Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1229 ggr
Juliastrom
3/15/15, 12:12 PM

Det står still?

Just nu känner jag mig lite lost, det står helt still hos mig och Mimmi…
Det har idag gått två veckor sen hon kom hem till mig och jag kämpar på varje dag.

Om hon inte sover till att jag vaknar så springer hon bara undan när jag stoppar ner handen i buren…

Det känns som om det inte finns något mer att göra, hur ska jag gå till väga?

Annons:
Scorpio97
3/15/15, 12:25 PM
#1

Två veckor är ganska kort tid. Vissa hamstrar blir väldigt osäkra i nya miljöer och med nya människor. Är hon från djuraffär? I många djuraffärer hanteras inte djuren speciellt mycket, och då tar det längre tid att bygga upp tilliten.

Se till att du alltid har rena och doftfria händer, så att du inte luktar något "läskigt". Gnugga gärna lite spån från hennes Bur mellan händerna, då luktar du mer som henne.

Sitt nära buren och småprata med henne då och då, utan att göra något mer. Om hon tycker det är obehagligt när du håller på i buren, och du alltid gör det när du kommer till buren, så kopplar hon ihop dig med något obehagligt. Genom att bara sitta där och inte göra något alls, så visar du att du inte är läskig. Tillslut brukar hamstern bli nyfiken och undra vad du gör. När hon verkar lugn fast du är nära buren, så kan du gå vidare:

Ha handen i buren, och se till att sitta still, men prata gärna lugnt med henne. Plötsliga rörelser och ljud kan skrämma hamstern. Ha gärna en matbit på handen. Det är ganska stor risk att hon bara springer fram och tar matbiten och sedan gömmer sig igen, men det gör ingenting. Ta en ny matbit och vänta igen. Rör inte handen och försök inte ta upp henne bara för att hon går upp i handen. Försök göra detta korta stunder, flera gånger per dag. Tillslut kommer hon lita på dig tillräckligt för att stanna kvar i handen medan hon äter, och efter ännu ett tag kommer hon acceptera att du då lyfter handen. Tålamod är väldigt viktigt.


//Jessie

Juliastrom
3/15/15, 1:43 PM
#2

#1 Tack!

Hon är från djuraffär och jag vet att det är en lång process men tänkte mest att det gått två veckor och hon vågar inte ens se på mig så något framsteg har inte skett alls ;)

Det är bara att kämpa på, tänkte om det fanns något mer jag kunde prova, för pratar med henne genom buren och då vågar hon iaf sitta still, har handen i buren då o då, helt still och hon går mest undan, inte så att hon kutar i ren panik, mer som "Åh, orkar inte med dig!" :P

Upp till toppen
Annons: