Annons:
Etiketthamster
Läst 840 ggr
Candela
4/27/15, 3:54 PM

Vilken ras föredrar du?

Vilken typ av hamster föredrar ni? Vill gärna ha motivering från er som haft flera olika sorter 🙂

Annons:
Mirre395
4/27/15, 8:55 PM
#1

Jag vill bara tillägga att det heter "art", inte ras;) Jag har endast haft vintervita (+1 hybrid) och vet därav inte av någon annat, men jag skulle gärna vilja har Robbar någon gång!

panini
4/27/15, 10:54 PM
#2

Guldhamstrar, alla dagar i veckan :)

Candela
4/27/15, 11:11 PM
#3

#1 Jaså? Jag tänker att det är tvärtom. När jag googlar definieras ras (väldigt förenklat) som underkategori till art. Så "hamster" borde vara en art, och de olika sorterna borde vara raser.

Exempel från Metapedia:

"Vissa arter kan delas in raser som utmärker sig med speciella egenskaper. Pudel och schäfer hör till samma art ser väldigt olika ut och skiljer sig via olika egenskaper. Därmed klassa de som tillhörandes olika raser."

Candela
4/27/15, 11:18 PM
#4

#2 Varför just guldhamster? 🙂

Mirre395
4/28/15, 6:41 AM
#5

#3 En hund är en hund, men den kan få ungar med andra raser inom sin art. En guldhamster och en vintervit är båda hamstrar, men absolut inte samma djur. Helt olika storlek, levnadssätt m.m. De är dock båda hamstrar, men hamster är ingen art i sig. Däremot är Vintervita och campbells så nära besläktade och kan därför få levande ungar tillsammans, men det bör aldrig testas, då ungarna kan få många hälsoproblem och skador av det. En hund och en katt kan inte heller få ungar, samma sak där. Olika arter.

panini
4/28/15, 7:19 AM
#6

#4 Större och gosigare :) Tycker domr mycket sötare också. Alla mina dvärghamstrar (förutom mina första två) har varit nafsiga. (vintervita)

Annons:
Roonja
4/28/15, 8:53 AM
#7

Som Mirre395 säger så heter det art, inte ras! :) 

Jag säger guldhamstrar. De har alltid haft en stor plats i mitt hjärta och de har alltid betytt något speciellt för mig. Aldrig älskat ett djur så mycket. ❤️

Hermelini
4/28/15, 1:08 PM
#8

Jag har bara haft  Kinesisk dvärghamster och  Guldhamster men jag gillar guldhamster mest. De är så lunga och fina .)

RegnbågeDino, Du är saknadHjärta10/6 2015 lämnade Dino ossRegnbåge

BlommaSov gott älskade vänBlomma

CaptainBunchie
4/28/15, 2:20 PM
#9

Angående ras/art. Hamtrar är i samma underfamilj, däremot inte samma släkte eller art. Hundar däremot är alla i samma både släkte, art (och underart). Fråga mig inte varför (då jag inte är superinsatt på detta), men så är det. :) Och sorry för OT!T.ex. campbells:_
Underfamilj: Hamstrar (Cricetinae)
Släkte: Phodopus
Art: Campbells dvärghamster (Phodopus campbelli)

Guldhamster:
Underfamilj: Hamstrar (Cricetinae)
Släkte: Mesocricetus
Art: Guldhamster (__M. auratus)

Medans Hund:
Släkte: Canis
Art: Varg (Canis lupus)
Underart: Hund (C. l. familiaris)

_Själv har jag bara en guldhamster, så vågar inte säga att jag föredrar något annat. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Roonja
4/28/15, 5:42 PM
#10

#9 Vi skrev aldrig att de var samma ras, art eller släkte! :) Vi skrev endast att det är arter och inte raser! :)

Julip
4/28/15, 8:11 PM
#11

Rysk vintervit alla gånger :)

Scorpio97
4/28/15, 8:20 PM
#12

Föredrar dvärghamstrarna framför guld, men har ingen favorit bland dom.


//Jessie

[Lindis123]
4/28/15, 8:41 PM
#13

Campbell:)Älskar alla söta små pigga dvärgar!

Annons:
Vaargen
4/28/15, 8:43 PM
#14

Rysk vintervit, det är dem snällaste hamstrarna jag ägt. Har ägt guldhamster också.

[HammyPaws]
4/29/15, 4:36 PM
#15

Guldhamster får bli mitt svar! Det är det enda jag ägt + jag tycker faktiskt att de är myyyycket sötare än dvärgar/de andra små hamstrarna. Vet faktiskt inte varför. Har även hört från flera ställen att guldisar är mer lugna än de små hamstrarna vilket är något jag gillar. Jag blir bara stressad om hamstern är superaktiv. Då känns det som att den mår dåligt i buren 😕 Vet inte varför.

Ellys
4/29/15, 5:14 PM
#16

Röstade på guld men gillar dvärgar också, när det kommer till att äga är det guld som jag föredrar men skulle inte tacka nej till dvärgar heller! Campbells är roliga tycker jag, en sådan attityd dem har :P (utan att vara aggressiva förstås!)

nadilda
5/1/15, 9:51 AM
#17

Jag har haft hybrider, vintervita och campells. Måste nog säga att min favorit art är vintervita. Campells är urskojiga och väldigt roligt att de fungerar så bra ihop, men vintervita har den där sista leveln av gosighet.

Upp till toppen
Annons: