Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 927 ggr
Whippet
4/11/15, 10:25 PM

Parning?

Hej!

Tänkt på att skaffa en till Guldhamster (Hona) Som jag ska para med min andra hamster. Har ju en Bur (duna mini) som blev över när jag köpte min andra Bur tänkte ha honan där i då och när hon får bebisar får hon också vara i den lilla buren för man ska väl inte ha för stor när mamman har bebisar?  Behöver fakta.

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Mirre395
4/11/15, 10:36 PM
#1

Varför är du intresserad av att para hamstrarna?:) Har du tillräckligt med pengar och resurser? Vad skulle du göra om alla inte blev sålda och du inte har burar över? Det är egentligen inte mycket bättre med mindre burar, får hon många ungar så kommer det att vara full rulle och ungarna behöver plats att leka av sig. Har du kunskaperna för avel och har du stamtavla på avelsparet så du vet att dem inte bär på sjukdomar? Det kostar väldigt mycket med en kull och du kommer inte att tjäna på det, har du pengar för att ta en kull? Varför jag frågar så mycket är för att många bara tar en kull hit och dit och det blir sällan som dem tänker sig. Självklart är det inte alltid så men det är bättre att vara för mycket förberedd än för lite;) Du kan läsa olika artiklar på forumet men även på svenska hamsterföreningens hemsida:)

Whippet
4/11/15, 10:40 PM
#2

#1 Något som jag vill prova på alltid velat göra det, om det bli många ungar får dom flytta in i den stora buren med mamman så länge, köpa samla lådor, min syster vill gärna ha någon unge. Det är ju därför jag frågar för att få kunskap om aveln. Japp jag har stamtavla på min kille här hemma har ju ingen hona än. Vad kostar det på ett ungefär?? Tack! :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Mirre395
4/11/15, 10:42 PM
#3

#2 Det kan jag inte svara på;) Det beror lite på antalet i kullen också, men jag har aldrig tagit en kull så jag vet faktiskt inte!:)

Fiona1234
4/12/15, 1:25 AM
#4

Bebisar är väldigt aktiva och kräver mycket plats när de är små, tro mig, de är små jäklar det där ;) Nej men jag hade bytt Bur på hanen och den framtida honan isåfall. Hanen klarar sig gott på mini dunan :) Jag tycker det är helt okej att ta en kull för att prova på, om man har kunskap, pengar, tid osv osv :) Själva kullen kostar väl inte speciellt mycket. Men i början nu så ska du ju köpa in en hona som säkert kostar mellan 250-300kr beroende på vart du köper henne. Sen så är den största kostnaden veterinärbesök om det skulle gå illa för mamman under förlossningen eller tex få mjölkstockning när hon diar bebisarna. Men om man slipper sånna utgifter så kostar det inga mängder förutom det vanliga. Sand, mat och ännu mer mat måste köpas ;) Dom äter mängder verkligen så det är nästan den största utgiften hos mig. Sen så skadar ju inte lite godis osv ifall man vill skämma bort dom :P Sen så kan man ju fundera över om man ska ansluta sig till en förening eller inte. Om du gör egna stamtavlor så kostar ju inte registrering, medlemsavgift osv någonting. Men annars så tillkommer det tex stamtavla, registrering för dig (om du inte redan är medlem) och bebisarna osv. Sammanlagt för en kull så kanske det ligger på 500 kr? Extremt svårt att säga extra priser :) Nu är det svårt att sitta och skriva lite basic info på måfå, så du kan gärna fråga specifika frågor om avel i pm till mig så hjälper jag gärna till :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Whippet
4/12/15, 1:54 PM
#5

#4 Tack för bra svar har tänkt till nu när jag läst era inlägg, och detta känns nog mer som ett framtida ''jobb''. :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Upp till toppen
Annons: