Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1189 ggr
wildalia
6/25/15, 1:54 PM

Dalmatiner hamster

Hej finns det en färg som kallas dalmantiner ? Jag har aldrig hört detta. Vet om spottad, bandad, m.m. Var i en zooaffär och såg ngr svart/vita bandade guldhamstrar. Dom var över tecknade och mera vita med svart på. zooägaren som berättade att han även föder upp guldhamster och även ställer ut. Menade på att föräldrarna var dalmatiner hamstrar :-/

Annons:
Cireea
6/25/15, 2:06 PM
#1

Nej det finns ingen färg som heter så och ingen teckning heller för den delen. 

Dalmatiner är oftast en svart dominant spot (eller svart dominant spot bandad) för att det ska låta mer spännande än vad det är. Det är samma sak som att svart bandad kallas för panda. 

Pärlemo, dalmatiner, panda, angora osv är alla olika namn som är påhittade av djuraffärer för att locka köpare med lite fräsiga namn. Det finns garanterat fler men det var dessa som dök upp nu medan jag skrev.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

wildalia
6/25/15, 9:06 PM
#2

Tack för din info :-) Jag blir så trött på zooaffärer. Ägaren berättade att han odlar/föder upp alla sina gnagare och kaniner själv. Jag vet att han har haft mkt snygga hermelin o vädurskaniner för utställning. Men när man ser vit/svarta ungar och av nyfikenhet frågar vilka färger föräldrarna har och han säger dalmantiner, så blir han inte så trovärdig. Han sa att han ställer ut… Va tänkte jag , med tanke på att det är inte många som har ställt ut pga papova. Jag sa att jag har aldrig hört om ngr dalmatiner färger på guldhamster. Men det gick inte att diskutera med honom 😬😝

Helena1978
6/26/15, 12:27 AM
#3

Jag vet ju inte bakgrunden till hans hamstrar, men kan det vara såna här han menade : http://rikyhamstery.com/english/basic/z_nomspotresearch.htm

Dalmatinerhamster är ett namn som jag skulle säga är ett försäljningsnamn, liksom den som i zoobutiken kallas Pandahamster (svartbandad).

En länk om Polywhite hamstrar, dock på danska:

http://www.hamsterpaletten.dk/?page_id=139

wildalia
6/27/15, 1:59 PM
#4

Om han nu ställer ut hamstrar och avlar, bör han väl veta korrekta namn på dem 😏 Jag såg inte så mkt av dem. Två låg i samma Bur och sov. Vet inte vilket kön dom hade. Jag frågade hur gamla de var. Han sa 7 veckor. De jag såg av domså såg de söta ut.

Helena1978
6/27/15, 8:36 PM
#5

Ja, han borde veta korrekt namn på dem och han måste ju regga hamsterungarna om de skall ha stamtavla, vilket de ju borde ha om han är en seriös uppfödare och ställer ut hamstrarna, för utan stamtavla kan de ju bara ställas ut i Pet-klass vad jag vet.

Du har rätt i att SHF inte haft utställningar på länge pga papovan så han är som du misstänker en "bluffmakare".

Lojs
6/28/15, 8:48 PM
#6

#5 SHF har faktiskt kommit igång med utställningar igen, men det låter osannolikt att den här personen varit med på dem. Det finns dock en förening till som har utställningar med hamster, jag vet inte riktigt vad de använder för namn på färgerna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Bellie
6/30/15, 9:17 PM
#7

Men vänta nu… 7 veckor?

Ska dom inte säras vid 4 veckor?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
6/30/15, 9:28 PM
#8

#7 Guldhamstrar ska enligt lag ha egen Bur vid 8 veckors ålder.  Så det bryter inte mot någon lag att ha dom tillsammans tills dess. 

Honor och hanar särar man på vid 4 veckors ålder däremot så det inte blir någon parning mellan syskon eller son med sin mamma.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
6/30/15, 9:42 PM
#9

Aha! Då fattar jag c:

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Boson
7/2/15, 4:03 AM
#10

Såg det för många år sedan, "Dalmatiner hamster" var en svart/vit fläckig liten varelse, den kostade något mer än de "vanliga" guldhamstrarna. Även sett "Panda Hamster" som även den var svart/vit. 

Ska försöka leta upp en hamsterunge jag fött upp som hade prickar. Hon var Svart DS med små jämnstora svarta prickar över hela kroppen.

[Nampheet]
7/2/15, 12:15 PM
#11

Det finns ingetnting om heter panda hamster #10 Det heter bara så i djuaffären för dom ska locka till sig köpare

Cireea
7/2/15, 1:51 PM
#12

#11 Det var väl exakt det som #10 menade?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Nampheet]
7/3/15, 5:11 PM
#13

aha, fattade inte riktigt :p

Annons:
BlackandBlue
7/4/15, 9:32 AM
#14

En hamster som är plywhite och ds ser ut som en dalmatiner. Precis som hundarna. men Polywhite finns inte hos de svenska uppfödarna. men finns lite i danmark

https://www.google.se/search?q=polywhite&espv=2&biw=1366&bih=677&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4ouXVe_TJonIsQG07YL4DA&ved=0CAcQ_AUoAg

Hamstrarna på bild 1, 3 och 4 här är plywhite ds.

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Upp till toppen
Annons: