Annons:
Etikettroborovski
Läst 1215 ggr
[Sthlmshundarna]
2015-04-04 13:29

sätta ihop robbar

´Vad tror ni om att sätta ihop två robbar på 4 månader, borde det funka? Det är två tjejer och de är ju flockdjur men man vet ju aldrig. .Har någon erfarenhet av detta och kan säga hur det har gått?

Har hittat två stycken robbar från olika hem där båda lever själva men det är inget värdigt liv tycker jag.

Annons:
Scorpio97
2015-04-04 13:34
#1

Robbar är sociala, så det borde gå bra. Däremot är det svårare med två könsmogna hamstrar, än en könsmogen och en unge eller två ungar. Men jag tycker helt klart du ska prova! Det är helt underbart att se hamstrarna leka och putsa varandra (: (Har haft robbar i par, men tyvärr visade det sig vara hona och hane efter några månader, så då fick jag sära på dom)

Det finns två sätt att sätta ihop dom:
Låt dom träffas på neutral plats.
Eller så kan du köra med delad Bur ett tag. Sätt galler/när i mitten av en Bur. Hamstrarna ska kunna se varandra och känna lukten av varandra, men inte skada den andre hamstern. Sen byter du plats på dom några gånger per dag. Lukterna blandas då, och den andre hamstern luktar inte lika "farligt".


//Jessie

Michaela-N
2015-04-04 13:36
#2

Det gick inte för mina, så det kan gå precis hur som helst. Lycka till.

Lingtardo
2015-04-05 02:43
#3

Jag satte ihop 2 olika honor och det gick hur bra som helst. Jag "smörjde in" den nya honan med spån ifrån andra honans Bur och sen släppte in den nya honan i buren med den andra och höll koll så att inget hände och den gamla honan accepterade den nya honan och började slicka på hennes huvud hah. De levde ihop tills båda dog med en dags mellanrum.

Upp till toppen
Annons: