Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 1121 ggr
[Lindis123]
3/2/15, 6:11 PM

Väger han för mycket?

Jag har en campbell på 9 månader. Han väger 65-67 gram, är det för mycket?Jag ger ungefär en tsk av hans fröblandning varje dag, och sen ger jag någon grönsak eller beroende på vad vi har hemma ger jag kolhydrater, protein och fett några gånger i veckan, och jag tar ut honom en stund ur buren varje dag. Borde jag ge mindre mat? Ta ut honom mera?Ge mindre fett? Eller är hans vikt okej?

Annons:
Scorpio97
3/2/15, 6:22 PM
#1

En vikt säger egentligen inte så mycket. Precis som människor kan hamstrar vara i olika storlek, och en kan väga mer än en annan fast båda har bra vikt.

Ser han eller känns han tjock? Verkar han frisk i övrigt, och rör han på sig? I så fall är det förmodligen lugnt.


//Jessie

[Lindis123]
3/2/15, 6:25 PM
#2

han är lite "mullig" men inte direkt tjock ändå. Han rör på sig helt som vanligt och är pigg och glad.

Scorpio97
3/2/15, 6:31 PM
#3

Då tycker jag du kan avvakta, men kanske försöka få honom att röra på sig mer. Fortsätt väga honom regelbundet och om vikten ökar kan du dra ner lite på fettet. Vilken fröblaningd/basmat ger du honom?


//Jessie

Fiona1234
3/2/15, 6:41 PM
#4

Hans vikt är helt okej :) En tsk mat är alldeles för lite, dom ska alltid ha fri tillgång på sin mat.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Lindis123]
3/2/15, 7:05 PM
#5

#4 Okej, men om jag ger honom fri tillgång till mat så plockar han ju bara ut solrosfrön och annat som han tycker om, och lämnar det nyttigare bitarna.Han vägrar äta pellets, och ibland är fröblandningen inte uppäten över natten , ger ju såklart mera om all mat är borta.

[Lindis123]
3/2/15, 7:11 PM
#6

#3 Jag ger honom hamster complete från Versele-Laga och en egen fröblandnig, försöker variera lite så det inte blir alltför tråkigt för honom att äta bara pellets.

Annons:
Bellabusa
3/3/15, 12:59 PM
#7

Jag fick rådet från uppfödaren (Campbells) att utesluta solrosfrön helt. Endast som "helggott" var det ok att ge lite. De är så feta tydligen. Han rekommenderade också Complete. Mjölmask var också bra fast inte varje dag. Vi köpte 2 ungar från olika uppfödare. Lika gamla men stor skillnad i vikt. Ena som är liten får lite mer solrosfrön och mjölmask än den andra :-)

Bellabusa
3/3/15, 1:02 PM
#8

Någon som testat Pinjenötter? Det är det godaste våra Campbells vet. Men det blir som godis och inte varje dag.

kgsjoqvist
3/20/15, 3:16 PM
#9

60-90 gram ska väl vara normalvikt för en Campbells? Lite mulliga får de gärna vara, men man ska undvika att ge dem mat med socker i (även russin och liknande) så att de inte får diabetes. Orkar han springa, klättra och gräva är det ett tecken på att han mår bra.

Scorpio97
3/20/15, 3:23 PM
#10

#9 Enligt hamsterföreningens sida är 55-65g normalvikt. 90g låter mycket i mina öron, men dom kan såklart variera en hel del i storlek. 

Men om hamstern rör på sig och inte ser väldigt överviktig ut så är det oftast okej. Dock gör ju övervikt att det blir större risk att hamstern drabbas av diabetes, även utan socker i fodret. Men jag tycker man brukar se ganska tydligt om hamstern bara är stor, eller om den väger för mycket.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: