Annons:
Etiketthamster
Läst 589 ggr
MilaandMrfluffy
4/14/15, 5:11 PM

Kan äldre hamstern påverka den mindre ?

Har två roborovskis ju… två hanar. En kommer ifrån en annan familj han är 1 år gammal. (vet inte exakt de vet inte heller,  de tog inte hand om honom) och en som är ungefär 11 veckor gammal. 

Det finns bråk mellan de när den mindre vill putsa den äldre… och så puttar de iväg varandra (IBLAND) 

Men det finns en annan problem… Jag tycker den mindre har blivit samma som den äldre.. innan när den kom så gick den upp på min hand.. åt solros nötter

den sprang inte ifrån mig och klättra på min hand  nosa på den.. Nu gör han inte det längre han gör samma sak som  den äldre hamstern. Härmar efter honom hela tiden. Jag har två Hjul i buren och när äldre kommer in på den gula hjulen så går den andra efter  och så bråkar de vem ska få springa på hjulet eller så försöker de springa tillsammans men det går ju inte, sen samma sak med den blåa hjulen…  När jag ger Den mindre mat så tar han en bit sen när den andra kommer för att också få lite från min hand så springer den mindre iväg och gömmer sig eller sitter i gula hjulet där den känner sig säkrast. Är den rädd ?

Nu är frågan. Ska jag sära på de nu eller ska jag bara vänta och försöka tama båda mer ?  Vad ska jag göra ? 

De hör ihop bra annars. De sover tillsammans. De äter tillsammans.. leker tillsammans och tvättar sig själva samma tid.

MilciaPL & The Gang

Annons:
MilaandMrfluffy
4/14/15, 8:21 PM
#1

Ingen som vet … :(

MilciaPL & The Gang

UlrikaD
4/14/15, 8:45 PM
#2

Tror den lilla börjar bli vuxen och försöker finna sin plats i tillvaron bara.
Att han följer den stora är naturligt, det är ju han som lär den lilla hur man ska "vara" hamster.
Att dom blir lite mer reserverade när dom blir tonåringar typ är ganska vanligt, men håller man på som vanligt brukar det ganska snabbt gå över.
Så länge dom håller ihop skulle jag inte dela på dom. Skulle dom börja slåss och den ena blir rädd för den andra är det en annan sak. Men det här är nog övergående:)

MilaandMrfluffy
4/15/15, 1:37 PM
#3

OKej tack :) En annan sak, Idag har jag märkt att den mindre tar mat ifrån den äldre..jag hade en hel hand okej inte så mycke.. men hade solros frön på min hand och då gav jag de till den Äldre han tog bara 3 stycken typ och den mindre tog allt. där jag var på väg att ge till den mindre också så jag sträkte ut handen igen och den mindre åt allt och den äldre fick bara några stycken :( Jag tror också att det är den mindre som äter mest av matskålen..

MilciaPL & The Gang

UlrikaD
4/15/15, 2:47 PM
#4

Han växer ju och behöver väl antagligen mer näring just nu. Sen att han tar mat från den äldre visar att han börjar bli vuxen och att det är dags att testa gränser och se vad han kan komma undan med. Till slut gör han nåt så den stora säger ifrån. Då är det meningen att den lilla ska ge sig och säga; ok, förlåt, dumt av mig ska aldrig hända igen.
Om den lilla däremot sätter sig upp mot den stora för att försöka ta över, det är då bråk uppstår. Ju tidigare dom sätter gränser desto lättare blir det i längden.

MilaandMrfluffy
4/15/15, 8:44 PM
#5

Okej tack

MilciaPL & The Gang

Upp till toppen
Annons: