2015-07-12 11:35 #0 av: [HammyPaws]

Hello!

Jag gillar att pyssla och greja och jag kom inte in på en utbildning i höst så jag tänkte trösta mig med ett litet projekt istället när mitt sommarjobb är slut. Jag har inte bestämt mig än utan är bara i funderings-stadiet, men min tanke är att göra om två Ikea Kallax (147 cm x 147 cm) hyllor till en bur. Anledningen till att jag vill ha två stycken är för att jag tycker det är lite för litet djup (39 cm) i bara en! Jag har en guldhamster som har en flying saucer på 30 cm och det skulle bli så tight. Det vore så perfekt med två stycken, för då blir bredden 147 cm och djupet 78 x 3 eller x 4 (beroende på hur många våningar jag vill ha).

Bild lånad från Ikeas hemsida

Min fråga är: tror ni att man kan göra så? Sätta två Ikea Kallas mot varandra? Alltså sätta den ena bakom den andra, inte bredvid. Och sedan borra ihop dom? Skarvarna gör väl inget, för man ska ju ändå lägga i vaxmatta så kisset inte läcker igenom (dock är min hamster rumsren och kissar i en liten keramikskål). 

Är den här idén helt galen eller tror ni att det går? I videon ovan ser ni hur en tjej har gjort med endast en hylla. Det är något sånt jag vill ha fast med två stycken. 

Hamstrar bryr sig ju inte om volymen i sin bur utan i golvyta, och jag har just nu ett akvarium på 310 liter vilket är 930 "square inches" (jag tittar på många hamstervideos med amerikanska människor och de använder sig av denna term). Om jag gör det här burbygget kommer hamstern få över 2500 square inches (om jag har 3 våningar, över 3000 square inches om jag har 4). 

I ett 720 liters akvarium på måtten 200 x 60  får hamstern "bara" 1860 square inches. Så hamstern skulle ju få ett jättestort hem! :) Och om jag märker att hamstern inte utnyttjar hela buren (han är 1.5 år så han börjar väl bli lite gammal) kan jag ju bara göra så att det är två burar! :)

Vad tror ni? Tror ni att det skulle funka?