Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 940 ggr
Deviance
2015-02-20 00:13

Starta uppfödning?

Funderat på sen typ maj 2014 att starta uppfödning, då ville jag ta hamsterbebisar på min Hanna pga hennes otroliga temperament men jag förstod såklart att jag inte skulle ta kull på en Djuraffärshamster då man inte vet om de bär på några genetiska sjukdomar. Men har sedan dess varit mer och mer inne på det och mamma ville också. Och jag tror jag vill ha korthårig svartbaserat (men samtidigt gillar jag creméfärger också haha så dumt att de inte går att kombinera haha). Samt att jag gillar framåt hamstrar men som är väldigt lugna och människovänliga. Det är i alla fall tankarna som går i huvudet men så tänker jag också på hur mycket det kostar att starta en uppfödning, alltså precis i startgroparna vad kostar det?  Ni uppfödare hur började ni? :)

Har ingen aning om när jag skulle börja med det i så fall det beror på vad som känns rätt. Kommer kanske fram till att det passar bättre om ett par år när jag kanske bor själv eller att det passar bäst nu eller om ett år.

Vill helt enkelt ha lite råd och tips från ni som kan!

____________

hamstrar & fotografering

Annons:
[AnimeV4]
2015-02-20 00:47
#1

Du vill köpa hamster från uppfödare, med stamtavla och därefter börja? Har jag förstått rätt? Undrar i välmening 🙂

Deviance
2015-02-20 01:04
#2

#1 Ja precis :)

____________

hamstrar & fotografering

[AnimeV4]
2015-02-20 01:25
#3

Okej, då hänger jag med! Tyvärr har jag inga tips att ge, men jag följer denna då det verkar intressant :)

[Ingunn_1969]
2015-02-20 12:24
#4

Provar mig på  en enkel kalkyl:

Två avelshamstrar 2*250= 500 kr

Tre burar i normalstorlek (om du ska behålla en avkomma) billigast 3*SAMLA 130 l med lock= 3*200 kr= 600

 Burar till ungarna att bo i minst ett för alla hanungar, kanske behövs det också ett till honorna om mamman tröttnar på de innan de är stora nog att flytta: 2*SAMLA 130 l eller mindre lådor: 400 kr och uppåt.

Utrustning som vattenflaskor, matskålar, hus, Hjul, det kan ju bli billigt om du använder kartonger o matskålar som du redan har, t.ex ljushållare osv., upp till  hur dyrt som helst, men minst 100 kr per Bur upp till 200 kr per Bur om du ska köpa färdiga hus o leksaker, så totalt 300-600 kr för utrustning.

Strö: Ca 100 kr per månad till tre burar, lite mer går åt under tiden du har ungar.

Sand, toapapper mm: Kanske runt 50 kr per månad per hamster, så totalt ca 150 kr per månad? Plus lite mer när du har kull.

Foder: Grovt räknat 50 kr per vuxen hamster per månad, en kull ca 250 kr i Foder totalt?

Registreringskostnader, medlemsavgifter tillkommer om du ska vara med i en förening och regga ungarna, kostnad beror på antalet ungar, men grovt räknat 400 kr per år om du har bara en kull per år, sen 50-100 kr per kull beroende av antalet ungar.

Så: Att starta upp en uppfödning från ingenting med inköp av två hamsterungar som ska bli 5-6 månader innan första parning fram tills dess att du har tagit en kull kostar ungefär 500+600+400+300+100*6 månader+150*6+150*6+250+400= 4 850 och uppåt.

Sen tillkommer resekostnader, ev veterinärkostnader, inköp av transportburar, om du vill ha lekhagar, leksaker osv.

Det här är mycket grovt räknat och antaget och det går naturligtvis att köpa hur dyra grejor som helst men under 4000 -5000 kr i kostnad innan första kullen är leveransklar tror jag är svårt att få till.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Deviance
2015-02-20 15:50
#5

#4  Burar har jag som det ser ut nu, det är väl kanske en extra samlalåda om ungarna blir väldigt svårsålda. Har 2 akvarium, en samla och gallerbur (som jag tänkte undvika om möjligt)

Men tack så mycket för grovräkningen! :)

____________

hamstrar & fotografering

Jessiegirl1811
2015-02-20 19:26
#6

Jag har ju också en uppfödning med ett antal kullar om året. Vanligtvis så kostar mina hamstrar 3000kr i månaden om jag sen har kullar och måste köpa in fler burar och tillbehör så landar det ungefär på 5500kr.

http://ask.fm/JessicaReips



Annons:
Fiona1234
2015-02-20 20:54
#7

#6 Hur kommer du upp i en så hög summa?

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Odette
2015-02-20 21:18
#8

Det jag tänker lite på är väl att man inte behöver skaffa allt på en gång. Just när folk pratar om att starta en uppfödning så tycker jag att det låter som man ska köpa in fem- sex avelshamstrar och ha kullar hela tiden :p
Men allt tar ju sin tid och det är väl snarare något som växer fram successivt. Man börjar smått för att se hur det är och för att i lugn och ro kunna utvärdera sina djur samtidigt som man får en hum om kostnader mm. Sen får man se var det leder. Man måste ju inte ha flera kullar per år heller, utan kanske mer beroende på vilket avelsmaterial man har, tid osv.

Att köpa hem djur tänkta till avel, om de utvecklas bra och är något man vill avla vidare på, är ju en början. Sen får man känna efter allt eftersom :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Jessiegirl1811
2015-02-20 21:22
#9

#7 Här nere i min stad är allting väldigt dyrt speciellt burar och jag har en dålig vana att köpa allt på en gång när jag har kullar så då är det en ganska stor summa mer.

http://ask.fm/JessicaReips



[Tilde]
2015-02-21 21:23
#10

Jag har en 23 kg säck strö och 15 kg Sand som räcker hur länge som helst! Blir nog en enda utgift för ett helt år (nästan) och det kostade inte ens 200 kr. Så det finns billigare alternativ än att köpa små påsar varje månad eller liknande. 👍 Sen går det såklart år mer ju fler burar man har, men det räcker ändå riktigt länge och kostar därmed väldigt lite.

Deviance
2015-02-21 23:44
#11

#10 Har en 20kg sandspåse här hemma nu som knappt är använd eftersom Hanna dog typ 1,5 månad efter vi köpte den och en stor säck strö också men tror jag ska byta det ändå om jag köper ny hamster!

____________

hamstrar & fotografering

Upp till toppen
Annons: