Annons:
Etikettcampbells
Läst 1108 ggr
Ariess
2015-02-21 19:12

Skaffa Campbells

Efter många års av hamsterägande har jag bestämt mig för att skaffa ett par Campbells dvärghamstrar. Har haft både dvärghamstrar och guldhamstrar innan,  av dessa har majoriteten varit från djuraffär, och den här gången vill jag definitivt ha från uppfödare.

Är det något speciellt jag behöver tänka på med just Campbells? Förutom att det är viktigt med kosten då de lätt utvecklar diabetes, finns det något annat?

Jag har kontaktat några uppfödare, men det verkar inte finnas väldigt många som föder upp Campbells, eller kanske har jag inte letat ordentligt? Jag bor i sydvästra Dalarna, så jag förstår att det kan bli en viss transportsträcka. 

Tack på förhand!

(Kopierat inlägg från Dvärghamster iFokus.)

Annons:
kgsjoqvist
2015-08-27 13:42
#1

Se till att få tag i två ungar från samma kull, är väl det bästa tipset tror jag. Vi hade två som var födda hos samma uppfödare och samma dag, men det gick också bra. De fick bo tillsammans från 3 veckors ålder.

Vad jag har lagt märke till är att de inte tycker om att bli upplockade ur buren med handen, springer gärna och gömmer sig i ett hörn. Men man kan ju använda en liten låda som de får krypa in i och lyfta ut dem med den - då brukar det inte vara några problem. Jag har också märkt att de gärna nafsar och biter i fingrarna, men det är sällan särskilt hårda bett, så det stör mig inte så mycket.

De tycker om att gräva, så djupt med fyllning i buren är bra. Att gömma sig i rör och tunnlar är också en favoritsport. När man har två i samma Bur kan det också vara bra att de får gott om gömställen. Och ha en Bur i reserv om de blir osams.

Diabetes är väl det enda som skulle få mig att välja en annan ras än Campbells, men om man ger dem kolhydratfattig mat, köper från en uppfödare och så får man hoppas på det bästa.

wildalia
2015-08-27 22:47
#2

Jag har också varit intresserad utav Cambells, men insåg att dom har stora revirbeteende och gillar inte alls att man plockar med dom i buren. Dom vill även ha mkt gräv möjligheter att kunna boa in sig riktigt. Ngt mer än Guldhamstern. Sedan är det stor chans att dom börjar bråka med varandra efter ett tag. Inget roligt att köpa två eller flera för att sedan sitta med två eller flera burar. Och diabetes avskräcker mig också. Eftersom flera avlar på unga djur så kan man omöjlign veta om de kommer utveckla diabetes eller inte. Det spelar ingen roll vad man matar dom med, de utvecklar diabetes ändå om anlagen finnes.

[evilewa]
2015-08-29 10:28
#3

#0 Jag föder upp Campbells och ser inte alls i mina djur/kullar det ni andra beskriver ovan annat än undantagsvis. Revirsjyddandet är något som uppfödare fokuserar på att avla bort. Campbells är otroligt trevliga och sällskapliga/sociala. Alltid när jag kommer in i mitt hamsterrum, poppar de upp och kommer fram nyfiket. De är mycket mer dagaktiva än tex guldhamstrar som sover till sent på kvällen. Som #2 skriver, att oavsett Foder utvecklar de diabetes om de bär på det genetiskt, stämmer inte alls! Foder är A och O, vilket vi som föder upp informerar om. Vissa struntar helt i att blanda eget balanserat och anpassat Foder, vilket är synd och inte gynnar hamstern alls. Att risken är stor att 2 kullsyskon börjar bråka stämmer inte heller :-) Du får gärna PM:a om du har fler frågor eller funderingar.

AnnsofieW
2015-08-29 12:45
#4

Förlåt att jag hoppar in i tråden lite men gäller de alla dvärgar att de lätt får diabetes? :)

Helena1978
2015-08-29 13:53
#5

#4 Det är väl främst Campbells och Kinesisk dvärghamster som drabbas av diabetes, men uppfödarna testar ju ungarna innan de säljs, så med rätt utfodring så är det lugnt. Som jag har uppfattat Campbells är de väldigt sociala, och hanarna verkar kunna gå fler än två tillsammans om de har tillräckligt med utrymme.

wildalia
2015-08-29 23:52
#6

Fast det kan ju inte stämma. Om man testar ungarna redan när de säljes och samtidigt skriver att det är viktigt att ge dom rätt Foder. Ja då ligger det i djurets gen redan från början. Diabetes är både genetiskt och en framkallande sjukdom. Så man ljuger om man påstår ngt annat. Diabetes kan man få efter mkt dålig kost. Och hur många djurägare ger sina djur så dålig kost ? Jag tror snarare att det inte alltid avlas på testade djur. Och avlar man utan att testa dom, ja då går diabetes genen vidare. Jag håller med att dom är väldigt pigga och mer vakna än Guldhamstern, men tyvärr hör man många som inte kan sitta två och två hela tiden, som man hade önskat. Jag vet inte hur stora burar folk har, men det kräver större burar om man skall hålla fler ihop. Så att dom kan komma ifrån varandra om de vill. Annars är dom väldig söta och pigga !

Annons:
Upp till toppen
Annons: