Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1345 ggr
spöket laban
2015-03-01 21:11

Dvärghamster 7v - nyfiken och nafsig

Hej!

Vi har precis skaffat 2 st dvärghamstrar, hanar . Jag hade gärna velat ha från uppfödare men då det inte fanns någon inom rimligt avstånd köpte vi dem i djuraffären.  De är båda mycket nyfikna och verkar inte vara rädda. Så fort man stoppar ner handen i buren så kommer de fram och nosar runt.  De äter gärna från handen och låter sig klappas på ryggen.  De är dock mycket nafsiga. Efter att de har ätit upp sin gobit vill de gärna nafsa runt på handen. Jag har tvättat händerna med tvål men tycker inte att jag märkt någon förändring. Är detta vanligt beteende från unga hamstrar som går över eller ska jag göra på något speciellt sätt för att försöka träna bort det? Vore mycket tacksam för information och tips och råd.

Annons:
Scorpio97
2015-03-01 21:34
#1

Ja, yngre hamstrar kan vilja smaka lite på fingrarna. Oftast är det inte riktiga bett som gör ont, utan dom bara känner lite med tänderna. Det brukar gå över.

Du kan även försöka att tvätta händerna ordentligt med bara vatten. Med en tidigare hamster jag hade så skulle händerna vara helt luktfria (och dom flesta tvålar har någon doft) annars kunde hon bita till. Man kan även gnugga lite av spånet från buren mellan händerna när man tvättat sig (:


//Jessie

spöket laban
2015-03-01 21:50
#2

Ja det stämmer precis! Det är inga riktiga bett och det har aldrig gått hål/börjat blöda.  Jag ska prova att endast tvätta händerna med vatten och sedan gnugga dem i spån. Tack så mycket för goda råd :)

Evovva
2015-03-02 00:55
#3

Använd handsprit och lufta händerna innan du tar i hamstrarna. Då brukar alla lukter försvinna.

Glass strut
2015-03-02 18:55
#4

Man får väl enligt lag inte ha mer en 1 hamster i Bur eller har jag fel? Fick iallafall höra de i zoo affären men dom vet ju ingenting ? Annars så skulle man kanske skaffa sig en kompis till min lilla kille 😉

Scorpio97
2015-03-02 19:00
#5

#4 Dvärghamstrar ska enligt lag bo två och två, men undantag av kinesisk dvärghamster. Guldhamstrar ska enligt lag bo ensamma senast vid åtta veckors ålder.

Djuraffärer säger att dvärgar ska bo ensamma, för det ger dålig reklam om många kommer och klagar på att hamstrarna slåss eller till och med dödade varandra. Hamstrar från djuraffärer är tyvärr ofta hybrider (blandning mellan Campbells och Vintervit) och då är det svårare att hålla dom i par/grupp, för man vet inte vilket kropsspråk dom har (Campbells och VV har nämligen något olika kroppsspråk). Djuraffärshamstrar är dessutom ofta från grossister som massavlar hamstrarna, utan att tänka på sjukdomar och aggressivitet, vilket gör att dom generellt sätt har sämre temperament. (Sen kan man naturligtvis ha tur och få världens gulligaste, mysigaste och friskaste hamstrar från djuraffär också, jag säger bara att det är mindre chans).
Man bör därför köpa från uppfödare, och köpa två på en gång. Vill du prova med en kompis till din nuvarande hamster bör du kontakta en uppfödare.


//Jessie

spöket laban
2015-03-02 19:16
#6

Än så länge verkar de ha det mysigt tillsammans. Jag hoppas verkligen att det håller i sig. Jag tror de är syskon och jag hämtade dem samma dag som de kom till djuraffären. Jag hoppas det kan vara en fördel för deras temperament.  Jag testade handsprit idag och det funkade mycket bra på spöket laban men prins bus fortsätter att nafsa men det går nog över när han blir lite större. Han är ju så mysig för övrigt.  Idag lyckades jag hålla honom i handen en lång stund, så mysigt.  Jag är så glad att de är nyfikna och inte rädda.

Annons:
Bellabusa
2015-03-02 19:31
#7

Våra gjorde också så när de var 5-6v. Precis som små barn vill de smaka på allt!

Upp till toppen
Annons: