Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1088 ggr
Juliastrom
2015-03-07 20:04

Hur går jag vidare?

Har haft min tjej i en vecka idag.

Hon har vaknat vid 23-tiden på dygnet vilket är den tiden jag går och lägger mig/redan har lagt mig. Men så fort hon har varit framme så har jag haft handen i buren och hon står brevid min säng så hon hör ju mig hela tiden.

Hon springer inte undan men jag får inte heller röra henne, då kryper hon bara ihop.

Så frågan är hur ska jag göra nu?

Ska jag bara försiktigt plocka upp henne och släppa henne någonstans så hon och jag är tillsammans, ska jag fortsätta med det jag har gjort hittills och vänta och se eller har ni några andra tips? Ska jag väcka henne vid 20-tiden så jag kan få mer tid med henne så vi kan komma vidare med "tamheten" eller ska hon få vakna när hon vill. Jag vet ju att man inte ska väcka en hamster, men då kan det här ta väldigt lång tid….

Det svåra är att jag har inget badkar, vilket hade varit perfekt för henne att springa i.. Och eftersom hon är vaken så sent på natten blir det svårt för mig att träffa henne så ofta man kanske måste..

Krånglig text, men hoppas ni förstår vad jag vill komma fram till :)

Annons:
Cindy S
2015-03-07 20:23
#1

Jag hade mina möss i en dusch, och fick plats sittande. Det gick toppen. Men vänta med eventuell väckning tills hon är tam, så pröva när hon går upp. Och ifall du vill vänja henne att gå upp tidigare, så kanske lite i taget? Jag vet inte vad som är "skadligt" när det kommer till väckning.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Juliastrom
2015-03-07 20:25
#2

Ja jag kanske kan prova det, vi har en speciell dusch, så den är väldigt mörk.

Men nått borde vi ju kunna ordna =)
Ja, jag tycker att väcka henne känns lite elakt…

CamillaS
2015-03-07 20:55
#3

Jag sitter lite i samma sits så jag sätter en tass här. :)

Bellabusa
2015-03-08 16:13
#4

De brukar titta fram om man skrapar lite utanför kojan. Nyfikna djur som hamstrar är då jan de inte låta bli att kika ut. Då jan du locka med en gobit så hon kommer ut helt ich hållet. Nästa gobit sätter du i handen så hon kliver upp helt. Upprepa några dagar och sen när hon verkar lugn så kan du ta upp henne när hon sitter i handen och mumsar. Prata mjukt ned henne och gör gärna något speciellt ljud sim hon lär dig att känna igen. Då kommer hon med stor sannolikhet ut framöver när hon känner igen "kommandot". Såklart väntar hon sig en godbit och därmed har du byggt upp en bra relation ;-)

Bellabusa
2015-03-08 16:15
#5

Ha överseende med "tjocka tummar" som ger lite fel ord här och var. Men ni fattar säkert!

Bellabusa
2015-03-08 16:15
#6

Ha överseende med "tjocka tummar" som ger lite fel ord här och var. Men ni fattar säkert!

Annons:
Upp till toppen
Annons: