Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 859 ggr
ElsaE
2015-04-30 19:59

Torkade insekter till guldhamster?

Hej! När jag senast handlade på zooplus beställde jag också hem så kallad "proteinmix" till min guldhamster, bestående av torkade mjölmaskar, syrsor, krabba och räkor javascript:nicTemp(); Min fundering är hur ofta och hur mycket man kan ge detta? (Har en 6-veckors hamster) Jag hade tänkt blanda ner lite grann ibland i det vanliga torrfodret för att tillsätta lite extra protein! Vad har ni andra för erfarenheter av torkade insekter till era hamstrar? 🙂

Annons:
Scorpio97
2015-04-30 20:20
#1

Jag skulle nog köra på runt 1-2 tsk per vecka. Vad jag vet är mjölmask ganska fett, och det borde ju gälla även för dom torkade. Så om det är väldigt mycket mjölmask så får man hålla lite koll om hamstern går upp i vikt.

Jag skulle gärna ge insekter själv, det känns ju mest naturligt (räkor och krabba vet jag dock inte). Men jag har lite insektsfobi och tycker dom är läskiga även om jag vet att dom är döda och torkade.


//Jessie

ElsaE
2015-04-30 20:36
#2

#1 tack för ditt snabba svar! Dom ser ganska läskiga ut i burken, särskilt syrsorna med tomma ögon 😉

BlackandBlue
2015-04-30 20:56
#3

min första tanke var då krabba o räkor lever i saltvatten och då kan vara endel salt i dem ?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

ElsaE
2015-04-30 21:01
#4

 #3 Asså jag vet inte om det är samma typ av krabba och räka som vi äter, är små "kräftdjur" snarare, men jag är ingen expert 😉 Dock säljs det som kosttillskott för gnagare, men det är såklart ingen garanti att det inte innehåller salt 😛

ElsaE
2015-04-30 21:06
#5

På innehållsförteckningen står det; Räkor, gammarus (är någon form av litet kräftdjur"), syrsor och mjölmask 🙂

[Lindis123]
2015-05-01 06:38
#6

Jag har gett min hamster sånt som proteintilskott när djuraffären hade slut på vanliga mjölmaskar. Jag tycker inte han har mått dåligt av det på något sätt, och han älskade verkligen att äta syrsorna, men jag tyckte det var äckligt för det knastrade jättehögt…

Annons:
Imasy
2015-05-01 20:33
#7

Har aldrig testat och kommer troligen inte göra det heller. Har fobi mot kryp.

Upp till toppen
Annons: