Annons:
Etikettcampbells
Läst 1219 ggr
Amanda Guhrén
2015-02-22 22:21

Att få sin hamster att sluta gnaga på gallret.

Hej. Min hamster Molly slutar inte att gnaga på gallret men sen när jag skulle ta upp henne så hade jag en tröja och hon ville bara hoppa och hoppa på min tröja och till sist slutade hon gnaga på gallret i hennes Bur.

Annons:
Dvärgvädur
2015-02-23 06:41
#1

Hon är understimulerad 🙂

Har du Hjul i hennes Bur? Många saker hon kan aktiveras med? En idé när gallergnag förekommer är att byta Bur, det brukar vara svårt att få bort beteendet och hon kan få sår på nosen.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

uz00x
2015-02-23 07:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min brukade göra så med, bytte Bur till en 6 gånger större (har en väldigt stor nu) och gav mer stimulering. Hon slutade inte då heller då det var en vana och började att sätta dit äppelcider vinägen där hon gnagade. Kunde gå upp mitt i natten och lägga på det om jag hörde henne. Efter ett tag slutade hon :) 

Helt enkelt, hitta vad som gör att hamstern började, fixa det (oftast stimulans och eller burstorlek) Lägg ut en bild på din bur/inredning så kan vi hjälpa dig

efter det börja med tt motvärka problemet! :)

[selmatelma1]
2015-02-23 10:23
#3

Ha en flaska med vanligt vatten o spruta på henne när hon börjar gnaga på gallret.

Dominic340
2015-02-23 11:03
#4

Spruta vatten på hamstern ska man absolut INTE göra då hamstrar lätt blir förkylda när de blir blöta å det kan i värsta fall leda till lunginflammation! :-( Byt hellre till en duna Bur elr bygg en bokhylle Bur ett annat alternativ e å köpa ett begagnat akvarium! :-)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

[selmatelma1]
2015-02-23 12:57
#5

De hjälper man behöver ju inte spruta på nosen direkt .

uz00x
2015-02-23 13:27
#6

Man bör inte spruta vatten på dem alls. Det är obehagligt som tusan för dem och förstör pälsen och de har rätt känslig hud som inte är menat att bli sprutad med vatten på. . Bättre att sätta något på gallret så som vinäger.

Annons:
Fiona1234
2015-02-23 13:37
#7

Man ska absolut inte spraya vatten på dom, hamstrar är ''kända'' för att lätt bli förkylda. Sätt istället tex nagellack, vinäger eller dylikt där hon gnager. Du kan även blåsa lätt på nosen men det brukar inte hjälpa.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

LillyAmanda
2015-02-23 16:43
#8

Nagellack är väl inte bra?

**//Amanda

Fiona1234
2015-02-23 18:31
#9

#8 Dom gnager inte pga lukten, så det är ingen fara. Jag har tom hört att man märker hamster bebisar i svansroten med nagellack för att t.ex. kunna skilja 2 offwhite honor ifrån varandra 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Upp till toppen
Annons: