Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1602 ggr
EmmaLisaH
2015-02-18 19:21

Väcka sin hamster?

Heej!

Jag undrar bara om man kan väcka sin hamster? Jag har just läst att det kan förkorta hamsterns livstid, och det vill jag ju inte! Jag köpte min hamster den 24 Januari och sen dess har jag väckt han vid sju, men nu (typ tre/fyra dagar sen) så väcker jag han vid åtta tiden. Om jag inte väcker min hamster så vaknar han först när jag har lagt mig i sängen. Han vaknar när han hör mitt täcke prassla:D 

Hur ska jag göra? Ska jag fortsätta väcka han eller?

Annons:
fuzzie
2015-02-18 19:30
#1

Du skall helst låta hamstern sova under den tiden som den sover helt enkelt. De är ju nattaktiva djur som behöver sin sömn och den råkar ju infalla just under dagen då vi människor är vakna. 

Jag väcker aldrig mina hamstrar utan jag har bestämda mattider under eftermiddagarna och om någon då vaknar och kommer ut när de hör att jag är inne i buren så får de såklart lite gos och mys. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

sofie292
2015-02-18 19:30
#2

Du måste ha en snäll hamster som låter sig väckas, det gjorde inte min, speciellt inte i början, jag väckte honom en gång och fick några vassa tänder i fingret. Men sen blev det bättre och han såg mest ynklig ut när jag väckte honom, han orkade knappt hålla ögonen öppna.

frozentwilight.blogg.se

Emmaslindh
2015-02-18 19:35
#3

Jag har aldrig hört talas om att det skulle förkorta deras livtid… 

Jag tycker det är okej att väcka en hamster efter kl. 19.00-20.00 så länge man gör det på ett sjysst sätt, alltså inte lyfta på huset och plocka fram hamstern. Utan försöka väcka och locka ut dom genom att kanske göra lite läten, krafsa i bottenströet eller lägga fram mat som luktar väldigt gott. 

Anledningen till att jag tycker det är okej, är att jag anser att man varje dag måste kolla igenom hamster efter ev. skador eller sjukdomar/tumörer etc. Min guldhamster brukar sova till 23 tiden och sedan gå och lägga sig innan jag vaknar, så jag ser honom inte så ofta om jag inte väcker han. Någon enstaka gång vaknar han under dagen och går ut på en promenad i buren, men det är inte ofta jag är hemma dessa stunder. Skulle hamstern däremot vara vaken på morgonen när man går upp, så kan man hälsa på den då och kolla till den lite, så slipper man störa dess sömn 🙂

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

EmmaLisaH
2015-02-18 19:54
#4

#1 #2 #3 Tack för svaren:)

Odette
2015-02-19 16:18
#5

Att det kan förkorta livstiden är kanske inte vetenskapligt bevisat, jag vet inte. Men kontentan är väl att man inte ska göra för vana att väcka dem i tid och otid bara för att man vill visa en kompis hamstern eller bara tvär ta upp den mitt på dagen lite nu och då osv. Men generellt sett så kan man låta dem sova lite längre på kvällen om det funkar för en själv. Känner man att det blir för sent kan man ge dem lite kvällsmat och byta lite Sand i buren och så, vaknar hamstern då och verkar vilja komma ut så är det ju bara att ta upp den. Men tittar den upp och sedan bara borrar in sig i boet igen så kanske man lika väl kan låta den sova vidare.
Man kanske inte ska ruska om boet för att hamstern ska kliva upp direkt 😛

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

sofie292
2015-02-21 22:40
#6

Jag hade inget hus till min hamster, han hade hamstervadd och fick bädda ner sig i ett hörn i buren, han gosade ner sig riktigt mysigt där. Så, om jag skulle väcka honom så klappade jag lätt på vadden och så kom det en liten nos och två trötta ögon ut och undrade varför jag störde hans skönhetssömn. :) Åh, jag saknar honom så!

frozentwilight.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: