Annons:
Etikettguldhamster
Läst 622 ggr
Mimmi_Lola
2/25/15, 8:23 PM

Undersökning; burar.

Hallå där!

Har sett många olika burar här på Hamster iFokus och undrar vilken sorts Bur du har åt din hamster/dina hamstrar. 😉Skriv gärna burens för- och nackdelar.

Själv har jag gallerburar åt mina hamstrar. 🙂

Vilken/vilka bur(ar) har du?

Med vänlig hälsning, Mimmi

Annons:
Scorpio97
2/25/15, 8:39 PM
#1

Jag har duna, men anser att akvarium eller terrarium är bästa buren, eller SAMLA och om jag fick välja skulle det vara mitt förstaval. Jag bor tyvärr hemma och har en mamma som anser att "akvarium är för fiskar, och man har inte hamstrar i lådor" (; När jag flyttar hemifrån blir dte förmodligen akvarium om jag ska ha fler hamstrar. 
Gallerbur skulle jag personligen aldrig ha till en hamster. 

Akvarium/terrarium
Fördelar: Ser snygga ut, går att få rejält stora och billiga. Hamstern kan inte gnaga på den och det är svårt att rymma.
Nackdelar: Lite otympliga och oftast rätt tunga. Man måste bygga någon form av nätlock själv.

SAMLA
Fördelar: Billig och stor
Nackdelar: Vissa hamstrar gnager sig ur. Inte direkt det snyggaste alternativet. Måste göra eget nätlock.

Duna
Fördelar: Finns relativt stora, hamstern når inte gallret. 
Nackdelar: Ganska dyra och jag upplever dom som svåra att inreda. Går att gnaga sig ur genom plasten. Inte så fin. 

Galler
Fördelar: ?
Nackdelar: Hamstern kan gnaga på gallret och få skador på nos och tänder. Klättrar hamstern på gallret kan den skada sig rejält när den faller. Eftersom buren är väldigt öppen är det stor risk för drag = förkylning.


//Jessie

Dvärgvädur
2/26/15, 7:26 AM
#2

Jag har minidunor och akvarier till mina dvärghamstrar.

Akvarium

Fördelar: Går att inreda utan begränsningar, snyggt att ha framme och rymningssäkert.

Nackdelar: Ganska tungt, kan vara svåra att rengöra och ofta dyra.

Duna

Fördelar: Bra storlekar, lätta att bära och städa samt billiga. 

Nackdelar: Ovanor kan förekomma, har man en hög inredning når hamstern upp till gallret vilket kan leda till att den både gnagar och hänger sig i det.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

annlen68
2/26/15, 8:48 AM
#3

Vi har en duna multy medium och är jättenöjda med den.

Fördelar: Lätt att städa och bära. Plast överallt utom i taket (galler) vilket innebär att det aldrig kommer ut något skräp när hamstern "rumsterar" om, samt minimal risk för gallergnagande (vilken hamster orkar hänga upp och ner i taket några längre stunder ;-)  )   Rymningssäkra.

Nackdelar: Utseendemässigt inte så snygga om man jämför med ett akvarium.

Dvärgvädur
2/26/15, 5:35 PM
#4

#3 Som svar på din fråga, min hamster orkar hänga uppe och gnaga i timmar ahhaha ;)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Wellcraft
2/26/15, 6:26 PM
#5

Använder akvarium, samla, duna & galler.
Iofs har jag bara gerbiler i dunan nu men kan tänka mig att ha hamster där också, när gerbilerna gått bort.

Akvarium:
Fördelar: Vackert & lättstädat (dammsuga upp dammet, torka av med trasa & ett djurvänligt rengöringsmedel).
Väldigt hållbart. Ger utrymme för mycket miljöberikning och inredning. Ger större möjlighet att kunna ha rikligt med bottenströ.

Nackdelar: Vissa hamstrar känner sig utsatta i akvarium, då det är insyn från i princip alla håll, men detta är inget som bekommer trygga hamstrar.
Kan vara svårt att få rymningssäkert, i många fall får man snickra nätlock.
I regel sämre ventilation än andra burar.

Duna:
Fördelar: Relativt snygg Bur. Väldigt rymningssäkert (iaf min, den har lyckats barrikadera två tokiga gerbiler & då är buren duktig ;) )
Ger möjligtheter för mkt bottenströ & därmed grävmöjligheter.
Lättstädad & inte alls otymplig att bära och handskas med.
Lagom med insyn in i buren.

Nackdelar: Även har sämre ventilation (än tex galler eller terra).
Många dunor är inte alls rymningssäkra. Hållbarheten är sådär.

Galler:
Gallerbur är ett omtalat ämne inom just hamstervärlden och jag är emot de flesta hamsterburar, därför förklarar jag mig lite så det inte blir ramaskri ;)
Min gallerbur är låg & inte jättestor men ack vad den ger möjlighet för miljöberikning. Satte upp en massa fruktgrenar, naturinredning och liknande mellan galler pinnarna. Väldigt tätt så att hamstern hindrades från att falla.
Botten på buren är relativt hög och ger utrymme för ett lagom lager med bottenströ.
Dvärghamstern som bodde här trivdes som en prins, han var välaktiverad & fick mycket miljöberikning vilket gjorde att han aldrig, någonsin utvecklade stereotyptbeteende som ex. gallerbitning. 
Så nu talar jag för den variant av gallerbur jag har.
Fördelar: Lätt att miljöberika då man kan sätta & kila fast saker via gallret.
Lättstädad & inte otymplig.

Nackdelar: Hamstrar med brist på aktivitet eller miljöberikning utvecklar i regel gallerbitning.
Inte samma möjligheter till lika mycket bottenströ som i tex en samla.
Gör man inte buren "fallsäker" så kan hamstern klättra, falla & göra illa sig.

Samla:
Fördelar: Trivsamt för hamstern, relativt rymningssäker. 
Mycket möjligheter vad gäller aktivering, grävmöjligheter och berikning.
Rymlig. Lätt att rengöra.

Nackdelar: Knappast snygg. Vissa tokar kan gnaga sig ur den.
Svår att göra rymningssäker utan nätlock.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tilde.wahlgren
2/26/15, 7:33 PM
#6

Jag har ett akvarium som  är 78x46x37

Fördelar: Det är bra insyn och de är snygga de är också lätta att  inreda

nackdelar: De kan vara väldigt tunga och svåra att städa

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Annons:
Upp till toppen
Annons: