Annons:
Etiketthamster
Läst 514 ggr
Hamsternsara
2015-05-09 15:48

Skilja dem åt fast ändå inte...?

Hej! Nu undrar jag en sak. Mamma och jag pratade om våra två dvärgisar idag och håller på och funderar hur vi ska göra med allt om vi skiljer dem åt. (om det händer).

De är systrar (dvärgisarna) och har växt upp tillsammans. Nu säger mamma att vi kan ha de i olika burar på natten och att de får leka tillsammans i rasthagen (om vi skulle skilja dem åt) (!??!) Jag själv tycker att om man skiljer dem åt så gör man det. Då blev hon jätteförvånad och sa "får dom aldrig mer träffa varandra för evigt??!!" Och så menade hon att "de behöver varanda" och sådant! Men om de inte funkar tillsammans så går det ju inte! Vad tycker ni?

Annons:
Scorpio97
2015-05-09 15:53
#1

Om dom bråkar (det blir blodiga sår, dom rullar ihop sig till en boll eller dom hela tiden är på varandra) så ska man sära. Då kan man vänta några veckor och prova att låta dom träffas på neutral plats. Fungerar det så får dom då bo tillsammans på heltid igen. 

Om det inte fungerar utan dom börjar slåss, så bör dom antingen leva ensamma eller få varsin ny unge som kompis. Men är dom från djuraffär så är det tyvärr stor risk att dom är hybrider, och hybrider är svårare att få att fungera tillsammans med en annan hamster. 

Men om ni särar på dom på natten och låter dom träffas på dagen, så kommer dom ganska garanterat att slåss. Man kan liksom inte låta hamstrar "leka" med varandra om dom inte är sams. Och är dom sams så ska dom bo tillsammans helt. Om dom bara får träffas ibland måste dom hela tiden pröva rangordningen = bråk.

Men om dom inte bråkar i nuläget så finns det ingen anledning att sära på dom.


//Jessie

Hamsternsara
2015-05-09 16:02
#2

De är från djuraffär.

De slåss (skriker) på nätterna. Jag själv tycker att de inte borde få träffas om de bråkar så mycket att någon blir skadad. Men mamma säger att de ändå älskar varandra och att de behöver varann, men jag tycker att det är mer synd om dom om de tvingas vara tillsammans även fast de är osams än att de säras. Vad tycker ni?

Scorpio97
2015-05-09 16:29
#3

Det är väldigt svårt att säga om någon ska sära eller inte, när man inte har sett hamstrarna. 

Hur gamla är dom? När dom börjar bli könsmogna (några månader gamla) så kan det bli lite tjafs och pip. Men det ska inte bli sår och det ska inte vara hela tiden. Putsar dom varandra/sover tillsammans, eller undviker dom varandra/bråkar hela tiden? Äter och dricker båda hamstrarna? Har någon av dom gått ner i vikt, eller har tufsig/matt päls?


//Jessie

Anna O.
2015-05-09 21:38
#4

Säger som #3

Hamsternsara
2015-05-09 21:48
#5

De brukar sova tillsammans ibland (de har 2 hus) Den ena är mindre än den andra, men så har det alltid varit.

Scorpio97
2015-05-09 21:52
#6

Det är hyfsat vanligt att den ena är större än den andra. Den större brukar då vara den dominanta. 

Har du hittat några sår? Och som sagt, har någon av dom gått ner i vikt eller har matt/tufsig päls? 

När dom piper/bråkar, brukar det sluta med att en av dom ligger ner på rygg? Är det alltid samma hamster?


//Jessie

Annons:
Hamsternsara
2015-05-09 22:01
#7

Ja Doris (den ena, lite större) har ett sår på nosen som vi ska tvätta rent varje kväll. Nej ingen har gått ner i vikt. Jag har en gång sett att Doris har legat på rygg när de har bråkat.

Scorpio97
2015-05-09 22:06
#8

Blir det fler sår, dom fortsätter i flera veckor till eller bråkar hela tiden så tycker jag du ska sära på dom. Annars kan du avvakta.


//Jessie

Hamsternsara
2015-05-10 10:18
#9

Vi ska avvakta ett tag till!

Upp till toppen
Annons: