Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1142 ggr
xpanini
2015-04-17 14:28

Flytta med hamster

Hallå!
I höst så kommer jag att behöva flytta, närmare bestämt drygt 4 timmars bilresa bort. Jag står för det svåra valet att antingen ta med honom eller låta honom bo kvar hemma hos mamma. Självklart vill jag ta med mig honom men överväger om det är schyst att utsätta honom för resan? Han är visserligen ganska lugn av sig men det är fortfarande en väldigt lång resa.
För övrigt så är min mamma ganska fäst vid honom också så det är inte så att hon inte kommer kunna ta hand om honom utan mig.
Om jag faktiskt beslutar mig för att ta med honom, har ni några tips på hur jag underlättar resan för honom?

Annons:
Cireea
2015-04-17 14:33
#1

Lägg ner lite Bottenmaterial från hans Bur och även boet där han brukar sova så han får lite trygghetskänsla i transportburen. Lägg även ner lite gott och en rejäl gurkbit eller en bit tomat så han kan få i sig vätska under resan. 🙂

Mer än så brukar man inte behöva göra för att hamstern ska vara nöjd. Sen är fyra timmar inte särskilt länge egentligen när det handlar om en flytt. Jag har skickat hamstrar som åkt i över 10 timmar för att komma till sitt nya hem och det brukar inte alls vara något problem så länge man ger hamstern den tiden den behöver för att liksom lugna ner sig efter resan.  

Hade du däremot sagt att du ska pendla med hamstern fyra timmar varannan vecka eller ett par gånger i månaden, ja.. då hade det varit en annan sak men för en flytt så är det nog ingen fara.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Grace2009
2015-04-17 14:33
#2

Jag tog med mig hem min hamster till mina föräldrar några gånger. Det tog ungefär 3 timmar (tåg och sedan buss). Jag hade en sådan där fyrkantig lösviktsgodislåda som jag borrade massa hål i locket på för ventilation. Hade i spån, toapapper, lite gnagarblandning och en bit gurka. På tåget var hon vaken och såg sig om, men när vi klev på bussen la hon sig och sov resten av resan. Jag tror inte att hon led ett dugg av det i alla fall, men det är nog olika från hamster till hamster.

UlrikaD
2015-04-17 14:33
#3

När man köper hamster så åker man ibland mycket längre än så. Importerar man från utlandet handlar det om dygn:)
Så det är absolut inga problem att ta med din hamster när du flyttar om du vill det.
Låt honom ha en bra transportbur bara. Fyll den med Bottenmaterial och massa mjukt toapapper. Och sen en bit gurka för vätska så klarar han sig lätt fyra timmar.
Och ha honom någonstans där han står still också såklart, så han inte åker omkring i bagageluckan eller sitter någonstans där hon glider omkring och blir åksjuk.
Och sen sätt in hamstern i sin Bur så fort ni kommer fram.
Då har hon nog inga som helst problem med flytten.

xpanini
2015-04-17 17:14
#4

Åh, tack så mycket för alla bra svar ❤️

Det är nog mest jag som är lite nojig, ville inte utsätta honom för en onödig påfrestning pga av att jag är självisk och vill ha med honom, haha! Ska verkligen följa era råd!

Upp till toppen
Annons: