Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1255 ggr
Fruktzallad
2015-06-12 15:15

Vattenflaska att ha inuti ett akvarium?

Vet ni var man kan köpa en vattenflaska med sugproppar som man kan fästa inuti ett akvarium? Jag har kollat runt men inte hittat någon i djuraffärerna.
Hur fäster man annars en vattenflaska när det bara är raka väggar av glas och inget tak att fästa i?

Annons:
Skogshumblan
2015-06-12 15:20
#1

Har en som är köpt på Ica som går att hänga upp i tråd Ellet liknande. Du kan alltså hänga den i den krok som kommer med. Ena delen i flaskan å den andra på en gren eller liknande.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Inkanyezi
2015-06-12 15:24
#2

När man inte har vatten i glaslådan heter det nog snarare terrarium.

Hursomhelst finns det att köpa i en del djuraffärer, och man kan också köpa på nätet. Om du lägger in water bottle suction cups som sökprofil på valfri söksida så får du massvis med träffar där de flesta är relevanta. Du kan köpa via nätet eller prova i din närmaste djuraffär, för de kanske har.

H4mm4r3
2015-06-12 15:32
#3

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

Sandra-B
2015-06-12 15:34
#4

Jag har sippy-flaskor till mina marsvin. De kommer med en anordning som antingen kan skruvas fast på galler, eller fästas med sugproppar (som ingår) på exempelvis glas- eller plastväggar. Jag tycker att sippy är fantastiska flaskor, har haft sådana i över 15 år nu. Nackdelen är att de är i hårdplast och lätt går sönder om man råkar tappa dem i golvet. Fördelarna är bland annat att de är lätta att rengöra, lätta att fylla på, och att de inte läcker. Finns i flera olika storlekar. http://www.ferplast.com/en/shop/sippy-4674-medium

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lojs
2015-06-12 15:34
#5

#2 Nej, man kallar det fortfarande akvarium eftersom de är byggda på olika sätt, terrarier har helt annan ventilation bland annat. 

Jag har akvarier med nättak, jag har helt enkelt tejpat fast en ståltråd eller liknande på dem som jag hänger flaskorna i, i taket eller på sidan av karet.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MoaL
2015-06-12 15:53
#6

Jag använde monteringsplattor och buntband (se här) när jag hade smådjur i akvarium. Enkelt och praktiskt. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Inkanyezi
2015-06-12 16:14
#7

#5 Du kanske har missat att "akva" betyder vatten? Ett akvarium innehåller vatten, och tömt på vatten är det inte ett akvarium.

LeeKnow
2015-06-12 16:35
#8

#7 det kanske det gör men akvarium och terrarium är helt olika saker oavsett. Det finns ju självhäftande kardborrband att sätta en på flaskan och en på glaset :) Men vet inte vart man kan köpa det.

Lojs
2015-06-12 16:42
#9

#7 Så du menar att om jag skulle tömma ur vatten och fiskar ur ett av mina kar och sälja karet, så ska jag annonsera ut det som terrarium? ;) 
Som sagt, de båda sakerna har helt olika funktion och ofta är det viktigt att betona vad det är man menar, i ett akvarium är det till exempel extra viktigt att tänka på luftkvalitén till sina smådjur, eftersom ett akvarium vanligtvis har mycket sämre ventilation än ett terrarium.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Shalin
2015-06-13 11:07
#10

#3 Dessa flaskor verkar inte alls vara bra tyvärr. Jag har köpt 3 stycken som alla inte fungerar som dom ska. Läste sedan på internet recensioner. Jag fick söka på engelska och fick till störst del fram negativa kommentarer. Vissa läcker men som med mina funkar dom en liten stund och sedan slutar det att komma vatten helt och hållet vad man än gör. Har testat alla slags metoder som att ha i olika mängd vatten. Skruva på hårdare eller lösare mm mm. Så man har tur om man hittar en flaska som funkar :P

Jag använder dock ställningen till flaskan som är väldigt bra. Köpte en plastflaska som nästan passade. Då slipade jag bara på trähålet så det blev lite större.


H4mm4r3
2015-06-13 12:18
#11

#10 Det har jag icke hört, då hade jag tur med mina flaskor.

Haft 4 stycken i 8månader utan problem med själva flaskan.

Enda problemet jag har det dom är att en av mina råttor har tuggat sönder fjädrarna till 2 av flaskorna så fick göra hemmabygge av ståltråd 😂

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

Fruktzallad
2015-06-13 15:29
#12

Jag har ett akvarium UTAN vatten. En låda med 4 släta väggar och botten av glas. Jag har inte ett terrarium som är gjort för reptiler som har ventilationshål på mitten av glaset, går att öppna i sidled eller kräver fuktmaskin till vissa djur. Frågor på det? Spela roll om akva betyder vatten. Förra veckan simmade det fiskar i akvariet. Nu är det tömt och ska få nya invånare. Det är fortfarande ett akvarium fast utan vatten.  Nu var det hur man fäster gnagarnas vattenflaska smidigast jag ville ha svar på.  😂

Tack för alla tips! Jag ska kolla ebay efter sugproppar och så får jag köra nåt provisoriskt så länge med ståltråd eller kardborreband tills jag hittar den ultimata upphängningen. Den snygga flaskan som var till marsvin var smart, men mina gnagare skule tugga sönder trät totalt :-)

MaaariaS
2015-06-13 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag använder akvariemagneter för att fästa flaskan 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Fruktzallad
2015-06-14 00:25
#14

#13 Oj så smart!

MaaariaS
2015-06-14 11:34
#15

#14 Tack 😃

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Lingtardo
2015-06-14 14:17
#16

Kardborreband använder jag :)

Dvärgvädur
2015-06-14 14:19
#17

Jag använder velcro - ett sorts kardborreband och en sippy waterbottle.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: