Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1591 ggr
nightingale
2015-06-28 22:27

Knöl på guldhamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Till min förskräckelse såg jag idag att min älskade guldklimp fått en böld under hakan. Vet någon vad det kan vara? Ska ringa veterinären imorgon. Blir så orolig. Hon är pigg i övrigt o äter o dricker som vanligt. Tack på förhand för svar Charlotte o Daisy

Annons:
[vikinga ängel]
2015-06-28 22:31
#1

Eftersom den sitter vid kinden så kan ett frö eller något annat punkterat kindposen och det harblivit infekterat. Vi får hoppas på att det bara är en infektion, men det kan ju vara värre en så med. Och du borde kolla med veterinär i vilket fal som hällst

nightingale
2015-06-28 22:36
#2

Tusen tack för ditt svar! Jag ho

nightingale
2015-06-28 22:39
#3

Det gick visst lite fort :) Jag hoppas det du skrev är orsaken, att det är något som fastnat eller så. Är fruktansvärt orolig för henne :( Min lilla hittehamster, hittade henne utanför mitt höghus mitt på blanka dagen i höstas…hon betyder så mycket

Cireea
2015-06-28 22:42
#4

Ser du om det syns någon tydlig vårta? För i så fall kan det ju vara papova. 

Utifrån bilder ser det inte ut som papova men samtidigt så är den väldigt suddig och i dålig kvalité så det är lite svårt att avgöra. Du borde kontakta en kunnig smådjursveterinär som kan hjälpa dig med det där. Troligtvis kan det vara en infektion eller början på en tumör.  Det är lite svårt att gissa  utifrån bilden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

nightingale
2015-06-28 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hon är extremt svår att fota :/

[[dvärgkaniner]]
2015-06-29 01:19
#6

Ta henne till en  veterinär.

Annons:
Tina Torstensson
2015-06-29 10:11
#7

Det är ett ställe där det lätt blir bölder (tandrotsböld eller böld från en punktering av kindpåsen eller ett sår i munnen, till exempel). Man måste ju till veterinär för att ta reda på vad det är, men jag tycker att det ser ut som en varböld. Min ena hamster hade en nästan likadan. Däremot vet jag inte hur lätt det är att behandla den, men det är viktigt att ta sig till veterinären med en gång, eftersom en böld, särskilt vid munnen, kan spränga och göra mycket ont för hamstern. Nu kan jag ju inte garanterat säga att det är just en varböld som din hamster har, men jag tycker verkligen att det ser ut så, i alla fall (vilket hade varit det allra bästa, jämfört med vad det annars skulle kunna vara). 

Lycka till! Du får berätta hur det gick sen!

Bekräftad varböld på min gamla hamster, Frasse:

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Cireea
2015-06-29 14:22
#8

Ah i #5 såg man det tydligare. Verkar vara en böld, precis som Tina säger. Du måste åka till veterinär för att få hjälp med den där! 

Vill inte vara den som är den men tur att det "bara" verkar vara något sånt. Det finns så mycket annat hemskt som det skulle kunna ha varit. 🥵


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: