Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes, köpes och erbjudes 28 - Nyfiken i en strut
02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning

Knöl på guldhamster

2015-06-28 22:27 #0 av: nightingale

Hej!

Till min förskräckelse såg jag idag att min älskade guldklimp fått en böld under hakan. Vet någon vad det kan vara?
Ska ringa veterinären imorgon. Blir så orolig. Hon är pigg i övrigt o äter o dricker som vanligt.

Tack på förhand för svar

Charlotte o Daisy

Anmäl
2015-06-28 22:31 #1 av: [vikinga ängel]

Eftersom den sitter vid kinden så kan ett frö eller något annat punkterat kindposen och det harblivit infekterat. Vi får hoppas på att det bara är en infektion, men det kan ju vara värre en så med. Och du borde kolla med veterinär i vilket fal som hällst

Anmäl
2015-06-28 22:36 #2 av: nightingale

Tusen tack för ditt svar!
Jag ho

Anmäl
2015-06-28 22:39 #3 av: nightingale

Det gick visst lite fort :)

Jag hoppas det du skrev är orsaken, att det är något som fastnat eller så. Är fruktansvärt orolig för henne :(
Min lilla hittehamster, hittade henne utanför mitt höghus mitt på blanka dagen i höstas...hon betyder så mycket

Anmäl
2015-06-28 22:42 #4 av: Cireea

Ser du om det syns någon tydlig vårta? För i så fall kan det ju vara papova. 

Utifrån bilder ser det inte ut som papova men samtidigt så är den väldigt suddig och i dålig kvalité så det är lite svårt att avgöra. Du borde kontakta en kunnig smådjursveterinär som kan hjälpa dig med det där. Troligtvis kan det vara en infektion eller början på en tumör.  Det är lite svårt att gissa  utifrån bilden.

Sajter: FilmGuldhamster, Hamster, Litteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning

Anmäl
2015-06-28 23:18 #5 av: nightingale

Hon är extremt svår att fota :/

Anmäl
2015-06-29 01:19 #6 av: [[dvärgkaniner]]

Ta henne till en  veterinär. 

Anmäl
2015-06-29 10:11 #7 av: Tina Torstensson

Det är ett ställe där det lätt blir bölder (tandrotsböld eller böld från en punktering av kindpåsen eller ett sår i munnen, till exempel). Man måste ju till veterinär för att ta reda på vad det är, men jag tycker att det ser ut som en varböld. Min ena hamster hade en nästan likadan. Däremot vet jag inte hur lätt det är att behandla den, men det är viktigt att ta sig till veterinären med en gång, eftersom en böld, särskilt vid munnen, kan spränga och göra mycket ont för hamstern. Nu kan jag ju inte garanterat säga att det är just en varböld som din hamster har, men jag tycker verkligen att det ser ut så, i alla fall (vilket hade varit det allra bästa, jämfört med vad det annars skulle kunna vara). 

Lycka till! Du får berätta hur det gick sen!

Bekräftad varböld på min gamla hamster, Frasse:

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.