Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 575 ggr
[CatpissNeverclean]
2015-07-11 23:34

Otroligt aktiv guldhamster

Har haft min nya hamster några veckor och hon är den mest aktiva hamstern jag någonsin haft. 
Jag skulle inte ha fler hamstrar, men så var det en kompis familj som blev allergisk så jag tog emot denna. 
Hon är ca 1,5 så jag tänkte att det är ju lätt som en plätt 😉Oj så fel jag hade! 😃

Fick med en Bur, en RC jimmy. Knappt utan någon inredning, och ett för litet Hjul. Hon har fått flytta till en duna multy, fyllt med så mycket inredning som det går, samt att hon fått tillgång till ett Hjul i större storlek (som hon knappt använder). 

Jag fick veta innan att det inte går att ha vattenflaska men jag tänkte att det är säkert bara för att hon varit uttråkad så med mer aktivering borde det gå. 
Problemet är bara att hon aldrig blir nöjd så jag har fått ta bort vattenflaskan då hon annars tuggar på den.
Men hur länge jag än har henne utanför buren så hittar hon direkt något att tugga på. T.ex kedjorna till hängmattan jag hängt i gallret. 

Det blev bättre sen jag tog bort vattenflaskan men hon blir verkligen aldrig nöjd med aktiveringen. 
Har henne ute ca 4 timmar. Från det att hon vaknar tills jag måste sova. 

Jag tror hon lugnar sig efter att vi inte är vakna för annars hade hon antagligen tuggat sönder buren vid det här laget.

Tips? 

Måste nog försöka hitta en ännu större Bur.

Annons:
Mirre395
2015-07-12 10:02
#1

Istället för att ha mat i matskålen kan du sprida ut maten i buren, lite under bottenmaterialet så att hon får leta efter det och grava för att få fram. Ha även ett tjockt lager Bottenmaterial så att hon kan gräva och bli av med energi. Lägg in kartonger med hål i och sprid ut lite toapapper i buren så att hon själv får samla in Bottenmaterial till boet. Kartonger är ofta roliga att krypa in och ut ur och man får själv bestämma formen på dem och gnaga så mycket man vill:) På youtube finns massor av tips om du söker på t.ex. "DIY hamster toys" o.s.v. Erinsanimals är en jättebra kanal med massor av bra pyssel för hamstern;)

Lojs
2015-07-12 10:35
#2

Jag tror du får se till att ha något hon kan tugga på som hon vill tugga på. Hon har antagligen utvecklat det stereotypa beteendet att tugga på saker och det har blivit en "ångestdämpare" för henne, hon har haft det beteendet väldigt länge och om man tar bort möjligheten att utföra det stereotypa beteendet kan hon bli väldigt stressad och må dåligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Anna O.
2015-07-12 11:55
#3

Åååh, våra hamstrar är väldigt lika med detta. Jag tar inte bort vattenflaskan, han gräver och tuggar på den när han vill ut men efter det blir han så trött så att han står och dricker ett långt tag och då är det taskigt för honom om jag skulle ta bort vattenflaskan. Sen bär jag ju självklart upp honom när han vill ut och så brukar han få springa löst på golvet, testa lite nytt godis. Det man kan göra är ju att lägga in lite nya leksaker tillexempel så dom har något att göra när dom nyss vaknat.

[CatpissNeverclean]
2015-07-12 13:49
#4

#1  Brukar redan sprida ut maten, ska testa byta Bottenmaterial till hampaströ och se om det gör henne mer nöjd. Hon verkar ändå kunna gilla att gräva lite. Sprider också redan ut toapapper så hon får samla ihop själv.
Ska testa se om jag hittar nån kartong som ryms och se om det kan vara något, det skulle ju kunna vara något jag kan byta ut rätt ofta så hon får något nytt. 

Har haft hamstrar i flera år men aldrig mött detta problem tidigare. 

Ska spana in den kanalen på youtube :)

#2 Dom hade ju ingen vattenflaska åt henne av just den här anledningen så den vågar jag nog låta fortsätta vara borta. 
Men tyvärr så väljer hon ju dom sämre sakerna så jag får pröva mig fram och se om jag kan hitta något bättre som hon vill tugga på. Hon väljer ju tyvärr t.ex kedjan till hängmattan, eller gallret, eller buren. Har en massa olika träsaker i buren som hon inte rör. 
Ja tyvärr har hon ju antagligen redan gjort detta under en längre tid. 

#3 en liten jobbig grej med dessa hamstrar 😛
Jo ska testa förnya lite oftare i buren och testa mig fram.

Upp till toppen
Annons: