! 👍

[HammyPaws]
7/13/15, 2:19 PM
#6

#5 Hahah skönt att jag inte är den enda!! Kanske ska köpa en eller två dvärghamstrar och göra en budgetbur (2 130 L Ikea samla) istället :o Åh jag är kluven!!! Tänk om man var rik och hade all plats i världen 😛 Mitt hus hade varit ett zoo 😍

Annons:
Tessan01
7/13/15, 2:41 PM
#7

#6 Haha, samma här 😃

Whippet
7/14/15, 12:43 PM
#8

Det skulle funka bra 🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

[HammyPaws]
7/14/15, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Skönt att veta! Tack :D

Dock har jag en annan fundering kring eventuellt ett annat burbygge (om det blir av). Tror ni att detta skulle funka? Det är liksom två olika burar och den ena tänkte jag bara ställa ovanpå den andra. Skulle det hålla tror ni? Jag hade tänk använda mig av http://www.bauhaus.se/vita-hyllplan-16x600x2035mm.html?nosto=nosto-categorypage-topright#full-description sådant här trä i botten/taket och på sidorna och med plexiglas i bak så jag kan ha papper på baksidan ifall jag vill ha någon fin bakgrund, och så plexiglas/riktigt glas i fram med skjutdörrar och sedan sätta glas i fram så att spånet inte ramlar ut….. Hmmm…

Tessan01
7/14/15, 8:42 PM
#10

#9 Hur skulle du göra med luftkonditionering (stav?)?

Whippet
7/14/15, 9:53 PM
#11

Det är ju liksom öppna öppningar om du kollar på bilden i inlägg #9

I'm out Vilar huvudet i handen

Tessan01
7/14/15, 10:31 PM
#12

Fattar inte direkt hur det är tänkt🤪 Iaf det där med skjutdörrarna :P

[HammyPaws]
7/14/15, 11:06 PM
#13

#10 Jag tänkte göra nät i sidan och inte ha glaset på framsidan ända upp :)

#12 Kolla på videon lite längre upp, så som hon har gjort med sina skjutdörrar fast mina kommer ju vara större då… Det måste ju gå omlott för att ge effekt.

Annons:
Tessan01
7/16/15, 1:28 PM
#14

#13 Jaha, du tänkte så! Då förstår jag :)

[HammyPaws]
7/16/15, 8:11 PM
#15

Haha jaa…. Fast får se. Kanske blir ett akvarium istället 🤦‍♂️

Upp till toppen
Annons: