Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 969 ggr
emeliesjostrand
5/12/15, 6:23 PM

Hamster klåda

Hej! Jag har varit här innan och frågat om min hamster Persika. Jag åkte till veterinären med henne för någon vecka sen p.g.a. klåda och det visade sig vara urinvägsinfektion. Det var inga problem att få henne botad från denne och klådan verkade försvinna. Nu har jag dock märkt att hon kliar sig en hel del så hon har börjat tappa lite päls samt fått några sårskorpor. Jag har ringt och bokat tid med veterinären (ska dit på fredag) och för stunden försöker jag smörja in henne med idominsalva efter deras rekommendation. 

Jag äger även Persikas syster Bubblan (de bor i skilda burar), de äter samma mat och allt men det är endast Persika som har klåda. Toa-lätt har jag som underlag mat får de fröblandning, Doggys småhund-torrfoder, bovete och pellets. Har dock byt ut detta nu under veckan och bara gett henne kokt ris. Har ni någon idé om vad det kan vara?

Annons:
Emouse
5/13/15, 11:44 AM
#1

Det verkar vara någon slags ohyra som du måste behandla. Vart är det skorpor/sår?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

emeliesjostrand
5/13/15, 2:24 PM
#2

De sitter lite här och var. Någon på rygg, magen, bakom örat och sådär. Jag antog att Det inte skulle vara ohyra då min andra hamster är helt frisk men det kanske det kan vara?

Emouse
5/13/15, 3:24 PM
#3

Friska djur kan få ohyra. Ohyra kan komma med chinchillasand, Foder, Hö m.m. Det låter som att din hamster har kvalster av något slag. Möss vet jag kan man behandla med stronghold fast med hamster vet jag inte. Säkrast är att kolla med en smådjurskunnig veterinär.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: