Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1508 ggr
Pollyssa
2015-05-17 23:02

SVULLEN TUNGA?!

Upptäckte nyss att tungan min guldhamsterhona, ca 8-9 månader gammal är svullen, och liksom hänger lite utanför i mungipan?! Hon hade mat i kindpåsarna så släppte ner henne så hon gick in i boet och tömde kindpåsarna, men tungan ÄR svullen :( Hon äter, dricker och har nyss kissat. Hon har inte bitit på gallret eller så för det hade jag vaknat av isåfall. sover i samma rum som hamstrarna.
Kan hon ha bitit sig i tungan? Är det nåt som kan hända ibland, eller är det tecken på någonting?!

Annons:
Cireea
2015-05-17 23:22
#1

Aldrig hört talas om en svullen tunga.. du märker inget annorlunda beteende? Jag skulle bara avvakta tills vidare så länge hon äter/dricker/sover och beter sig normalt i övrigt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Pollyssa
2015-05-17 23:26
#2

Nej inget ändrat beteende alls. Ska kolla igen imorgon och se om det har lagt sig eller blivit mer. Det är inte en utfallen kindpåse iaf, det kom upp när jag googlade.

hamster58
2015-05-18 07:14
#3

Hej.Stackars Polly.Ja hon kan ju ha en allergisk reaktion från nåt hon ätit  eller varit i  närheten av.Rådfråga  med en vetetrinär på smådjur.Hoppas svullnaden lägger sig ……Lycka till.

Tina Torstensson
2015-05-18 10:28
#4

Det kan ju bero på en böld i munnen också, eller någon annan typ av skada i munnen. Det är bra att hon fortfarande kan äta, men jag hade kollat upp det så snabbt som möjligt, så det inte är någonting som kan riskera att förvärras. 

Lycka till med henne!

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Cireea
2015-05-18 12:54
#5

#4 Jäklar det tänkte jag inte ens på Tina! Bra att du kikade in ☝️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Pollyssa
2015-05-18 20:00
#6

I förmiddags såg det faktiskt mycket bättre ut! :) Nästan så som det brukar, jag ska kolla igen om en timme när hon vaknar för kvällen. Är det bra då så är det ju fantastiskt, om inte eller om det är värre igen imorgon så ringer jag veterinär. Tycker det är svårt att hitta någon som är bra på smådjur dock, någon som vet någon bra smådjursveterinär eller klinik i Malmö?

Annons:
Upp till toppen
Annons: