Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1555 ggr
Roonja
2015-05-25 20:14

Uppfödarnamn

Nu vill jag höra lite synpunkter. Innan jag blev registrerad uppfödare så hade jag ett uppfödarnamn. MEN jag var otroligt noggrann med att aldrig använda det på mina djur jag födde upp. :) Jag längtade dock till den dagen då jag kunde börja om jag skulle bli reggad. :D Det har alltid varit självklart för mig, precis som hos hundar, katter med mera, så måste man vara reggad för att få använda sitt uppfödarnamn. :) Jag tycker helt enkelt är fel att använda uppfödarnamn innan man är registrerad. :(  Man måste enligt mig, göra sig förtjänt för det, genom att göra ett prov och bli godkänd av den föreningen. Sedan blir det lätt förväxling.:/ Man kan tros vara registrerad uppfödare och det blir lätt ihopblandat, även fast man kanske inte ens registrerar sina djur i den föreningen. Så vad tycker ni? Det är ju en "regel" som är uppsatt redan. Så jag tycker man ska hålla sig till den, med eller inte, vad tycker ni?:)

Annons:
Cireea
2015-05-25 20:15
#1

Är det lag på det? Finns det en skriven lag som säger att du om oregistrerad hamsteruppfödare inte får använda dig av DITT uppfödarnamn på DINA egna stamtavlor, DINA egenuppfödda djur och DIN egen hemsida? 

Så länge man inte använder uppfödarnamnet på SHF's stamtavlor när man är oregistrerad (vilket man inte kan), vad spelar det då för roll? Varför klassas man, i dina ögon, som oseriös på grund av en sådan liten bagatell?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 20:17
#2

Jag sa aldrig lag, utan norm, oskriven regel/regel. Men det är även en skriven regel inom andra föreningar. Du får INTE skriva uppfödarnamn på dina djur i andra föreningar till exempel. Och där har du ingenting att säga emot. Där emot är det mindre strängt när det gäller hamstrar, och det är tråkigt :(

Cireea
2015-05-25 20:18
#3

Men nu pratar vi om hamstrar Ronja. Ingen här sitter och säger något om hundar eller katter. Vi snackar hamstrar och det finns ingen lag som hindrar mig från att skriva "Blåtassens One of a kind" på mina egna stamtavlor. 

Jag sa ju det i mitt tidigare inlägg, om du nu läst, att så länge man inte använder uppfödarnamnet på SHF's stamtavlor, vad spelar det då för roll om man använder det? Stör det dig så mycket?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 20:19
#4

Jag tycker det, det är mitt tycke. Då jag själv alltid varit noggrann :) enligt MIG, i MIN värld så är det FEL. Och jag får tycka så. Alla andra jag pratat med har argumenterat likadant och jag är även uppvuxen med det.

Roonja
2015-05-25 20:21
#5

Håll tonen Erica :)  Jag vill höra fler synpunkter. Och jag vet mycket väl att vi pratar hamstrar. MEN det är likadant med registrering och stamtavlor på andra djurarter så jag FÅR komma med exempel :)

Cireea
2015-05-25 20:21
#6

Ja, men kom inte och säg att man INTE FÅR för det FÅR man. Då ska du säga att det är din åsikt men du säger att man inte får vilket är helt dundrande fel. Man FÅR använda sitt uppfödarnamn hur mycket man vill. 

Jag håller mig definitiv till min åsikt och jag håller tonen. Dessutom har jag lika stor rätt som dig att skriva i den här tråden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Roonja
2015-05-25 20:23
#7

Jag sa aldrig att man inte fick! 😂 Gud vad du blir arg 😛

Cireea
2015-05-25 20:23
#8

Så du menar, på fullaste allvar, att en uppfödare som använder sitt uppfödarnamn men som inte är registrerad är oseriös? 

#7 Aa, jag är less på att vi icke registrerade uppfödare få ta så mycket skit hela tiden. Ända sedan jag började föda upp så har jag mer eller mindre bara fått stå ut med massa smutskastning från andra uppfödare som är registrerade eller som är på väg att bli det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 20:24
#9

Nej, inte oseriös med sina djur eller sin uppfödning. Men enligt mitt tycke(jag säger inte att det är så) så är det fel att använda det om man inte är registrerad 🙂

Cireea
2015-05-25 20:25
#10

#9 Så du menar att jag är en oseriös hamsteruppfödare för att jag använder mitt uppfödarnamn på mina egna stamtavlor som jag gör själv bara för att jag inte är registrerad uppfödare i SHF?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 20:27
#11

#8 Jag fick då aldrig smutskastning när jag var oregistrerad. :) Jag var ändå det i 3 år :P Var får du smutskastning ifrån? Jag har sagt att det är mitt tycke. INTE att det är rätt och jag letar åsikter. Jag har ALDRIG pekat ut din uppfödning. Så tycker du det har du nog tagit mina kommentarer för hårt eller för personligt. Tycker du har brusat upp alldeles för mycket. :) Tycker du kan ta det lite vuxet. :)

Cireea
2015-05-25 20:28
#12

#11 Kan du svara på min fråga? Anser du att jag då som oregistrerad uppfödare är en oseriös uppfödare för att jag använder mitt uppfödarnamn?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 20:29
#13

#10 NEJ, det sa jag inte :) Enligt mig, då jag höll mig till det jag står för, så är det fel. :) Sa aldrig att du var oseriös. Du är jätteduktig med dina hamstrar, genetik och skötsel :) Noggrann med. :) Men detta är vad jag tycker :) Inget illa menat mot dig. vill bara höra andras åsikter. Kanske kan jag ändra på mitt tycke med? förstår du hur jag tänker? :)

Annons:
Roonja
2015-05-25 20:30
#14

#12 Nej :) Du är inte en oseriös uppfödare. Det har jag aldrig sagt!!! :))))

Man kan där i mot tycka handlingar är oseriösa eller fel. MEN det ändrar inte min syn på dig eller din uppfödning :) Missköter man sina djur där i mot så ändrar det uppfattning. :) Men det gör ju absolut inte du så nej, jag tycker inte du är oseriös. :)

Cireea
2015-05-25 20:31
#15

#13 Du sa inne på Ghif och jag citerar "Jag tyckte det var fel och oseriöst att använda uppfödarnamn när man inte var reggad" -> Då säger du ju här att man är oseriös om man använder uppfödarnamn när man inte är reggad. 

Jag tar det som att jag som uppfödare anses oseriös. 

Sen tycker jag att du slänger ur dig ord som "brusar upp" och att man ska "hålla tonen" väldigt lättvindigt, jag kan inte se någonstans att jag brusat upp. Jag argumenterar häftigt men jag är varken upprörd eller arg.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 20:33
#16

#15 Ja handlingen! :) Tror du tolka lite fel eller så var jag otydlig. Inte att hela uppfödningen var oseriös, bara handlingen, enligt MIG! :) Jag startade tråden för att jag ville ha synpunkter. Kanske för att andra mig eller för att kunna se på detta på olika sätt :) Jag ville ju inte starta den för att du skulle ta illa upp eller bli arg, förstår du! :)

Cireea
2015-05-25 20:35
#17

Jag är inte arg, fortfarande. Men något som faktiskt gör mig riktigt förbannad är när folk påpekar att jag är arg när jag inte är det, det är himla provocerande. Hade jag varit arg hade du märkt det väldigt tydligt. 

Jag förstår dock inte hur jag kan anses som oseriös för att jag använder mitt uppfödarnamn.  Är det så fel att vilja promota sig själv och sina djur? För att vara stolt över det man fött fram?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
2015-05-25 20:42
#18

Det jag tror Erica menar Ronja, är att man ofta ser att folk letar efter specifikt en hamster ifrån registrerade uppfödare, då alla (ja alla) registrerade uppfödare faktiskt ser ner på oss oregistrerade och anser att vi oregistrerade är oseriösa. Vilket då innebär att de registrerade ser ner på oss och försöker intala alla andra det, fast en oreggad kan, och i vissa fall, vara mycket mer seriös än en reggad.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
2015-05-25 20:45
#19

#18 Bra Sofia, du skrev det jag tänkte! Exakt sådär är det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Besthamster
2015-05-25 20:49
#20

Det enda jag tycker är viktigt är hur man sköter allt :) och hur kunnig man är :) PS Erica du borde kolla din mail ;)

Annons:
Roonja
2015-05-25 21:07
#21

#17 Då vill jag inte träffa på dig arg ;) Det verkar som att du vill att jag ska tycka synd om dig och tassa på tå. Men har du tänkt på att du sårat mig? Jag tog väldigt illa upp av det du skrev i förra tråden.. #18 Jag är reggad. Jag ser inte oreggade som seriösa. Där drog du alla över en kam :) Och där har du fel. Du vet inte hur man som reggad ser på er:) Jag ser er som likvärdiga med mig. Jag ser mig även som samma uppfödare nu som jag var när jag var oreggad. Ni har bara inte gjort provet, fast i ditt fall har du dock det sofia :)

Roonja
2015-05-25 21:10
#22

#20 jag tror alla vi här sköter allt och är kunniga. Men jag ville höra om uppfödarnamnen :)

Cireea
2015-05-25 21:10
#23

#21 Hahaha verkligen inte 😂Varför ska du tycka synd om mig? Det finns ingenting att tycka synd om mig för? 😂

Jag ser dock fler reggade (och de som är medlemmar/på väg att bli reggad) som ser ner på oreggade än de som inte gör det. 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 21:11
Zaviie
2015-05-25 21:12
#25

_" då alla (ja alla) registrerade uppfödare faktiskt ser ner på oss oregistrerade och anser att vi oregistrerade är oseriösa. " _
Skulle väl möjligen kunna utgöras av såna här klumpiga antaganden i så fall?
Jag gissar att jag inte ens behöver besvara tråden då, eftersom ALLA registrerade uppfödare tycker så 👍

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Roonja
2015-05-25 21:17
#26

#25 Hade inte kunnat säga det bättre själv. 😊🤫

Fiona1234
2015-05-25 21:18
#27

Så har det varit hela tiden jag har fött upp Emilia. Det finns nästan ingen reggad uppfödare som tycker de kan jämföra sig med mina, "för deras är ju ändå uppfödda av en registrerad uppfödare" Men som Ronja sa, hon har sin åsikt om hur hon ser det, jag har min, Erica sin och du din :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Cireea
2015-05-25 21:22
#28

Håller med Sofia. Sedan jag började föda upp 2013 har jag för det mesta stött på otrevliga registrerade uppfödare som anser att dom är bättre än mig för att dom är registrerade. 🙂Jag är oseriös och okunnig, mina hamstrar är fula och mina stamtavlor gills inte för dom är ju inte från SHF (that's the only one that counts), dessutom har jag ju också papova för inte kan väl en oreggad hamsteruppfödare köpa djur med ansvar och med ordentliga karantäner och sunt förnuft. Det vore ju helt absurt om man gjorde det som oreggad. 

Ja jisses, listan kan göras lång. Jag har min åsikt och ni har era. Min åsikt står kvar kring båda dessa samtalsämnen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 21:25
#29

Jag tycker man ska kunna bete sig också och hålla en god ton. Jag höll min goda ton och förklarade utförligt att det var min åsikt och att den inte behövde vara rätt men att jag ville ha fler synpunkter så att jag kunde få se från flera olika synvinklar :) Man måste tänka på vad man skriver.

Blir det fel så får man be om ursäkt och förklara sig. Jag menade handling med oseriös(enligt mig) inte hela uppfödningen, vilket jag förklarade mig för och skrev att jag förklarade för utydligt innan. Jag skulle aldrig kunna stå för om jag sårat någon, heller inte utan mening. Så jag försöker tänka efter innan. Inte bara bräcka ur sig massa elaka ord som sårar folk. För jag tog illa vid mig. Så som jag såg det så försökte du hota lite med att du kunde bli ännu värre för att jag inte sett dig arg, och jag tyckte redan du var tillräckligt arg.

Jag trodde verkligen inte det om varken dig eller sofia om jag ska vara ärlig. :/ Sådant här ändrar min syn, inte att ni använder era uppfödarnamn. Hade ni tagit allt lugnt med snälla ord så hade allting varit mycket bättre. Jag vill bara höra synpunkter. :P 

Jag fick aldrig svar på en sak som oroade mig. Var får ni smutskastning i från? Om nu ALLA registrerade uppfödare ser ner på er och tycker att ni är oseriösa, vem har då sagt det? Jag har då ALDRIG hört det och jag har ändå kontakt med många reggade som oreggade. :)

Roonja
2015-05-25 21:28
#30

#27 Det va då lustigt :( Aldrig sett eller hört. :( Har jag varit otrevlig? Sett ner på er? För det ÄNDA jag kan minnas är att jag hjälpt er komma igång med era uppfödningar, med färger och genetik. Ni har bett mig och hjälp och jag har gladeligen hjälp er. Och så det ända man får tillbaka är att jag ser er som oseriösa.

Fiona1234
2015-05-25 21:30
#31

Det är väl ganska självklart att jag inte kan skriva ur mig namn efter namn på en offentlig sida, så lågt går jag inte. Och vad är det du inte trodde om mig? Vad har jag gjort i det här? Berättat om min upplevelse om registrerade uppfödare-det är exakt det jag gjort. Tack och hej för mig, denna diskussion får ni ha själva om vi nu ska gå så lågt och kränka varandra som ni tydligen uppfattar det som. Och till sist, jag har haft god ton hela tiden, jag står dock för det jag sa om registrerade uppfödare. Alla kanske var fel ord, generellt kanske var det rätta om man ska vara ordagrann ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
2015-05-25 21:31
#32

#29 Ronja, nu gör du ju sådär igen. Jag är inte arg och jag har inte varit arg. Jag har inte hotat dig utan jag påpekade att om jag varit arg hade du märkt det, för vet du vad jag gör när jag är arg? Jag svär, i varenda mening och flera gånger. Så hade jag varit arg hade du märkt det på sättet jag skrev för det hade varit osammanhängande och med en hel del svordomar. 

Nu tar jag illa upp med vad du skriver Ronja. Jag har inte varit otrevlig eller hoppat på dig på något sätt. Jag har diskuterat, det är en helt annan sak. 

Jag tänker inte hänga ut enskilda uppfödare, det är något jag i så fall tar upp med dom när dom brukar slänga ur sig sina fördomar om oss oregistrerade. 

Ärligt talat så tänker jag inte prata med dig mer Ronja för du upprepar frasen "du är arg" hela tiden, vilket jag inte är. Det är som om du försöker provocera fram något från mig men det tänker jag inte gå med på. Så tack och hej för mig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Zaviie
2015-05-25 21:37
#33

Sofia:
Att säga att ALLA tycker si eller tycker så är är inte nyttigt, speciellt när man inte vet, i alla fall jag har varken fått en frågan om detta eller uttryckt min åsikt om saken heller.
Det är dock självklart tragiskt om det finns folk som beter sig sådärsom du säger, oavsett vem det är till(eller vilken förening eller inte man tillhör), för man bör väl ändå ha lite etik och moral i kroppen, hamstermänniska eller ej.

Erica:
När du säger NI vilka är det i så fall? Jag är en egen person med en alldeles egen åsikt, oavsett om jag själv är registrerad eller inte. Håller inte med någon av er som svarat faktiskt.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Roonja
2015-05-25 21:39
#34

#32 Jag tycker inte det är trevlig ton. Jag tycker inte om svordomar :/ 
Nu kan jag inte kolla på Ghif men där fick jag höra meningar riktade mot mig som jag inte tog bra. 
Jag skrev inte du är arg, utan jag skrev att du verkade hota mig med det, en helt annan sak. :) men väljer du att dra dig undan istället för att prata som vuxna, så visst :) Provucera är väll att ta i 🤪 Om du kolla igenom tråden har du tagit i och jag har skrivit lugnt. Så det är nog snarare tvärt om :) Jag har skrivit att det är mitt tycke. :)

Annons:
Lojs
2015-05-25 21:41
#35

Jag tycker personligen att alla får göra som de vill, jag tyckte själv om att spara mitt uppfödarnamn tills jag var registrerad uppfödare och ha det som en överraskning när jag väl blev godkänd. Om man inte har som mål att bli godkänd uppfödare så spelar ju inte sådant någon roll. 

Jag känner inte igen det att man ser ner på oreggade uppfödare, det är ju där vi alla startar. Men det är klart att man känner av sådant mer om man personligen är oreggad, även om jag inte själv hört något sådant. 

Sedan om hamstrar är "fina" eller ej har ju inget att göra med om uppfödaren är reggad, det handlar ju vanligtvis om att jämföra med den standard som finns och det hänger mycket ihop med vilka linjer djuren kommer ifrån. Eftersom jag fokuserade på svartbaserat och gult i mina linjer så har jag som reggad uppfödare fött upp en hel del djur med mycket sämre typ än vad jag hade velat ha, de linjerna har haft mycket färre djur än de crémebaserade/vilttecknade linjerna i mängder med år och med mindre avelsmaterial är det mycket svårare att få till alla bitar i typen och samtidigt behålla de färger man vill ha.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roonja
2015-05-25 21:41
#36

Svordomar är inte okej, vi håller oss till en god ton! :)

Fiona1234
2015-05-25 21:42
#37

Men vi sa ju faktiskt bara våra åsikt om jag får tillägga det. Jag är inte här för att börja bråka, som vissa i tråden verkar vilja provocera till. Herregud, lugna ner er :P Jag skrev ALLA för att jag blev irriterad, men självklart är det ju inte alla. Vi har inte hoppat på nån jag eller Erica :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Roonja
2015-05-25 21:43
#38

#35 Tack Lojs!:D Håller med dig och jag är glad att få höra en åsikt :D

Cireea
2015-05-25 21:46
#39

Ronja, jag citerar dig igen: "Så som jag såg det så försökte du hota lite med att du kunde bli ännu värre för att jag inte sett dig arg, och jag tyckte redan du var tillräckligt arg. " 

Tillräckligt arg. Tillräckligt arg. 

Jag tänker inte skriva mer än så, för du borde själv inse att du precis i den meningen kallade mig arg, vilket jag inte var. Du kan inte höra min ton för jag pratar inte. Jag skriver och när man skriver kan saker missuppfattas. Du har missuppfattat mitt humör och nu tar jag illa vid mig. 

Jag har förklarat det här säkert FYRA gånger i tråden redan. Kan du släppa mitt humör nu? För det börjar bli irriterande att du drar upp det hela tiden som något sorts argument. Och ja, jag tycker att det är provocerande när du gång på gång drar upp att jag är arg när jag inte är det. Hur många gånger ska jag behöva skriva det? Jag är inte arg. 

Jag drar mig undan för vi kommer ingen vart, vi kommer inte komma överens om något för det enda vi kommer tillbaka till är mitt humör, som du dessutom har fel om. Så.. jag tänker sluta skriva med dig nu och så kan vi väl bara.. agree to disagree och så var det bra med det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 21:48
#40

#37 Det gäller att inte vara så impulsiv, fast man är arg. Det visar på att man är seriös och mogen :) Men alla gör fel! :) Man lär sig genom hela livet :) Alltid något man får arbeta med. :) 
Tycker inte om att ni använder provucera. Vi här har bara diskuterat. Var ni får provucera ifrån vet jag inte :(

Roonja
2015-05-25 21:49
#41

#39 Jag sa aldrig att du var arg, bara att jag upplevde dig som arg genom dina formuleringar! :) Förlåt att jag var otydlig! :) Jag vill inte att du ska ta illa upp om du nu inte var arg :) jag ber om ursäkt om jag upplevde det fel:) Jag tycker vi kommer någon vart i alla fall :) Jag får ju synpunkter från andra och det var det jag ville:)

Annons:
Fiona1234
2015-05-25 21:59
#42

#40 Men på riktigt? Jag valde fel ord, varför haka upp sig?

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Roonja
2015-05-25 22:02
#43

#42 Men snälla Sofia, skriv trevligt. Jag har inte hakat upp mig på något. Tänk istället på hur du skriver.

Nu har tråden gått för långt. Det är synd att folk inte kan hålla en god ton och komma med fula ord bara för att de är irriterade. Nu vill jag hålla mig till ämnet och tar bort olämpliga kommentarer.

Cireea
2015-05-25 22:04
#44

Moget att radera alla mina och sofias kommentarer … men inte dina egna som är lika OT som våra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
2015-05-25 22:05
#45

Det är ganska svårt att skriva trevligt när man själv blir anklagad för påhopp när man själv blir utsatt för det. "Man lär sig genom livet". Du anser dig alltså mognare än mig och vi är lika gamla..? Jag blir bara fundersam haha. Ta det inte så seriöst ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2015-05-25 22:09
#46

Varför radera kommentarer? Alla har sina åsikter. Dessutom raderar du mina inlägg och Ericas?

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Roonja
2015-05-25 22:09
#47

 #45 Jag är inte här för att vara elak om du tror det Sofia! :) Det jag menade med att man lär sig genom livet är för att jag själv varit otroligt impulsiv och är fortfarande. Men jag lär mig hantera det. Jag är 17, så nej, vi är inte lika gamla :)

Roonja
2015-05-25 22:11
#48

#46 För att jag anser inte att Erica skriver trevligt och jag vill hålla en god ton. Jag ser ingen annan i tråden här som skrivit emot mig, snarare tvärt emot och det borde ju betyda något? Någonstans måste ni ju förstå att det är fel hur ni resonerar :) Ingenting elakt menat men jag förstår ju själv om man gjort fel :) Jag bad om ursäkt många gånger om jag förklarat otydligt i all hast :)

Annons:
Fiona1234
2015-05-25 22:11
#49

Men alltså va? Du anklagar nu mig för omogen, impulsiv. Jag är mer mogen och kan hantera situationer än många andra vuxna människor här inne. Sen så blir jag ju 16 i år, så 1 år hit och dit.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
2015-05-25 22:12
#50

Så bara för att jag skrivit emot dig så är jag otrevlig?! 😮Du har raderat ALLA kommentarer där jag argumenterar emot dig, du censurerar diskussionen åt din egen fördel!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
2015-05-25 22:12
#51

Nu förstår jag faktiskt ingenting.. Jag behöver ingen läxa. Jag behöver inte läxas upp. Förklara gärna vad du menar med det du just skrev då jag tog illa upp.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Roonja
2015-05-25 22:14
#52

#49 Nej det gör jag inte. :) Jag sa att man måste tänka efter Sofia, det är något helt annat. Ja det vet jag, men det vet du att jag också är. Men jag tar tagit bort de olämpligaste kommentarerna. Även mina svar. För denna tråden handlar om annat! :) Jag vill er inget illa. Ni verkar tro att vi är era fiender. :) Jag tyckte Erica hade en hemskt otrevlig ton. Därför rök hennes kommentarer.

Fiona1234
2015-05-25 22:15
#53

Haha, alltså herregud. Hur orkar du ens, på riktigt nu. Det här är ju löjligt.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Roonja
2015-05-25 22:16
#54

Jag sa inte att du behöver läxas upp Sofia!:) Men man måste alltid tänka på vad man skriver, oavsett :) Nej, där du skrivit otrevligt. Jag kan ta att du argumenterar emot mig. Jag raderade de som var otrevliga och off topic. :)

Cireea
2015-05-25 22:16
#55

Du censurerar en diskussion bara för att jag diskuterar och argumenterar emot dig. Jag kan inte se något som kan vara stötande i mina kommentarer. Bara för att DU uppfattar mig som otrevlig har du ingen rätt att censurera bort det på det här sättet!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Roonja
2015-05-25 22:17
#56

Ja, det tycker jag med Sofia 😂 Jag hade då aldrig haft varit så otrevlig från början. Känns inte ens som att ni verkar bry er om erat rykte alls här. Men nu ryker ALLA kommentarer så ni inte blir irriterade på det också

Be-Bopz
2015-05-25 22:28
#57

Här går det hett till 🥶

Jag är registrerade uppfödare, men jag blir enormt ledsen att höra att jag ser ner på alla oreggade uppfödare, vem har rätten att anta att det är så jag tycker, för att jag är registrerad?

Samtidigt är det tråkigt att det upplevs som att registrerade uppfödare ser ner på de som inte är det, men den känslan kan man nog bara ändra på själv, och verkligen fråga sig om det är så att ALLA registrerade uppfödare ser ner på de oreggade. Oftast så handlar det kanske om osäkerhet hos personen själv, eller så kanske det kan vara av privat kontakt som gör att man upplever det?

Detta ämne har varit uppe flertalet ggr under mina år i SHF, inte om man nu skulle vara oseriös osv, utan om man bör ha rätten som medlem i SHF att använda sig av ett namn innan man blir reggad, såklart kommer man ju fram till samma svar varje gång, det är inget vi kan bestämma över, MEN det kan skapa många frågetecken där ute, det är svårt ibland att hålla reda på vilka som är reggade eller inte, jag har ibland svårt att utläsa från hemsidor om personen är reggad eller inte, då måste jag gå in på vår hemsida och kolla, för att vara säker, så ni gör t.o.m ordförande osäker, så svårt är det ibland att se 😉 Men föreningen kan inte bestämma över hur andra vill göra, men att oreggade skulle vara oseriösa tycker jag inte.

Be-Bopz
2015-05-25 22:33
#58

Oj, tråden är nästan helt raderad! Vad hände? Vem är admin? Man kan inte radera bara för att svaren inte passar mina åsikter.

Cireea
2015-05-25 22:34
#59

Det är Ronja som raderar… hon censurerar bort mig och Sofia ur konversationen för att jag är otrevlig tydligen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Be-Bopz
2015-05-25 22:35
#60

Ok, jag hann att läsa svaren dock.

Roonja
2015-05-25 22:36
#61

#57 Ja, men sofia och jag har pratat och bett om ursäkt. Vi håller båda med om att det gjordes större än vad det var :) Tror att en del håller sina åsikter så tajt att det går till överdrift. Det gäller att vara lite ödmjuk! :) 

Håller för övrigt med dig. Jag var lite otydlig. Menade aldrig att man var oseriös, mer att jag såg handligen som oseriös. Kanske då för att jag alltid varit så noga med den :) Men jag håller med om att jag heller aldrig hört detta med att registrerade ser oregistrerade som oseriösa, och om så är fallet så är det ju ytterst tråkigt. Även om jag aldrig hört om det. :)

Roonja
2015-05-25 22:37
#62

#58 Det var för mycket off topic och ingen trevlig ton. Jag bad om att tonen skulle hållas bra men så blev det inte och då ryker kommentarerna, så är det. På något sätt måste det få ett slut om man inte kommer någonstans :)

Annons:
Cireea
2015-05-25 22:39
#63

#62 Ronja.. du kan inte radera kommentarer bara för att dom inte passar dig. Mina kommentarer som du raderat har inte på något sätt varit hårda och opassande. Bara för att du anser att man är otrevlig så kan du inte bara sätta dig och radera en massa svar. 

Bara för att du är en Medarbetare så har du inte rätten att kapa bort en hel konversation bara för att svaren inte passar dig. OT, fine.. men de svar som tillhör konversationen ska ligga kvar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 22:40
#64

Och jag ber om ursäkt Erica, alla kommentarerna skulle ryka då detta inte hör till ämnet. Men jag har så segt internet så det inte hinner med och då blir det den kommentaren som är synlig som försvinner :)

Roonja
2015-05-25 22:41
#65

#63 Både svordomar och ord som du tyckt passat som inte stämt har du använt dig av :) jag tar inte bort kommentarerna för att de inte passar mig utan för att det är offtopic! :)

Cireea
2015-05-25 22:44
#66

Svordomar?! Var har jag skrivit en enda svordom?! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-25 22:44
#67

#63 Jag är tillräckligt gammal för att förstå det själv i detta fallet:) Där e mot tog du bort kommentarer från guldhamster iFokus som inte alls var otrevliga men som inte passade dig. Jag tar bort för att det är offtopic. varje kommentar som hör hit är kvar :) 
Men nog om detta nu Erica. Allt detta har blossat upp till en för stor grej. Både jag har bett om ursäkt över och Sofia. Kanske är dags nu att stryka detta va? Detta verkar vara en öm punkt och då slutar vi pilla sönder den :)

Roonja
2015-05-25 22:45
#68

#66 Jädrans, är inte det en svordom? Då kanske jag trodde fel 😂 Förlåt i så fall

Cireea
2015-05-25 22:46
#69

Skillnaden är.. att jag är Sajtvärd Ronja, det är inte du. Som Sajtvärd kan du radera vad och vem du vill, det är den rätt man har som Sajtvärd. Den rättigheten har inte du som Medarbetare

Jag tog bort inläggen på Guldhamster iFokus för att dom var helt OT: tråden handlade INTE om det vi pratat om och därför blev alla inlägg rörande det ämnet borttagna och jag bad dig starta en ny tråd om du ville fortsätta diskutera.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Roonja
2015-05-25 22:48
#70

Nog om detta nu! :) Jag vet att du är Sajtvärd, du behöver inte förtydliga det på det sättet :) Det kan jag också lika lätt bli om jag startar en sida.
Men jag har rätten, som Medarbetare, att radera kommentarer som är olämpliga och inte hör till ämnet. Jag hade då aldrig gått så lågt så att jag hade raderat de för mitt eget syfte. :) Utan för att hålla en god ton eller för att få stopp på något. Så nog om detta:)

Odette
2015-05-25 22:52
#71

Synd att tråden gått överstyr. Har tänkt en hel del på det här med uppfödarnamn jag också, jag har alltid kallat min uppfödning för Exentrion's, det har hängt med sen jag ville föda upp råttor. Min hemsida har alltid hetat så och jag ser inget "fel" i att man kallar sin uppfödning för något, vill man ha en hemsida så måste ju hemsidan heta något.  Alla har rätt att hitta på namn, varför inte liksom.

Men, jag tycker det är missvisande att skriva ett uppfödarnamn framför de egenuppfödda djuren, så länge uppfödningen inte är registrerad någonstans. Där går gränsen för min del. Det är där jag personligen kan tycka att det är vilseledande.

Sedan tycker jag att det är riktigt tråkigt att en del upplever det som att registrerade uppfödare ser ner på oregistrerade. Detta är inget jag själv märkt av, inte heller då jag själv var oreggad. Personligen är jag skeptisk mot alla oavsett om personen i fråga är reggad eller ej- för min del handlar det inte om föreningar eller om man är reggad eller ej. För min del handlar det om att sälja och köpa djur till personer med liknande syn på djuren. Det är det enda som betyder något för mig. Det finns registrerade uppfödare i olika föreningar som jag själv kanske inte vill sälja djur till, för att deras sätt att ha- och föda upp djur på, kanske inte känns bra för mig. Jag säljer ju inte djur till någon jag egentligen inte "vill" sälja till, bara för att det är en registrerad uppfödare.
Jag lägger ingen större vikt i om en uppfödning är registrerad eller ej- det är inte det som avgör om man är seriös eller inte. Sen tänker jag lite som så, att alla har vi ju börjat någonstans, "mina" djur är ju egentligen inte "mina" förrän efter flertalet generationer, och även då är det ju djur från andras uppfödningar som lägger grunden för min uppfödning. Det enda jag gör är ju att välja kombinationerna.

Men åter till ämnet, visst är det upp till var och en om- och hur man vill använda sitt prefix. Men jag tycker personligen att gränsen går vid att sätta prefixet före sina djurs namn. Att hemsidan heter något är väl bara trevligt! :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roonja
2015-05-25 22:54
#72

#71 Håller helt med dig. Väldigt kloka ord :)

Be-Bopz
2015-05-25 22:56
#73

#71 Det har även jag problem med, (min personliga åsikt.)

Imasy
2015-05-25 23:03
#74

Jag har valt att återpublicera alla inläggen i tråden, då de inte bryter emot sajtens Skrivregler, och att åsikter går isär (vilket de ofta gör på ett diskussionsforum) är inte likställt med att de bryter emot reglerna :)

-------------

För att återgå till trådens ämne så tycker jag det är betydligt lättare att veta vart hamstern kommer ifrån om man använder sig av ett uppfödarnamn, oavsett om man är reggad eller ej. Jag bryr mig absolut inte om huruvida man är med i någon förening etc, och ett medlemskap i en förening är för mig inte detsamma som att uppfödningen håller en viss kvalitet.

Jag har aldrig varit reggad uppfödare och jag kommer aldrig att bli det heller av olika skäl. Däremot så har jag själv aldrig kännt mig utanför på något vis bara för att jag inte är reggad, och jag har heller aldrig upplevt det som att min uppfödning skulle vara oseriös. Eller, är det så att den har ansetts vara det, så har det inte nått mina öron iallafall ;)

Cireea
2015-05-25 23:08
#75

#74 Det håller jag helt med dig om Imasy. Jag tycker inte namnet "Stefan" säger mig särskilt mycket i en stamtavla. Då är det bättre med uppfödarnamn direkt så jag ser senare att "just det..Stefan kom därifrån!" 

Sen fattar jag om SHF har sina regler, det har jag inte sagt något om. Jag vet att man som oreggad inte får ha med sitt uppfödarnamn på deras stamtavlor och det är ju deras race så då får dom köra på det. Men alla de som kör med egna stamtavlor, vad gör det då om man skriver in sitt uppfödarnamn?

Jag har heller inga planer att regga mig så jag har en mall till mina egna stamtavlor och jag skriver alltid med mitt uppfödarnamn för att personen i fråga alltid ska veta var hamstern kommer ifrån, dvs: MIG! 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2015-05-26 16:57
#76

#74 okej! :) jag tyckte det var en otrevlig ton men då är det ju lungt om de är tillbaka då :)

Annons:
[Ingunn_1969]
2015-05-27 10:30
#77

Jag föder upp guldhamstrar men är oregistrerad, för mig är det helt självklart att mina guldhamstrar inte ska ha något prefix. Dock är jag registrerad dvärghamsteruppfödare med namnet Snögatans, så alla mina dvärgar heter Snögatans nånting, namnet syns också på hemsidan såklart.  Några av mina guldhamsterkullar är reggade i shfs stambok men inte alla. Jag gör egna stamtavlor till mina guldhamstrar, och skriver där in namn på uppfödaren (ibland är det jag och ibland min dotter) samt kontaktuppgifter.  Alla hamstrar med prefix från registrerade uppfödare, antigen i Sverige eller utomlands, får med sig sitt prefix, övriga är utan.

När jag köper hamstrar (både guld och dvärg) utomlands är de utländska uppfödarna alltid noga med att berätta för mig huruvida de är registrerade uppfödare på arten eller inte. De vill inte att jag använder deras prefix på en art  de inte är reggade på!  Däremot skriver jag alltid in namn på uppfödaren när jag registreras deras djur, på så sätt finns ju info om  uppfödaren även om prefixet inte är med. Namnet är faktiskt viktigare än prefixet kan jag tycka.

Jag har aldrig någonsin känt mig dåligt behandlad av registrerade uppfödare, tvärtom har jag fått mycket hjälp och stöd genom åren. Huruvida jag vill vara reggad eller inte är helt upp till mig, känner jag, jag ser inte något hinder i att bedriva ett seriöst avelsarbete utan prefix tills den dagen kommer då jag känner mig mogen att registrera mig som uppfödare på guldhamster också. För mig är det att vara registrerad uppfödare ett bevis på att jag har en bra bas av kunskaper och kan representera föreningen jag är reggad i på ett bra sätt. Det är inget jag vill stressa fram utan det får ta den tid det tar att nå den punkt där jag känner att jag är redo.

Jag tycker det är fel och vilseledande att använda prefix i stamtavlorna när man inte är registrerad i en förening. Kontaktuppgifter kan man alltid skicka med ändå, jag kan inte se att det behövs prefix för att veta vart hamstern kommer ifrån.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Roonja
2015-05-27 18:54
#78

#77 Så bra skrivet! Håller helt med dig! 😃

Imasy
2015-05-27 21:40
#79

#77

På vilket sätt är det vilseledande att använda prefix om man ej är reggad? Har det betydlese vart man är reggad någonstans?

Klart man skickar med kontaktuppgifter, men hur ska du kunna veta vem/vad som ligger bakåt i stammen om det bara står "Stefan" som farfar tex?

Odette
2015-05-28 09:48
#80

#77 Intressant! Tänker på det här _"de utländska uppfödarna alltid noga med att berätta för mig huruvida de är registrerade uppfödare på arten eller inte. De vill inte att jag använder deras prefix på en art  de inte är reggade på"
_
#79 det som kan vara vilseledande är väl att "nytillkomna" lätt kan ta för givet att en uppfödning är reggad någonstans då prefixet står med. Ingen större fara egentligen :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[Ingunn_1969]
2015-05-28 15:20
#81

#79 Jag vill alltid veta vart mina djur kommer ifrån. En "Stefan" i stamtavlan är helt okej om det finns info bakom som jag kan få ta del av när jag köper djuret. OM det vore så att prefix alltid betyder att uppfödaren är reggad så skulle jag  kunna lägga mycket mindre tid på att granska stamtavlor och kolla bakgrund när jag köper in nya djur till aveln.  Är man reggad i en förening har man förpliktelser och ramar att hålla sig inom när det gäller aveln. Därför är ett prefix från en reggad uppfödare en kvalitetsstämpel. Eftersom det idag har blivit en vana för många som inte är reggade att också använda prefix så faller hela systemet med kvalitetsstämpel. Jag måste då kolla upp just den uppfödaren extra noga därför att när en uppfödare inte är med i en förening så kan ju aveln se ut hur som helst. Det kan vara så att uppfödaren följer de regler och rekommendationer som föreningarna har satt upp men det kan lika gärna vara så att uppfödaren avlar helt efter eget tycke och smak och inte alls enligt föreningarnas regler.

I den bästa av världar skulle det vara så att prefix betyder att uppfödaren är reggad i en förening och att alla utan prefix inte är det. Det skulle underlätta avelsarbetet och vara tydlig och klart för alla. Det är därför jag menar att det är vildeledande att använda prefix när man inte är reggad. Jag har flera gånger fått berättat för mig att folk har köpt dvärghamstrar med prefix i tron att de är rena vintervita när det sedan har visat sig vara hybrider avlade på djur från zoo till exempel. Det är brist på kommunikation från säljaren sida men också brist på kunskap från köparens sida naturligtvis. Hur som helst är det synd att folk ska bli lurade och tro att de köper djur registrerade i en stambok när de i själva verket inte finns registrerade någon annanstans än i uppfödarens dator.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Cireea
2015-05-28 15:59
#82

En enkel fråga: Är du reggad? Nej. Så var det ur världen. 😉Sjukt jobbigt och krävande arbete.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Ingunn_1969]
2015-05-28 16:48
#83

#82 Jag är registrerad dvärghamsteruppfödare Svenska Hamsterföreningen och i Svenska Dvärghamstersällskapet. Visst krävdes det en hel del att bli reggad i båda föreningarna men så jobbigt var det inte. Jag är inte reggad som guldhamsteruppfödare än helt enkelt därför att jag inte tycker jag har tillräckligt mycket kunskap och erfarenhet av guldhamster än. Mitt mål är att bli reggad på sikt men det ska vara först när jag känner att jag uppfyller kraven med råge och känner att jag kan representera föreningen på ett bra sätt även som guldhamsteruppfödare.

Med vänlig hälsning Ingunn

Annons:
Odette
2015-05-28 17:03
#84

#79 Bra förklarat. Där har du många poänger :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Upp till toppen
Annons: