Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1404 ggr
Fluffinen
2015-03-31 21:03

Undernärd Dvärghamster

Jag och sambon har fått en omplacerad rysk vintervit dvärghamster som är riktigt undernärd. 
Vi kunde inte väga henne, men när kan håller i henne känns hon inte mer än som ett papper.  I det förra hemmet så hade deras katt tagit den och inte skadat den otroligt nog, utan bärt ner den i källaren och lämnat den där. Den har ätit dåligt inannan detta och var sedan borta 1-2 dagar utan mat och vatten. 
Hon är tam och kommer upp och sitter i handen utan problem och hon har börjat äta nu när hon kommit hem hit och dricker vatten vilket vi ser positivt.

Men vi undrar vad vi bör ge henne för mat, hur mycket så att de blir så bra som möjligt för henne. Vi funderade även på om vi skulle ta ut hamsterhjulet så hon inte tränar jätte mycket just nu utan faktis får lägga på sig lite, rätt eller fel tänkt? 
Kan säga att vi just nu gett henne en matsked versele-lagas nature Foder och lagt i extra solroskänor för att hon ska få lite fett på kroppen.

Hjäp motages gärna!

Annons:
Cireea
2015-03-31 21:05
#1

Jag skulle ta ut hjulet och ge henne Barnmat, ägg, lite rå köttfärs, potatis eller lite pasta. Du kan ju variera så det blir lite "roligt" för hamstern.🙂Se till att alltid ha fri tillgång till mat (alltså då inte färskmaten utan torrfodret)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fluffinen
2015-03-31 21:46
#2

Ja då plockar vi ut de på en gång o så får hon lite ägg o pasta just nu. Torrfoder vet vi ju att de alltid ska ha fri tillgång till så de ska inte vara några problem 🙂

Mirre395
2015-04-01 22:00
#3

För ett tag sen blev min dvärg sjuk och gick snabbt ner i vigt och var nästan undernärd då han inte åt mycket. För mig har det funkat kanon med några milliliter havrevälling om dagen eller så för att dem ska gå upp lite och få energi. Barnmat funkar också bra som stödmat om man har en hamster som behöver gå upp i vigt. Ge också lite färsk föda varje dag som någon bit paprika, okryddad kycklingbitarna från middagen m.m. Jag hoppas att det löser sig!;)

Upp till toppen
Annons: