Annons:
Etiketthamster
Läst 793 ggr
Miaolofsson
6/24/15, 2:08 PM

Dvärg elr guldhamster??

Hejsan! Jag ska skaffa en hamster till hösten och undrar vad ni tycker är skillnaden på dvärg och guldhamster? Vet ni någon bra uppfödare i Skåne? Mvh Mia

Annons:
Achatina
6/24/15, 2:36 PM
#1

Har inte så mycket erfarenhet av dvärgar men guldar brukar vara trevliga. De dvärgar jag träffat har varit aggro, mer som tittdjur än något man gosar med. Guldar brukar typ stå och hoppa jämfota vid luckan eller vad man har för att få komma upp och gosa i handen.

Scorpio97
6/24/15, 3:30 PM
#2

Största skillnaden är att guldhamstrar alltid ska vara ensamma, medan dvärgar alltid ska vara två eller fler. Så vill du bara ha en hamster som du skriver, så är det inte så mycket att välja på. Då är en en guldhamster som gäller, om du inte vill köpa en vuxen dvärg som inte fungerar med andra hamstrar då. 

Det finns även fyra olika dvärghamsterarter. Campbells och Rysk Vintervit är väldigt trevliga och mysiga, medan Robotovskis är mycket mindre, snabbare och mer "titta-på-hamstrar". Har haft alla tre av dom arterna och gillar egentligen alla lika mycket, men som förstahamster rekommenderar jag nog Campbells eller Vintervit. Sen finns även kinesisk, dom har jag dock ingen erfarenhet av. 

Har bara haft dvärgar, men har träffar en del guldar (kompisars, samt att jag praoat på en djuraffär). Och min erfarenhet är precis tvärtemot #1. Min förstahamster var en Vintervit, och han låg gärna och sov i min hand eller i knät på mig när jag tittade tv eller satt vid datorn. Majoriteten av dom dvärghamstrar jag mött har varit trevliga, medan guldarna har bitit väldigt mycket. Dom som fanns på djuraffären där jag praoade bokstavligen anföll gallret, medan dvärgarna var hyfsat tama andra dagen. 

Jag tror att både dvärghamstrar och guldhamstrar är lika trevliga och sällskapliga, så länge dom är seriöst avlade och blivit hanterade mycket. Däremot är det såklart skillnad på individer, vissa är mer reserverade och andra är mer sällskapliga helt enkelt. Sen kanske guldhamstrar generellt sätt är lite lugnare, men annars tror jag inte det är så stor skillnad mellan en Campbells/Vintervit och en guldhamster. Däremot är robbar som sagt mer aktiva och mindre gosiga. 

Och jag tycker det är superbra att du planerar att köpa från uppfödare!


//Jessie

Miaolofsson
6/24/15, 3:47 PM
#3

Tack så jätte mycket för era svar! Är det mycket skillnad mellan hane och hona i sättet? :)

Scorpio97
6/24/15, 3:51 PM
#4

#3 Nej, det är ingen skillnad mellan honor och hanar (:


//Jessie

[[dvärgkaniner]]
6/24/15, 6:38 PM
#5

Skillnaden på dvärgar och guldhamstrar är att guldhamster ska bo ensamen, medans dvärghamstrar ska bo minst två stycken om inte hamstern är argresiv. 

Det finns 4 stycken dvärghamster arter. Roborovoski är svåra att få tama och snabba och  är den minsta dvärghamster arten.  Campbells och Vintervit dvärghamster är lika varan för båda är lugna och snälla. De är väldigt lätta att få tama. Jag har ingen erfarenhet av kinesisk dvärghamster men jag har hört att dem är svåra att få tama men vet inte om det är sant :/ 

Guldhamstrar är väldigt lata och är typ bara i sitt hus. Jag tycker att dem är bitiga som #2 säger också. Det beror också på vilken person man köper sin hamster av. 

Jag tipsar dig Cambells eller Vintervit dvärghamster. Vet inte någon uppfödare i Skåne…..

Simonärminhamster
6/24/15, 9:32 PM
#6

Jag föredrar en guldhamster. Dom tål mycket mer än en dvärghamster. Är själv med min guldhamster Simon. Han är så busig. Men om du tar en dvärghamster tänk på om du pussar den på munnen var försiktig. För om du pussar den på munnen så kan det komma lite spott i näsborrarna och det gör så att hamstern har det svårt att andas det gäller också guldhamstrar

Annons:
exitingsvillemo
6/25/15, 2:21 PM
#7

Jag upplever att guldhamstern har lättare för bett och deras bett gör tämligen ont. En dvärg kan naturligtvis också bita, men det känns knappt.

Tycker också dvärgarna är betydligt enklare att få handtama, de har en större nyfikenhet än guldhamstern och kommer ofta fram direkt till handen som kommer ner i buren =)

Men det är  mina upplevelser.

Miaolofsson
6/25/15, 5:16 PM
#8

 Hur är dvärgar att hantera? 

Känns som dom skulle vara svåra att hantera i och med dom är så små. :p

Scorpio97
6/25/15, 5:25 PM
#9

Jag tycker det inte är några problem med att hantera dvärghamstrar, och då har jag som sagt även haft den minsta arten (robotovskis). 
Men jag har inte hanterat guldhamstrar särskilt mycket, så för mig är ju dvärghamstrarna normalstora och guldhamstrarna är jättestora.


//Jessie

[[dvärgkaniner]]
6/25/15, 8:58 PM
#10

#8 Jag tycker att dvärghamstrar är enkla att hantera de är oftas lugna.

emeliesjostrand
6/26/15, 9:18 AM
#11

Jag har haft 7 olika guldhamstrar, aldrig ägt en dvärghamster så vill ej yttra mig om de. Mina hamstrar har varit väldigt enkla att få tama och bits mer eller mindre aldrig (finns klart undantag). En blev såpass tam att hon kom när man kallade på henne. Vilket fall älskar jag mina guldhamstrar för att de har varit så sociala och så glada. Av den anledningen kan jag rekommendera de. :-)

Upp till toppen
Annons: