Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1547 ggr
[Simossonna]
4/9/15, 5:02 PM

Hjälp! Hamster ungar dör

Min hamster ( 120g innan parning ) har fått ungar, 13st.  Hon är 4 månader kanske något mer. Jag har inte rört något ( Undantag: Mat, vatten ). Men de ser inte ut att må så bra de små liven. Hon stöter bort flera ungar och har bara kvar 3 - 4 stycken. Idag har jag hittat 5 döda ungar. Är det något jag gör fel? Är det normalt? Kan jag göra något åt detta?

Annons:
Cireea
4/9/15, 5:07 PM
#1

Hon är antagligen inte redo för kullen och stöter ifrån sig ungarna för att hon inte klarar av att ta hand om dem. 

Hur gamla är ungarna?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[selmatelma1]
4/9/15, 5:09 PM
#2

Stöd mata med mjölk ersättning varannan timme till att börja med.

[Simossonna]
4/9/15, 5:14 PM
#3

Ungarna är bara 3 dagar Kaosarn.  Tack för snabba svar!

Var får jag mjölken ifrån Selmatelma1?

Cireea
4/9/15, 5:16 PM
#4

#3 Då finns det tyvärr inget du kan göra… att stödmata så pass unga bebisar är mer eller mindre omöjligt. Dom behöver värme, hjälp att göra sin behov och sen hjälp med maten. Det enda du kan göra är att hoppas att mamman låter de sista bebisarna leva. 

Sen borde du  ha väntat tills honan åtminstone varit 5 -6 månader. Antagligen tog du kullen för tidigt och det här är resultatet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Simossonna]
4/9/15, 5:24 PM
#5

Okej. Jag ångrar att jag tog kullen tidigt. Hon var i bra kondition och hon var redo. Jag trodde att hon skulle få 3-4 ungar men sedan så blev det 13. Inte vad jag förväntade mig men… Tack för rådet och ditt snabba svar! <3

[selmatelma1]
4/10/15, 9:14 AM
#6

Hur går det? Du får söka . De jag vet är att man kan ge mjölk ersättning för kattungar.

Annons:
Fiona1234
4/10/15, 11:10 AM
#7

Låt honan vara och plocka bort ev döda bebisar om de skulle synas. Men låt henne annars sköta det själv. Dom är bättre på sånt än vi tror ;) Jag tror absolut inte att mamman inte är redo. Jag fick en oväntad kull på en 3 månaders hona där det kom 10 ungar och alla överlevde. Så ge din hona mycket fet mat, lägg en filt etc över buren och låt henne bara vara :) Lycka till!

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
4/10/15, 12:35 PM
#8

#7 Det kan visst vara så att honan inte är redo för kullen.  Det där ju alltid individuellt, precis som med oss människor. Bara för att en femtonåring klarar av ett barn så behöver inte en annan göra det. Så är det med hamstrar också, utifrån det jag läser i TS inlägg så låter det som att honan inte riktigt känner sig redo för alla dessa småttingar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
4/10/15, 1:10 PM
#9

#8 Dom är väldigt bra att ta hand om sina bebisar ;) Men jag tror isåfall att mamman kanske tyckte dom blev för många att hålla reda på, det är vanligt vid stora kullar. Eller att dom är sjuka etc.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[selmatelma1]
4/10/15, 1:21 PM
#10

Har också två honor men dom e inte dräktiga . Hur e det o ha en dräktig hamster hona tillsammans med syrran i samma Bur? Detta är bara en fråga.

Cireea
4/10/15, 1:33 PM
#11

#10 Jag antar att du har dvärghamstrar?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[selmatelma1]
4/10/15, 2:28 PM
#12

Mm. Av arten cambell.

Anna O.
4/10/15, 3:43 PM
#13

Hade samma problem tyvärr, mamman stötte bort ett fåtal ungar då hon inte kunde ta hand om dom. Finns inte mycket att göra åt saken tyvärr! Dock var ju detta längesen, men parar man en hona för tidigt så finns det inte så mycket hon kan göra

Annons:
Be-Bopz
4/10/15, 5:36 PM
#14

Det kan bero på att hon inte var redo, det kan bero på att det var fel på ungarna, det kan bero på att hon är stressad, det finns många orsaker, men att se till att lära sig av detta är nog det viktigaste, se till att honan har rätt ålder inne, sen kan jag tycka att 120 gr på en hona är alldeles för lite, hon borde väga betydligt mer för att ens paras. Sen en annan viktig sak kan ju vara hur ofta du är där och tittar och pillar i boet.

[Simossonna]
4/10/15, 8:37 PM
#15

Jag är inte där ofta alls. Men jag har en till fråga. Hon har en stor knöl under ena hennes arm. Jag har inte sätt så noga men hon verkar inte ha det under den andra armen. Är det något fel eller tillkommer det efter födseln? En stor och svullen knöl under hennes högra fram tass. Någon som vet varför?

[selmatelma1]
4/10/15, 8:41 PM
#16

De kan va en tömör . Ta kontakt med veterinären.

[Simossonna]
4/10/15, 9:08 PM
#17

Kan det vara mjölkstoppning? Kollade runt lite och hittade att de kan ha det. Det är en bröstvårta i mitten av svullnaden. Läker det av sig själv eller kan man ge henne medicin mot det?

Miilla
4/10/15, 9:16 PM
#18

#15 Det låter som att det kan vara mjölkstockning, det är nog troligtvis anledningen att hon stöter bort ungarna i så fall. Har ingen erfarenhet av detta men jag vet att det går att bota med antibiotika. Du borde ringa en veterinär och rådfråga.

[Simossonna]
4/10/15, 9:21 PM
#19

Okej tack så mycket! Är det därför bara några av dem överlever? Hon stöter inte riktigt bort dem utan de bara dör liksom

Miilla
4/10/15, 9:27 PM
#20

#19 Mjölkstockning känns som klumpar/knölar vid spenarna och det gör att ungarna knappt kan få någon mjölk. Så det är inget bra tecken om bebisar börjar dö. Det måste ju göra väldigt ont för mamman dessutom.

Annons:
Anna O.
4/10/15, 9:29 PM
#21

Usch.. hoppas inte det är mjölkstockning kan man inte kontakta veterinär?

[Simossonna]
4/10/15, 9:35 PM
#22

Ja jag har känt lite på henne när hon var och skulle dricka. Det känns som flera små knölar som sitter runt kan man säga. Hon verkade inte ha så ont men antagligen har hon det

Be-Bopz
4/10/15, 10:47 PM
#23

Det låter som mjölkstockning, hon måste tas till veterinär direkt så hon kan medicineras, där har du anledningen till att hon tar bort sina ungar.
Det är fruktansvärt smärtsamt för henne, läste lite snabbt nu, man ska helst inte massera då det kan leda till infektion. Ring veterinär direkt imorgon bitti, helst redan nu.

Jag har haft hamster som har haft detta och man ser att de blir tydligt påverkade av detta, men sätter du in behandling nu direkt så bör det förhoppningsvis bli bra, men risken finns om man inte är uppmärksam att det slutar illa, men nu har du haft turen att se det i förhoppningsvis god tid.

[Simossonna]
4/11/15, 8:34 AM
#24

Hur farligt n det bli tror du? Vad kostar det att åka in till veterinären?🤔

[xamerax]
4/11/15, 9:01 AM
#25

Ring och fråga veterinären

[Trollbjörken]
4/11/15, 10:26 AM
#26

Alla veterinärer har olika priser så bäst är att ringa till den veterinären du har i närheten och fråga

Fiona1234
4/11/15, 12:23 PM
#27

#24 Ja alltså det är ju väldigt farligt..? Ungarna får ju ingen mat och säkert därför flertal har gått bort :( Åk till bästa närmsta veterinär, det får kosta vad det kostar, man har tagit på sig ett ansvar.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
[selmatelma1]
4/11/15, 12:52 PM
#28

Alla veterinärer har jour .

wildalia
4/11/15, 6:08 PM
#29

Det låter mer om att ungarna inte suger mjölk av henne. Då blir det som små knölar, för mjölken inte kommer ur. . Behöver inte vara mjölkstockning. I sådant läge behövs det värme. Men det kan bli svårt på ett sådant litet djur. Många ggr går det över av sig själv.

[Simossonna]
4/11/15, 6:32 PM
#30

Det har verkat gå över lite. Veterinären säger att jag ska vänta och se om det löser sig. Jag nämnde till dem att hon inte har ändrat humör eller något sådant och att svullnaden håller på att gå bort. Det kan vara som #29 säger. Det är så i cirka 2 dagar och sedan brukar det försvinna. Det kan göra att vid den tiden kan inte ungarna få mjölk där ifrån och de dör. Men 4 av dem lever och har levt utan problem nu. De börjar kravla runt och deras ören har vecklat ut :) Jag hoppas att de klarar sig nu.

[selmatelma1]
4/11/15, 7:43 PM
#31

Hur gör du med dom ? Matar du dom med ersättning för kattungar? ☺

[Simossonna]
4/11/15, 8:09 PM
#32

Nej hon verkar klara detta själv. Hon ligger på dem och diar dem för det mesta.

[selmatelma1]
4/11/15, 8:30 PM
#33

Okej de va bara en fråga.

Be-Bopz
4/11/15, 9:46 PM
#34

Tycker det, förlåt min vackra franska nu, men det låter oerhört korkat att vänta och se om honan klarar detta själv. Du har som djurägare ett ansvar, vilket du med självklarhet ska ta.

Annons:
[selmatelma1]
4/12/15, 8:24 AM
#35

Tycker du borde hjälpa henne. Är man djurägare ska man hjälpa djuret till veterinären när o om de behövs.

[Simossonna]
4/12/15, 9:20 AM
#36

Okej

Upp till toppen
Annons: