Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 815 ggr
uz00x
2015-02-27 13:51

Kutterpån?

Annons:
Cireea
2015-02-27 13:53
#1

Absolut 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

uz00x
2015-02-27 13:56
#2

Vad bra :D å mycket trå om används här kommer jag nog att behöva köpa en ny sådan var tredje månad, så det är allt prisvärt att skaffa detta :D

Cireea
2015-02-27 13:57
#3

Jag har själv en sån där bal då jag har så många hamstrar + kullar. En bal räcker för mig i ungefär ett halvår 🙂Ibland längre!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

uz00x
2015-02-27 14:15
#4

oj vad länge :D jag har u bara en hamster, men dens Bur är otroligt str och sedan har jag en kanin också som tar ännu mer xd

hade en 25 kg för ett tag sedan och den var borta på 3 månader här xd

Dvärgvädur
2015-02-27 14:52
#5

Jag köpte en sådan bal för något år sedan och den räckte i ett halvår för både kanin och hamster haha :D

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

uz00x
2015-02-27 22:24
#6

använder kanske en jävla massa då xD

Annons:
CamillaS
2015-02-28 11:14
#7

Är det inte terpentin i dom?🤔

Dvärgvädur
2015-02-28 13:55
#8

Köpte en bal idag igen, har två hamstar just nu och båda bor i akvarier, detta kommer räcka i nästan ett år haha! 

#7 Låter konstigt eftersom det används till hästar 🤔

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Cireea
2015-02-28 14:13
#9

#7 Terpentin finns i barr på barrträd i mängder men i spånet är det ytterst pyttelite.

Skulle det funnits stora mängde terpentin skulle det aldrig ens fått användas, varken till djur eller människor. 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Mirre395
2015-02-28 18:44
#10

#9 Nu gjorde du min dag, tro det eller ej!:) Jag har gått runt och letat som en galning efter spån från björk eller asp eftersom jag blev tillsagt att det är dödligt farligt med spån från barrträ. Så det är alltså inte skadligt med Kutterspån? Om så är så är jag överlycklig!;)

Cireea
2015-02-28 18:53
#11

Det är absolut inte skadligt att använda spån. Det har används i åratal och jag har då aldrig hört talas om en hamster som dött på grund av spånet, möjligtvis av allergi i så fall.

Terpentin finns när trädet står ute i skogen och då i barren. Men när spånet säljs i balar/förpackningar just för stallboxar (det är det spånet som Granngården säljer och de allra flesta förpackningar ni hittar idag) finns minimalt med terpentin i spånet, det märks inte ens av idag. 

Vanligt hederligt spån fungerar kanonbra som Bottenmaterial så länge inte hamstern är allergisk mot det eller det dammar för mycket.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

CamillaS
2015-02-28 19:50
#12

#10 Det är just det jag har hört också, att man inte ska använda kutterspån som är gjort av barrträ.

Detta hittade jag på wikipedia:
"Kutterspån används också, eller har använts, som strö till djur i bland annat ladugårdar, svinstall, och hönshus. Kutterspån är det vanligaste bottenmaterialet i burar för gnagare som hålls som husdjur, som hamstrar, gerbiler, marsvin, tamkaniner och dylikt. Det anses dock oftast alldeles för dammigt för att vara lagligt och dessutom för det mesta gjort av barrträ vilket innehåller terpentin som är ett gift. Terpentinet i sin tur ökar halten av ammoniak då det blandas med urin och är cancerframkallande. Att det är skadligt visade sig även vid just framställningsplatser där arbetare ofta drabbats av bland annat astma eller allergi från vissa träslag. När det gäller djur visar sig problemen oftast i form av problem med luftvägarna och ögonen, men detta misstas ofta för spånallergi."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuttersp%C3%A5n

Cireea
2015-02-28 20:04
#13

Aa.. wikipedia. 😉

Jag har personligen pratat med flera inom industrin som sagt att det är ytterst ytterst lite terpentin i det kutterspån som säljs till stallboxar med andra ord det spån man kan köpa på Granngården.  🙂

Så lättast är ju att prata med de som tillverkat just det spånet man ska köpa. Att dra förhastade slutsatser för att "Det sägs" eller "för det mesta" - det är bara onödigt. Bara för att det sägs att spånet ska innehålla massa terpentin för att det tidigare gjort det så betyder det inte att allt spån alltid innehåller enorma mängder.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
CamillaS
2015-02-28 20:30
#14

#13 Jag tänker inte säga emot dig, då jag själv inte har något mer konkret att komma med. Så ja, själv vet jag inte vad jag ska tro, men visst, är det ofarligt så är ju det jättebra.

Cireea
2015-02-28 20:49
#15

Tja, förr när man isolerade väggar med kutterspån fanns det terpentin i spånet och det finns garanterat "fulspån" som innehåller terpentin som man använder för just isolering eller annat men det som säljs för stallboxar är utan terpentin eller också så är det så ytterst lite att det inte påverkar. 🙂

Därför köper jag bara spån som är till stallboxar, det dammar mindre än de förpackningar man kan köpa på Ica eller någon annan lokal mataffär och jag tycker den kvalitén som är till stallboxar är mycket bättre.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Dvärgvädur
2015-03-01 12:26
#16

Wikipedia är ingen pålitlig källa haha, vem som helst kan gå in och skriva där. Någon hade skrivit att Elvis Presleys föräldrar var näbbdjur 😂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: