Annons:
Etikettguldhamster
Läst 449 ggr
MsSallylover
4/3/15, 10:08 PM

Skaffa hgamster!

Jag har nu börjat fundera på att skaffa hamster!

Det är då guldhamster jag är inne på, och jag har några basic frågor:

1. Vad ska en hamster äta, och hur mycket? Jag har läst lite olika på olika sidor :/

2. Vilken inredning bör den ha? Alltså typ plasthus eller inte, m.m.

3. Ni som har katt, hur funkar det? Jag har två, varav en brukar vara i mitt rum. Hur funkar detta för er, hade ni inte låtit katten vara i rummet alls, hur hade ni gjort?

Det är frågorna jag kommer på nu, ytterst tacksam för svar!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
Scorpio97
4/3/15, 10:22 PM
#1

1. http://hamster.ifokus.se/articles/53b98694ce12c410d300068c-mina-tankar-om-foder-till-guldhamster?articles-1
http://hamster.ifokus.se/articles/4d714e23b9cb4622210621fb-ratt-mat-for-din-hamster-en-artikel-om-foder?articles-2

2. Hus - Plasthus/inredning är farligt. Det blir väldigt dålig luft i dessa, och om hamstern biter på huset kan plastbitarna riva upp magen. Hus/inredning bör istället vara av kartong eller trä, eftersom dessa material andas och är ofarliga att tugga på.
Bomaterial - Djuraffärer kommer försöka sälja hamstervadd eller -bomull, men även detta är farligt. Hamstern kan av misstag proppa in massa bomull i kindpåsarna och sedan inte få ut det. Det kan även fastna i tarmarna, och små tassar kan trassla in sig. Toapapper är mycket bättre. Det "smälter" när det blir blött, och är lätt för hamstern att dra eller bita sönder om den skulle fastna. (Prova att stoppa en bit bomull och lite toapapper i munnen så märks skillnaden)
Salt- och mineralsten är totalt onödigt samt farligt, men även detta rekommenderas av djuraffären. Får hamstern en varierad kost behövs inget tillskott. För mycket salt och mineraler tar dessutom väldigt mycket på njurarna.
Bur - Hamsterburar är ofta väldigt små och dyra. Gallerburar är dessutom farliga, eftersom hamstern kan klättra och bita på gallret. Duna-burar är helt okej om dom är tillräckligt stora. Bästa hamsterburen är akvarium/terrarium. "Budgetvarianten" är största SAMLA-lådan från Ikea. Fixa lock av galler eller nät, och du har en superbra och stor hamsterbur för några få hundralappar.

3. Jag har katt, som får vara i mitt rum. Jag har sett till att katten inte kan öppna, välta eller ha ner buren. Jag har även lärt henne att hon får sitta på skrivbordet eller sängen och titta, men hon får inte vara på buren. Hamstern bryr sig inte alls om katten.

Är det guldhamster du funderar på, eller dvärghamstrar? Oavsett så bör du köpa av uppfödare (av flera skäl).


//Jessie

Cireea
4/3/15, 10:23 PM
#2
  1. Hamstern ska ha fri tillgång till basmaten, alltså någon form av torrfoder. Vilket man vill ha bestämmer man själv, jag blandar eget Foder till mina guldhamstrar då jag tycker det blir bäst på det sättet. Utöver basfodret ska dom ha Färskmat. Du kan ge exempelvis: Barnmat utan kryddor eller lök, pasta, ris, potatis, sallad, gurka, majs, tomat, ärtor, morot, lite cornflakes,  rå nötfärs. Tänk på att aldrig ge hamstern något som är kryddat, en stenfrukt eller citrusfrukter. 
  2. Inredningen kan man styra lite över själv men dom ska åtminstone ha tillgång till mat, vatten, ett sovhus, bomaterial och något annat dom kan leka med eller tugga på (exemplevis kartong eller trägrenar av fruktträd). Jag brukar använda pringlesrör och kapa av botten så det fungerar som ett stort rör. 
  3. Jag har katt och han är ibland nyfiken på hamstrarna men han låter dom vara. Det har hänt enstaka gånger att han varit uppe på någon Bur men när jag kommer på honom så går han iväg. Han får inte vara i tvrummet (där hamstrarna står) när vi inte är hemma eller vakna.

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: