Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2517 ggr
LeeKnow
2015-06-29 15:19

Toarullar som tunnlar?

Ska ju äntligen skaffa en guldhamster, och tänkte göra buren (130-samla) som så att hon har massa kartonghus med toarulle-tunnlar mellan under spånet. Så att det blir som ett underjordiskt paradis :) 

Men gick in här och läste om toarullar och blev tveksam, kommer en guldhamster igenom toarullar? Finns det risk att hon kommer fastna?

Annons:
Haku
2015-06-29 15:20
#1

guldhamstrar brukar vara ganska stora så dem kan nog fastna, dvärghamstrar funkar toarullar perfekt till :P

Scorpio97
2015-06-29 15:23
#2

Guldhamstrar kan variera en del i storlek. För en del är toarullar perfekta och för andra är dom för småa. Finns även olika storlekar på toarullar.

Är du orolig att den ska fastna så kan du klippa itur toarullen. Alltså längst med toarullen, om du förstår hur jag menar? Då kommer den bara öppna sig lite om hamstern är för stor.


//Jessie

Cireea
2015-06-29 15:44
#3

Jag skulle inte chansa utan klippa isär rullarna längst med för säkerhetens skull. Det finns hamstrar som fått panik när de fastnat i toarullarna. 

Jag klipper alltid upp mina, jag tar det säkra före det osäkra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

LeeKnow
2015-06-29 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Går det när rullarna sitter såhär? Läste att man kunde göra så, men vet inte hur det ska funka. Klippa isär rullarna och "dra isär" rullen så den blir större och sen sötta skåran åt sidan så att inte spån kommer in och proppar igen rullen, går det? (Hoppas nån förstod)

Scorpio97
2015-06-29 18:17
#5

Kanske går att klippa upp två toarullar och limma ihop på något vis?

Tänk förresten på att det finns vax/plast på insidan av mjölkpaket, så det kan bli instängt precis som platshus. På vissa mjölkpaket går det att dra bort, själv undviker jag oftast dom helt (eller klipper upp dom ordentligt).


//Jessie

LeeKnow
2015-06-29 19:46
#6

#5 jasså? Tänkte att det kanske var instängt men trodde inte det eftersom många andra använder mjölkpaket.. Vad finns det för andra alternativ? :/

Annons:
Cireea
2015-06-29 19:48
#7

Pastakartonger ;)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Haku
2015-06-29 20:13
#8

Fast man kan använda mjölkartonger om man vill finns flera som har det till sina hamstrar

LeeKnow
2015-06-29 22:00
#9

Letat igenom hela huset och hittar inte en endaste kartong förutom mjölkpaket.. :/ 

#8 Jo jag vet, men vad är bäst? Ta det säkra före det osäkra och byta ut paketen, eller ha kvar mjölkpaketen och hoppas det går bra?

Scorpio97
2015-06-29 22:16
#10

Har du kollat om det går att ta ur plasten/vaxet? Går att riva bort i vissa paket. 

Personligen har jag inte mjölkpaket som sagt, om jag inte kan klippa bort kortsidorna i alla fall. Men det beror ju på hamstern också. Så länge den bara leker i paketen är det inte direkt farligt, men det kan bli det om hamstern drar in massa spån/bomaterial och bestämmer sig för att sova där. 

Jag har mest paket som det varit flingor, bulgur, bindor, olika frön/nötter/linser och så i. Även Alvedon-förpackningar och liknande, även om dom är väldigt små (går bra att gömma mat i dom). Papperspåsarna det varit mjöl och gryn i brukar också uppskattas. 

Spar även alla kartonger när vi köper nya möbler och liknande. Blir väldigt stora lådor, men det går att klippa itur och limma ihop till bättre storlek.


//Jessie

Cireea
2015-06-29 22:34
#11

När jag nu använder mjölkkartonger brukar jag klippa upp dom ordentligt med stora hål så dom kan krypa runt i dem. Oftast använder mina inte kartongerna till sovplatser utan dom leker bara i dom eller tuggar sönder dom 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: