Annons:
Etiketthamster
Läst 1665 ggr
Whippet
2015-06-18 13:17

Ta med honom?

Hej

Ska nästa vecka åka till Stockholm (kålmorden) Skulle varit kul om Min Guldhamster kunde följt med men vad bör man tänka på? Han kommer antagligen vara med mig i bilen när vi åker men när vi stannar sätter vi in honom i husvagnen. Går det? Han blir väl inte stressad, Nervös? 

Guldhamster kan man väl ta in i Norge utan några problem med pass vaccination etc? Vi ska ungefär vara borta 1,5 vecka.

I'm out Vilar huvudet i handen

  • Redigerat 2021-05-29 15:33 av Herveaux
Annons:
Lexie82
2015-06-18 13:22
#1

Till att börja med ligger kålmården inte i Stockholm, men jag antar att du menar att ni ska till båda ställena?
 Jag skulle INTE tagit med mig hamstern. Dels kan den bli väldigt stressad, men det kan även bli väldigt varmt i husvagnen när ni inte är där. Det vore ju dumt om hamstern dog av värmen..

Whippet
2015-06-18 13:25
#2

#1 Ja det vet jag ju. Aha.. Vore väldigt dumt.

I'm out Vilar huvudet i handen

Anna O.
2015-06-18 13:27
#3

Hur lång tid tar det att åka dit ni ska?

[Ingunn_1969]
2015-06-18 13:28
#4

Du kan inte ta med hamstern till Norge hur som helst! Det är stränga importregler dit, det krävs veterinärintyg som är max ett visst antal timmar gammalt samt tillstånd från Mattilsynet bland annat. Har du inte alla papper i ordning och blir stoppad på gränsen riskerer du att hamstern avlivas.

Bättre att hamstern från stanna hemma med hamstervakt.

I övrigt klarar hamstrar resor bra, så länge man ser till att det inte blir för varmt, men de har ju ingen glädje av att resa utan mår bäst av att få vara på samma ställe i sin Bur.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Fiona1234
2015-06-18 15:37
#5

Som Ingunn säger så är det extremt hårda regler med hamstrar till Norge, samt så kommer nog hamstern bli stressad att följa med så låt han vara kvar hemma med en hamstervakt :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Whippet
2015-06-18 15:37
#6

Tack för allas svar, han får stanna hemma 🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
annlen68
2015-06-18 16:18
#7

Håller med de övriga: han mår nog bäst av att stanna hemma med en hamstervakt :)

Whippet
2015-06-18 16:20
#8

#7 Japp, får bli syrran 🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

wildalia
2015-06-20 01:18
#9

Jag kan intyga att det går hur bra som helst att ha hamstern i husvagn under färd. Det blir absolut inte varmt i en husvagn. Dem är isolerade. Min hamster åkte alltid husvagnen. Det var tyst och lugnt där inne. Vi satte buren på ett sådant sätt att den inte kunde fara omkring. Vi satte den i barnens säng med kuddar runt. Jag tittade ofta till hamstern underfärden. Han sov gott hela tiden. Vad det gäller Norge vet jag inte reglerna. Lycka till !

wildalia
2015-06-20 01:24
#10

Ja till Norge krävs det speciellt tillstånd att ta med sig gnagare, burfåglar m.m.. Läser jag nu. Ett tillstånd som måste ansökas i god tid. Så ingen hamster till Norge ;-)

annlen68
2015-06-20 12:27
#11

#9  Har ni husvagn med AC  kanske?  För annars blir husvagnar varma om solen ligger på; iaf när de står stilla :)

Fiona1234
2015-06-20 12:39
#12

Hamstrar ska inte vara med husvagnar/bilar med hög ac, då de är känsliga för drag och kan bli förkylda.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

wildalia
2015-06-20 23:55
#13

#11 nej vi har ingen AC. Undra hur våra hundar klarar av att ligga i husvagnen medans vi är och badar 😁 Jag lovar vi har det svalare inne i vagnen än ute. Det är naturligtvis nerdraget så ingen sol kommer in. Och vad jag kan se så råder det direkt ingen högsommar ute. Nej man skall aldrig köra med AC. Det kyls ner onaturligt och med en mkt torr luft. Som ovan skriver, det kan vara direkt farligt för djur och även människor. Husvagnar är faktist isolerade, hur klaras dem annars -30 i fjällen 😃 P.s vår guldhamster har bott med oss i husvagn hela sommaren. Han är oxå i husvagnen när vi är och badar 😄😁

Annons:
Upp till toppen
Annons: