Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1789 ggr
Cindy S
4/21/15, 1:25 PM

Intorkat bajs vid anus?

Hej, min guldhamsters rumpa(har tyvärr inte tillgång till kamera) verkar ha intorkad bajs runt anus(jag tror det är anus).Hon luktar starkare än vanligt, men jag hoppas att om jag får bort bajset(hoppas det är bajs, det är stelt och grått) så slipper vi veterinären. Hon verkar annars inte må konstigt, vred sig som vanligt när jag höll henne upp och ned, men ej aggressiv(så ingen smärta).

Så vad jag undrar är A)Kommer ni på någon sjukdom som kan orsaka detta? Är det bara bajs? B) Hur farligt verkar det? C) Hur tvättar man på bästa sätt?

Saken är den att jag inte kollar ofta kollar jättenoga så jag vet inte hur länge bajset varit där. Jag bor ensam och tog en våt bomullstuss i ena handen och hamstern i den andra och försökte få bort bajset utan att gnugga hårt. Men inget verkade komma bort.

Jag funderade på att låta min syster hålla i hamstern och sen att jag försiktigt tar en öronbomullsgrej med vatten och försöker försiktigt få bort bajset. Saken är den att intorkat bajs är ju väldigt hårt och svårt att få bort på stora djur som man kan bada.

Så vad har ni för förslag? Jag antar att de flesta inte tar sina hamstrar till veterinären för att söva hamstern för att göra rent anus.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Cireea
4/21/15, 1:26 PM
#1

Det låter som att din hona brunstar 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wellcraft
4/21/15, 1:29 PM
#2

Bara för att hamstern ej är aggressiv så behöver inte det tyda på att den ej har ont.
En hamster ska inte ha lös avföring, något är fel.
Har denne fått något den inte är van vid att äta (iofs, knappt då ens blir de dåliga i magen).

Jag har under mina över 12 år som hamsterägare aldrig varit med om avföring så lös att denna klibbat fast, förutom vid allvarliga sjukdomsförlopp.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cindy S
4/21/15, 2:16 PM
#3

#1

Menar du lukten? Det hoppas jag det är.

#2

Det har du rätt i, men jag antar att det tyder på att det förmodligen inte är stark smärta?

Hon har fått samma mat som vanligt, jag kan inte komma på ifall jag gjort något annorlunda. Inte har jag sett någon lös avföring i buren heller, men det kan jag kolla efter. Jag kan ha henne i badkaret i natt och se hur hon skiter och kissar.

Så vad är det för allvarliga sjukdomar det kan vara som leder till lös avföring? Jag ska be min syster ta med en kamera.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Wellcraft
4/21/15, 7:14 PM
#4

#3 Många sjukdomar.
Tumörer, stroke, plötslig magsjukdom (wet tail, störning i tarmfloran, svalt vassa föremål, inflammation/infektion etc).

Om hamstern är mycket gammal & stel brukar den inte heller orka  med (eller glömma bort för den delen) att tvätta sig själv, men iofs ska avföringen fortfarande inte vara lös.

Diarré är farligt för ett så litet djur som hamstern, de drabbas snabbt av vätskebrist trots att de är ökenlevande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tilde.wahlgren
4/21/15, 7:24 PM
#5

Min hona är också lite svart/grå vid anus det fick hon när hon blev könsmogen och började brunsta🙂

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Upp till toppen
Annons: