Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1564 ggr
MikaelaBörjesson
2015-05-10 11:29

Övertala sina föräldrar att få en hamster

Hej! Jag har läst på en hel del om guldhamsteravel, och varit intresserad av att ta en kull ett tag. Jag har 2 hamstrar sen innan, en dvärghamsterhane och en guldhamsterhane. Jag har letat efter en hamsterhona, hittat några bra uppfödare, men jag har ett problem, att övertala mina föräldrar. Är det någon som har något tips om hur jag kan övertala de, kan ni gärna skriva det.

Annons:
Cireea
2015-05-10 11:33
#1

Man ska inte övertala sina föräldrar. Prata med dom istället och berätta dina planer, visa att du kan ta ansvar. Att ta en kull är ingenting man bara gör, det är ett enormt ansvar där mycket kan gå fel. 

Är dina föräldrar beredda på att ta din hamsterhona till veterinär om hon inte får ut ungarna? Är dina föräldrar beredd på att ni eventuellt måste ha kvar ett x antal hamsterungar om inte alla blir sålda?  

Kom ihåg att alla ungarna ska ha egen Bur från 8 veckors ålder så om du har kvar fem ungar blir det fem extraburar. Fem extrahamstrar som ska ha lika mycket uppmärksamhet som de hamstrar du redan har. 

Jag undrar själv, vad är din plan med kullen? Varför ska du ta den?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

VampireGirlElvira
2015-05-10 11:36
#2

Skriver som #1. Det kommer att bli ett stort ansvar, tid och pengar för att avla på en hamster. Och vad ska du göra för hamsterungarna ifall dom behöver fara till en veterinär? Hur ska du kunna ha råd med det? Det är riktigt stort ansvar att ta en kull från en hamster. Det är ingenting att "bara ta en kull på" bara för att. Om dina föräldrar säger nej, så är det ett nej. Acceptera det och gå vidare.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Tanjis
2015-05-10 11:55
#3

Du kanske tycker att det verkar kul med avel, men du måste ju tänka på att dina föräldrar med kommer behöva ta mycket ansvar(jag hoppas att dom inte lägger allt ansvar av djur på ett barn) och dom tycker kanske inte att det är fullt lika kul, vilket du måste kunna förstå! Men prata med dom, tjata inte, diskutera varför du vill ha avel och lyssna på v anför dom eventuellt inte vill ha det.

MikaelaBörjesson
2015-05-10 13:26
#4

Övertala är kanske fel ord, jag har läst på och vet att det innebär att honan kan dö om hon inte får ut ungarna, jag vet även att man kanske inte får sålt alla ungarna. Jag är berädd på att behöva åka till veterinären om nåt går fel och jag är berädd på att köpa burar innan hamstrarna paras, just nu har jag två burar som inte används men är självklart ändån berädd på att köpa fler burar. Jag vill inte ta en kull för att hamsterungar är söta, som vissa gör. Jag vill ta en kull för jag vill i framtiden bli en hamster uppfödare och man måste ju börja någon gång. Jag har pengar på ett konto som jag tänkte använda till kullen, om man behöver åka till veterinär om man behöver köpa extraburar, och såklart leksaker&inredning och spån. Jag vet att jag måste acceptera det mina föräldrar säger. #1 #2

MikaelaBörjesson
2015-05-10 13:30
#5

#3 Jag vet och förstår om de säger nej, de måste ju också ta ansvar då. Jag förstår absolut att de inte tycker det är lika kul, det är ju inte mina föräldrar som vill ta en kull. Jag vet att jag måste lyssna på de. Och förstår absolut att jag inte ska tjata, de gör bara så de tror att jag inte kan ta ansvar.

Ellys
2015-05-10 13:35
#6

Jag vet inte när den här tråden är skriven men gör ett inlägg ändå. Säg till föräldrarna att det är deras ansvar att betala oförutsedda utgifter (veterinär och annat) och skjutsa till vet, så får du se vad dem säger. Jag tycker inte att du ska ta en kull om föräldrarna inte är med på villkoren, för djurens skull.

Annons:
MikaelaBörjesson
2015-05-10 15:20
#7

#6 Jag skulle aldrig ta en kull om inte mina föräldrar inte var med på det. Tänkte berättat allt det innebär med att ta en kull, så att de är berädda om det blir så att vi behöver åka till veterinären.

Ellys
2015-05-10 18:17
#8

#7 hur ska det gå om dina föräldrar inte ens går med på att skaffa en till hamster? I första inlägget du skrev står det att du känner att du måste övertala dem?

MikaelaBörjesson
2015-05-10 21:23
#9

#8 Jag skrev inte att jag känner att jag måste, då har du missförstått.

Ellys
2015-05-10 22:25
#10

#9 "är det någon som har något tips om hur jag kan övertala dem?"

Ellys
2015-05-10 22:35
#11

Personligen skulle jag aldrig försökt övertala (även om dem tillslut gick med på det i slutändan) mina föräldrar att få ta en hamsterkull. Det är deras ansvar vilket betyder att om dem inte vill ska dem inte behöva.

[selmatelma1]
2015-05-11 10:28
#12

Vill hon då vill hon . .

Ellys
2015-05-11 16:06
#13

#12 Hon kan vilja så mycket hon vill, fortfarande under 18 😉

Annons:
[selmatelma1]
2015-05-11 16:39
#14

De vet du inte.

Ellys
2015-05-11 17:19
#15

#14 hade hon varit över 18 hade hon kanske redan köpt en

[selmatelma1]
2015-05-11 17:22
#16

Du vet inte oldern på hen?

Ellys
2015-05-11 17:24
#17

#16 låter ganska uppenbart att hen fortfarande bor hemma eftersom hon måste få med hennes föräldrar för köpet? Tycker inte du också det?

[selmatelma1]
2015-05-11 18:21
#18

17# vem frågar du?

Ellys
2015-05-11 18:25
#19

#17 dig

Imasy
2015-05-11 19:59
#20

Vänligen håll er till trådens ämne.

Annons:
Imasy
2015-05-12 09:55
#21

Jag har varit djurägare i princip hela mitt liv, och när jag flyttade hemifrån vid 17 års ålder fick jag ansvar för egna djur.

Det är roligt med djur, men de kostar, inte bara i tid och arbete utan också i pengar. Som förälder tycker jag det är viktigt att man bara inte tolererar att barnen skaffar ett djur, att man kan tänkas låta det vistas i sitt hem, även om det bor på barnets rum.

För djur kan bli sjuka och djurvård är skitdyrt, och då måste man faktiskt vara beredd och ha vilja att betala för denna. 

Så jag kan tycka att det funkar liksom inte "att övertala" ens föräldrar på det viset.

Har du något jobb själv? Om du själv kan dra in en liten summa varje månad som du kan betala för djuren med och spara undan lite, kanske dina föräldrar kan tycka att det är mer ok att hjälpa till ekonomiskt om det behövs?

Något jag har märkt hos mina barn (inte riktat mot dig TS) är att de väldigt gärna vill ha ALLT, men jag ska göra grovjobbet och betala för det 😃

Upp till toppen
Annons: