- Hamstern ska ha fri tillgång till basmaten, alltså någon form av torrfoder. Vilket man vill ha bestämmer man själv, jag blandar eget foder till mina guldhamstrar då jag tycker det blir bäst på det sättet. Utöver basfodret ska dom ha färskmat. Du kan ge exempelvis: barnmat utan kryddor eller lök, pasta, ris, potatis, sallad, gurka, majs, tomat, ärtor, morot, lite cornflakes, rå nötfärs. Tänk på att aldrig ge hamstern något som är kryddat, en stenfrukt eller citrusfrukter.
- Inredningen kan man styra lite över själv men dom ska åtminstone ha tillgång till mat, vatten, ett sovhus, bomaterial och något annat dom kan leka med eller tugga på (exemplevis kartong eller trägrenar av fruktträd). Jag brukar använda pringlesrör och kapa av botten så det fungerar som ett stort rör.
- Jag har katt och han är ibland nyfiken på hamstrarna men han låter dom vara. Det har hänt enstaka gånger att han varit uppe på någon bur men när jag kommer på honom så går han iväg. Han får inte vara i tvrummet (där hamstrarna står) när vi inte är hemma eller vakna.