Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1594 ggr
Vickkan
2015-06-15 20:53

OROLIG! Stressbeteende!

OBS! LÅNGT INLÄGG!

Jag har en guldhamster hane som är 8-9 månader som jag haft sedan han var ca 13 veckor.  Jag behöver hjälp och rådfrågning, eller någon som kan hjälpa mig tyda vad jag ska göra åt hans udda stress-beteende.

När jag köpte honom, lät jag honom vara ifred i ca 4-5 dagar utan att störa honom mer än när jag bytte mat och vatten. Han var såklart väldigt stressad och rädd eftersom han flyttat, vilket är förståeligt med ny Bur, nya ljud, ny miljö osv. Efter de 4-5 dagarna så märkte jag att han fortfarande behövde mer tid att anpassa sig. Så jag pratade bara lugnt med han, la in lite papper med min lukt på, och fortsatte låta honom vara ytterligare en tid.

Sammanlagt ca 2-3 veckor tog det innan han började intressera sig för att kika ut när jag var i närheten. Jag började försiktigt med att bara ha handen i buren och lät honom självmant komma fram och nosa. Jag har hela tiden gjort all jag kan för att han ska känna sig bekväm och jag har aldrig pressat honom på något sätt. Allt eftersom så har han blivit mer nyfiken och följer försiktigt efter min hand när jag grejar i buren och han har inga problem alls med att ta mat från handen och bli klappad på ryggen.. han har aldrig ryckt till ens när jag klappar honom. Jag har haft han ute i lekhage och även i soffan ett par gånger och han verkar ganska Ok med det.. han går runt och nosar i lugn och ro och är tillomed bekväm nog att sitta och tvätta sig när han är ute. Han kommer fram och nosar eller känner försiktigt med tänderna på fingrarna utan att bitas, men han vågar inte sitta i handflatan och det gör han fortfarande inte. Jag har alltid bara ute honom en liten liten stund innan han börjar bli stressad eller tycker det är för mycket.

Men trots alla dessa framsteg, ganska ofta när jag kommer in i rummet för att titta till honom så hittar jag honom stel som en pinne.. Nästan paralyserad eller som en staty i mitten av buren eller i hans sandlåda eller något hörn. Men det som jag är orolig för är att han ofta så ligger han raklång på mage, platt som en pannkaka med helt öppna ögon och ser skräckslagen ut.. och när han ligger sådär platt och rak så gör han det redan när jag kommer in i rummet.. Alltså innan han hade kunnat bli skrämd av att jag går in i rummet. Jag har ingen som helst aning om hur länge han har legat så innan jag hittar honom.. men förmodligen en bra stund eftersom det brukar vara varmt där han har legat när man känner i spånet efter han har flyttat sig. 

Vid både dessa beteenden, antingen när han blir en staty eller när han ligger platt mot marken, så går det inte att få en reaktion från han genom att låta han vara, och inte heller när man pratar lugnt med han. Enda sättet han blir "sig själv" igen är när man lägger ner handen en bit ifrån han och och prasslar lite i spånet. Först då börjar han röra sig igen och kommer konstigt nog fram och är nyfiken, vilket är lite konstigt då jag alltid tror att han ska skynda sig in i sitt bo igen, eller någon av hans andra kojor/hus eller gömställen som ligger närmare. Senaste gången han valde att göra sig platt och "osynlig" var bara för ett par dagar sedan när jag skulle göra rent i buren. När han gör så är det nästan som att han försöker hoppas att han ingen ser honom.. ungefär som en struts. Jag prasslade till lite i spånet och satte ner hamsterbollen han brukar vara i när jag städar hans Bur.. och vips så gick han fram och nosade på handen och sen lugnt och försiktigt in i bollen utan konstigheter.
 

Jag är så orolig för honom, och undrar såklart vad det är som skrämmer honom och gör han så pass stressad att han får sådant beteende. Det är alltså såhär långt vi har kommit på de 7 månaderna jag har haft honom. Och det är för mig så konstigt att det nästan är som att man bryter en förtrollning och han blir som vanligt igen efter att ha legat vettskrämd, det borde vara mer troligt att han skulle springa och gömma sig efter att ha legat sådär.

Kan tillägga att han äter och dricker som han ska, pälsen är ren o fin och inga fysiska symptom på sjukdom alls. Han får aktivering med lite hemmagjorda leksaker/godisgömmor m.m. Han springer i sitt Hjul och motionerar måttligt.. alltså inte maniskt. Jag gör aldrig snabba rörelser och jag talar alltid med lugn röst med honom.. Det finns inga höga störande ljud i rummet och han får vara ifred på dagarna utan att störas.

Jag har 2 andra hamstrar, 1 dvärg och en guldhamster, och de står i andra änden av rummet (rummet är stort som ett vardagsrum). De andra två är super trevliga och sociala med helt normala och friska beteenden och rutiner. Alla 3 är köpta ifrån djuraffär. De två andra är ca 1-1½ år. Jag är ALLTID noga att tvätta händerna emellan jag ska plocka med dom så att jag inte har lukt kvar från en annan hamster.

Finns det någon som har en idé eller tanke om varför han beter sig såhär underligt? Skulle vara jättetacksam om jag fick svar så fort som möjligt.

Annons:
Dvärgvädur
2015-06-16 06:40
#1

Hamstrar brukar frysa till ibland när de lyssnar. De kan sitta som statyer i över 15 sek. Jag tror endast att han är en ganska känslig hamster som ofta reagerar på underliga ljud. 

Du kan prova att sätta in fler gömmor i buren så kanske han känner sig säkrare. 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

annlen68
2015-06-16 09:49
#2

Prova flytta honom till ett helt annat rum än de andra hamstrarna?  De har ju ett enormt luktsinne och bra hörsel; och han kanske känner sig rädd och osäker med den andra guldhamsterns närhet?

LeeKnow
2015-06-16 12:12
#3

Han kanske är stressad/rädd pågrund av den andra guldhamstern? 

Edit: Såg att #2 Hann före med det förslaget.. :P

Upp till toppen
Annons: