Annons:
Etiketthamster
Läst 420 ggr
lillablomman
2015-03-24 21:41

Hjälp ang. inhandling av tillbehör

Hej på er alla!

Ja, jag planerar ju att köpa hamster (och ja, planerar väldigt långt i förväg) som många av er säkert sett i några av mina andra trådar. På en hemsida (tror det var zoozoo.com) hittade jag en lista på vad man ska köpa för tillbehör o.s.v. när man skaffar sin första hamster. på den här listan stod det 3 saker som jag blev lite fundersam över om de verkligen är nödvändiga.

Kalksten:

Jag har hört förut när jag hade kanin (inte samma sak men det är en gnagare) att kalkstenar/saltstenar inte är bra alls för djuren och att man ska undvika det. Är det samma för hamster som för kanin?

Rengöringsmedel för burbotten:

Är detta verkligen nödvändigt? fungerar det inte med ett milt diskmedel bara utspätt med vatten eller liknande?

Desinfectering för Bur och inredning:

Detta ställer jag mig också frågande till. Om inredningen är ny när man köper den bör man väl hålla på med olika medel så lite som möjligt, för hamsterns skull?

Kanske har fel, men är här för att lära mig! Tacksam för alla svar :)

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Annons:
annlen68
2015-03-24 22:11
#1

Kalksten behöver man, eller bör man, inte ha! Ej heller saltsten.

Rengöringsmedel ej heller nödvändigt. Går bra med t ex lite såpa. Urine off-spray finns om man behöver få bort urindoft.

Desinfektering behövs inte heller. Det kan man ju köpa om man behöver det; om tex hamstern skulle bli sjuk.

M.L
2015-03-25 08:27
#2

Till Bur botten brukar jag blanda ut ättika med vatten sen låta det ligga en stund i Bur botten sen gnugga där det finns kissfläckar så försvinner dom.

lillablomman
2015-03-25 08:33
#3

Tack #1 och #2 för snabba och mycket bra svar! 🙂

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Upp till toppen
Annons: