Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1076 ggr
Anna O.
4/6/15, 8:08 PM

Tova i päls, hjälp!

Min långhåriga hamster har fått en jättestor Tova, den sitter väldigt nära huden så jag kan inte klippa bort lite av pälsen. Han brukar få tovor, men då får jag bort det mesta sågspånet. Men nu är den så nära huden och så stor, jag vet inte hur jag ska få bort den. Det går inte heller att försöka trassla ut eftersom han verkligen inte kan vara still och att det är omöjligt.. Vill inte pilla för mycket heller

Annons:
Fiona1234
4/6/15, 8:10 PM
#1

Låt nån i din familj hålla honom och försök klipp försiktigt eller red ut tovan med en borste. Sågspån är inte att rekommendera till väldigt långhåriga hanar då det lätt blir tovor, du kan isåfall byta till toalätt så slipper du besvären :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
4/6/15, 8:11 PM
#2

Det är inte något farligt om du inte skulle kunna reda ut den, dom biter av den till slut om de tycker den stör :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

VildaVittra
4/6/15, 8:21 PM
#3

Kila in ena eggen på en smal sax under tovan och klipp tovan i delar vertikalt mot huden, då blir det lättare, för tovan sitter inte lika tätt an mot huden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anna O.
4/6/15, 9:58 PM
#4

Testade Toalätt.. Tyckte det var hårt, vet inte hur jag ska förklara det.. Det såg väldigt hårt ut o gå på, sågspån är ju mer mjukare. Jo. Jag vet att det är ju nackdelen att ha sågspån till långhåriga hamstrar 😋. Tyvärr, den går inte att få bort halva är sågspån och halva är päls i tovan, hans päls har på något sätt "rullat" in i själva tovan och vill verkligen inte loss! Får kanske vänta tills han får bort den själv. #1 #3

Fiona1234
4/6/15, 10:05 PM
#5

Toalätt är inte hårt, jag har jag det i alla mina år med hamstrar och smådjur, funkat super :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Anna O.
4/6/15, 10:08 PM
#6

Hm.. vad heter det du använder? Typ om det är ett märke.. Skulle vara kul och kolla om det du använder kan vara "mjukare" för alla jag har testat ser väldigt obehagligt ut att gå på #5 :)

Annons:
Lojs
4/6/15, 10:18 PM
#7

Jag tycker med toalätt är hårt och otrevligt (och luktar illa…), jag använder Granngårdens lättströ, inte lika dammigt som sågspån och funkar bättre till långhår.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fiona1234
4/6/15, 11:59 PM
#8

#6 Vanlig toalätt :P #7 Alla har väl olika uppfattningar :) Själv så har jag använt lättströ i ett tag men fick byta då det var olidligt dammigt.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Zaviie
4/7/15, 12:44 AM
#9

Rekommenderar chipsi super, alspån eller lättströ, funkar finfint på mina fluffisar :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Anna O.
4/7/15, 2:25 AM
#10

Ska testa lättströ! :) #9 #7

Evovva
4/7/15, 8:53 AM
#11

Be någon hålla hamster och använd en kam att försiktigt reda ut tovan.

Flöffo
4/7/15, 12:46 PM
#12

Klipp bort så mycket som möjligt och testa kamma ut med t.ex. en tandborste.

//Flöffo

Anna O.
4/7/15, 2:50 PM
#13

Kan kanske lägga in en bild på tovan sen.. Men tovan går inte att klippa eller kamma ut, den är stor men jag ska ge ett försök till med att klippa försiktigt eller kamma. #11 #12

Annons:
Upp till toppen
Annons: