Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 858 ggr
Exempeel
5/23/15, 12:56 PM

Gallerburar?

Hej!

Det här är något jag funderat över ett tag nu. Vad tycker ni om gallerburar? Är gallerburar lika hemska även när hamstern får vara utanför buren några gånger per dag? För att springa i hage, gosa, utforska rummet m.m. 

Jag själv har en, ganska stor, gallerbur åt Ottilia. Dock får hon vara utanför buren minst 1 gång per dag vilket hon verkar nöja sig med. Men får ändå ofta höra att gallerburar inte är bra alls.

Vad tycker ni? Hon får ju som sagt vara utanför buren i stort sett hela tiden som hon är vaken, då hon sover ganska mycket.

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Annons:
fuzzie
5/23/15, 1:22 PM
#1

Jag personligen ogillar gallerburar starkt, men med det sagt så menar jag inte att de som använder sig gallerburar skulle vara hemska människor eller så. (ville bara få det sagt så ingen blir upprörd) 😃 

Men till anledningen varför jag inte gillar gallerburar: 

1. Det är lätt för hamstrarna att få grepp i gallret och börja klättra, vilket inte är så bra då hamstrar har svårt att bedöma avstånd och de är lite klumpiga och är ju skapta för ett liv på marken. Så om de tar sig upp till gallertaket och faller ner så kan de skada sig rätt illa om man har otur. 

2. Det finns en risk att de börjar med gallerbitning om de är understimulerade. Det betyder alltså att hamstern börjar gnaga på gallret för att få utlopp för sin energi och detta kan skada tänderna väldigt mycket. Dessutom så kan de få sår på nosen eftersom att de pressar ut den genom gallret för att få tag med munnen runt en gallerpinne. 😕  

3. Jag upplever att gallerburar oftast har liten bottenyta vilket är negativt av den anledningen att de är marklevande och har större behov av bottenytan än av höjden. Eftersom att det är rätt vanligt att bottnarna är rätt så låga så kan det vara svårt att ha ett tjockt lager med Bottenmaterial

4. Att burarna som sagt ofta är rätt så höga och skaderisken är då större om hamstern klättrar högt upp och sedan faller ner. (som jag nämnde i 1.) Dessutom är det inte helt ovanligt att vissa gallerburar har avsatser i buren som även dem är gjorda av galler. 😕 

Nu blev det en väldig lång text och kanske lite invecklad men detta är alltså min högst personliga åsikt. Någon annan kanske tycker att gallerburar är jättebra och kanske inte alls upplever samma problem som jag gör. 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Exempeel
5/24/15, 10:54 AM
#2

Tack så mycket för bra svar!

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Mirre395
5/25/15, 5:41 AM
#3

Majoriteten av alla Gallerburar har även en väldigt låg bottenkant så man kan inte fylla på med ett tjockt lager nog för att de ska kunna gräva. I naturen gräver dem stora gångar ljupt ner i marken och det är viktigt att man ger den möjligheten i fångenskap också. Jag föredrar istället t.ex. Akvarium, så dem kan få den möjligheten:)

Upp till toppen
Annons: