Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 1480 ggr
MissPixer
2015-03-05 08:49

Borde jag avliva henne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag vänder mig nu till den här sidan och ser om ni har någon åsikt, för alla som jag har pratat med tycker att hon ska avlivas. I somras köpte jag 3 campbell hamstrar (systrar), alla vat jätte trevliga, goa och snälla. Men efter ett tag så började en av dem att förändras. Trixie som hon heter höll sig undan från de andra och verkade bara allmänt irriterad hela tiden. Det startade i smågnabb och slutade i stor bråk med de två andra hamstrarna emot henne. Jag lyckades få ut henne därifrån, så hon kom undan med några sår i ansiktet som blödde. Hon flyttades till en egen Bur. Sedan dess har hon inte varit sig lik. Aptiten är väldigt dålig jämfört med de andra hamstrarna. Jag vet inte om hon håller sig smal därför att hon rör sig mycket i hjulet eller för att hon äter dåligt. Men bajs är det väldigt ont om. Hennes beteende verkar bara bli sämre. Jag vill kalla henne aggressiv. När jag har henne lös på golvet kan hon klättra på mig och verka så snäll och helt plötsligt så flyger hon på mig och biter sig fast och hänger kvar tills jag blöder. Mina hamstrar kan nafsa! men hon låser fast käften i mig som en hund och blir helt galen. Ex. så kan hon bita sig fast i tummen och om jag lyfter handen så hänger hon sig fast i tänderna och kroppen dinglar i luften… Förr så kunde jag stoppa in min hand i buren så åt hon ur den. Nu när jag stoppar in min hand kan hon bli jätte arg och springer/hoppar och försöker bita sig fast med ett väldigt skriii ljud. Kanske är hon rädd att jag ska röra henne för att hon har ont..? Hon är helt oförutsägbar. Jag vill göra livet så bra som jag kan för henne, men ibland undrar jag om det är ett värdigt hamsterliv. Hon verkar vara orolig hela tiden och jag vet inte om jag intalar mig själv det men hon ser deprimerad och ensam ut. Så de jag har pratat med som säger åt mig att avliva henne kanske har rätt. Kanske är det bäst för henne att somna in och slippa hålla på som hon gör nu. Jag vet inte det är därför jag kommer hir för råd. Självklart vill jag inte avliva henne och jag vill att hon ska ha det bra hos mig. Men jag måste tänka på vad som är bäst för henne.. Snälla jag är öppen för alla råd!

Annons:
[rumelle]
2015-03-05 08:52
#1

Har du tagit henne till veterinär för en kontroll? Det kan ju hända att hon har ont någonstans och att det är därför hon beter sig agressivt och inte verkar må bra. Jag tycker ju att det kan vara bra att göra en undersökning innan man bestämmer sig för om det är bäst att hon får somna in.

[evilewa]
2015-03-05 09:37
#2

Det kan vara flera orsaker… Att hon inte fungerade i en grupp om 3 har jag sett tidigare. Ofta går ett par ihop och stöter bort den 3:e. Brukar inte vara så om de är 4 eller fler. Vissa hamstrar som skiljs från sina vänner sörjer en rumskamrat. Har sett exempel där den ena dör av ålderdom, då är det som om att den kvarlevande "ger upp", slutar äta och dör ganska snart därefter. Nu är inte dina hamstrar så gamla, så jag är tveksam om det beror på det. En aggressiv hamster ibland kan vara sjuk. Har du testat diabetes? Viktnedgången kan tyda på det.

[selmatelma1]
2015-03-05 09:43
#3

Jag skulle ta henne till veterinären och sedan pyssla med henne så mycket som möjligt sedan leta.efter en ny kompis (eventuellt ).

MilaandMrfluffy
2015-03-05 09:58
#4

Om hon inte äter så mycket kan du köpa in vitaminer i djurbutiken det finns såna i droppar du blandar i hennes vattenflaska. Kanske det hjälper lite grann.

MilciaPL & The Gang

[evilewa]
2015-03-05 10:07
#5

Har hon rätt kost, så ska inga vitaminer från djuraffären behövas! Beroende på vad TS utfodrar henne med, kan det vara så att hon förbränner mer än vad hon får i sig. #1 beskriv vilket Foder du ger?

Cireea
2015-03-05 11:04
#6

#4 Hamstrar ska inte ha vitaminer i vattnet om dom har rätt sorts mat. 

Jag tippar på att hamstern kan ha ont och bör tas till veterinär för en kontroll till en början.  Sen kan man fråga: är hamstern från djuraffär? Det kan också spela in då djuraffärer allt som oftast köper in från grossister som massavlar hamstrar utan någon tanke på vad det ligger för linjer och beteende bakom djuren. 

Men som sagt, veterinär först och efter det kan man se över situationen igen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
CamillaS
2015-03-06 08:01
#7

Sätter en tass här. Villveta Hur det går.

Upp till toppen
Annons: