Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 851 ggr
annlen68
2015-05-30 11:57

Leverförstoring/cysta..förlopp?

Var till veterinären igår med Molly 10 mån, och fick ett mycket tråkigt besked: hon har levercysta. Hela levern är förstroad och det kommer fortsätta växa. Finns inget att göra Ledsen 

Hon har varit tröttare sista veckan. Sovit dag och natt. Dock äter hon och dricker, pälsen ser fin ut. Hon kan t o  m vara riktigt rörlig när vi har henne ute på kvällen. Senast igår kväll rymde hon t ex upp över kanten på lekhagen.

Veterinären tyckte vi kunde behålla henne så länge hon är så här pass pigg. Dock kommer vi självklart inte att låta henne lida om hon blir sämre.

Det jag undrar nu är om det är någon härinne som haft en hamster med leverförstoring? Hur lång tid tog det innan det växte för mycket?

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-05-30 12:15
#1

Jag kanner bara till levercystor pa manniskor och hundar, men antar att de ar ganska likartade. En cysta ar ju en vatskefylld blasa, som I och for sig kan forstoras ytterligare. Men den ar I sig inte elakartad. Levern har ett valdigt stort funktionsoverskott, dvs en manniska kan klara sig aven om 90% av levern ar bortopererad. Och lever ar inte smartianslig. En individ kan inte ha ont i levern. Daremot kan man ju fa besvar om de funktioner som levern skoter allvarligt stors.

Fiona1234
2015-05-30 12:30
#2

Man ska aldrig förknippa en cysta med tumör, då en cysta är som en vattenfylld blåsa som är godartad. Har man tur kan denna förstoring stanna upp, men i värsta fall bara växa och växa och sedan börja trycka på andra organ. Tyvärr är det inte något man kan göra på dom små då det är så lite forskning kring dom, så låt Molly leva så länge hon äter/dricker/beter sig som vanligt, men, blir hon förändrad i normal tillståndet så skulle jag rekommendera avlivning.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Upp till toppen
Annons: