Annons:
Etiketthamster
Läst 592 ggr
Candela
3/7/15, 7:44 PM

Skillnad mellan guld- och vintervit hamster?

Går i tankarna på att skaffa en ny hamster, och har haft många guldhamstrar tidigare. Nu är jag dock även lite nyfiken på dvärghamstrar, och då närmare bestämd vintervit. Jag har aldrig haft dvärghamster förut (trots att jag haft hamstrar i 20 år 😮), och det känns lite läskigt att ge sig in på ett okänt område..

Undrar nu hur är de i jämförelse med guldhamstrar när det gäller:

* temperament
* aktivitetsnivå
* matvanor
* ålder
* hygien

m.m.?

Annons:
LillyAmanda
3/7/15, 9:10 PM
#1
  • Temperamentet har jag inte märkt någon skillnad. Har både och och de små är möjligen lite mindre kontaktsökande men annars ingenting.
  • Aktivitetsnivå är ungefär lika. Guldarna är ju som sagt lite mer kontakt sökande och då ger upp senare än dvärgarna.
  • Matvanorna är lite skillnad. Dvärgarna ska ju inte ha lika mycket kolhydrater som guldisar.
  • Ålder kan jag inte svara på då bara en av mina har gått bort och de andra  är av den yngre modellen ;)
  • Mina dvärgar tvättar sig mer i sanden än guldarna. Guldarna kissar i sin Sand så om man tänker buren så är dvärgarna lite mindre hygieniska. (eller så är det bara jag som misslyckats med dvärgarna…)

Hoppas du fick lite hjälp iallafall :)

**//Amanda

Bananchips
3/8/15, 5:07 PM
#2
  1. Matvanor tycker jag är lite skillnad på faktiskt, dvärghamstrar tål ju inte att äta lika mycket socker (som i t.ex frukt) eftersom de flesta är diabetiker.

  2. Själv har jag en guldhamster och om man jämför han med dvärghamstrar är det väldigt stor skillnad på aktivitet, i mitt tycke är dvärghamstrarna mycket mer aktiva än guldhamstar.

  3. Något som jag själv tycker är lite jobbigt med dvärghamstar är deras klor, jag kan bara säga att de växer som ogräs. Men för att  förhindra att naglarna växer kan man sätta in stenar (tvättade) som hamstern kan fila sina naglar på eller får man helt enkelt trimma dem med en nagelsax.

Men båda arterna är helt fantastiska på sitt egna sätt, hoppas att jag kunde hjälpa till 🙂

Candela
3/8/15, 6:27 PM
#3

Tack för era svar!

Hur är det med färsk frukt, är den också för söt? Eller finns det frukter som är okej medan andra inte är det?

Är dvärghamstrar överlag mer nyfikna och busiga, eller kan de bli gosiga kel-hamstrar också? 

#1 Brukar alltså dina dvärghamstrar kissa lite mer "överallt" istället för på en specifik plats (t.ex. sandbad)? Någon mer som märkt såna tendenser?

Bananchips
3/9/15, 10:02 AM
#4

Det beror på vilken frukt, till exempel banan, päron och äpple är för söt för att ge i stora mängder, jag vet tyvärr inte hur det är med torkat. Dvärghamstrar kan både vara gosiga och busiga, det beror från hamster till hamster. Vissa kan aldrig sitta still och andra kan tillochmed somna direkt i handen. Den dvärghamstern vi har hemma är väldigt rumsren i buren, den är 100% tränad att bara kissa i toaletten, men bajsar gör den överallt. Det är däremot väldigt besvärligt att ha den utanför buren. Då bajsar den och kissar lite överallt…

LillyAmanda
3/9/15, 3:20 PM
#5

Vi bara rätta, de flesta är inte diabetiker utan de har lätt att få diabetes :)

**//Amanda

Upp till toppen
Annons: