Annons:
Etiketterkosthållningtillbehör
Läst 2355 ggr
Deviance
2015-02-17 23:06

Mineralstenar

Har märkt mycket när jag tittat på amerikanska och brittiska hamsteryoutubers att de köper mineral tuggleksaker till hamstern. Alltså inte saltstenar utan mineralstenar formade i olika roliga former. Hur är det egentligen med dessa mineralgrejer? Är inte det bara överflödigt och ibland rent ut sagt farligt för hamstrarna eller är det lugnt? Tycker mig ha hört att det inte ska vara bra här i svenska communitys men ändå ser jag många amerikaner och britter som köper flera av dessa för deras hamstrar älskar dem.

Så helt enkelt är det någon som vet vad innehållet i dem? Och vad för effekt har de?

____________

hamstrar & fotografering

  • Redigerat 2021-05-29 15:39 av Herveaux
Annons:
Emmaslindh
2015-02-17 23:15
#1

Det kan bli farlig då det sägs att den kan orsaka problem med njurarna. Dock har jag för mig att jag hört på annat håll att överbliven mineral bara kissas ut och inte är farlig.

I Sverige är vi mer "hönsmammiga" och har lite annan syn på hamsterhållningen än i utlandet. T.ex är det vanligt förekommande att stora youtubers använder plasthus till sina hamstrar, trots att vi här i Sverige får panikanfall och nästan skäller på folk vi ser använda plasthus. Det är något att ha i åtanke när man kollar på djurhållningsvideos rent allmänt där djurhållningen sker i utlandet. 

Dock väljer jag själv ta det säkra före det osäkra och inte använda mineralsten eller plasthus åt mina djur :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Deviance
2015-02-18 01:52
#2

Ja det där med plasthus och keramik tycker jag går under hönsmammigt, förståligt om det är fasta bottnar på husen och helt tätt runt om förutom öppningen det hade jag ett när jag precis började vara hamsterägare och det fungerade inte alls bra. Sen så länge man erbjuder flera alternativ så kanske de inte nödvändigtvis behöver sova i huset heller. Men det finns många olika konstruktioner som ventilerar mer än andra :)

Mineralsten har jag också förstått som det ska vara farligt men har som sagt ingen aning.

____________

hamstrar & fotografering

Mirre395
2015-02-18 06:34
#3

Detta har jag också länge funderat på. Även hos dem mest "sunda" kanalerna har jag sett att dem använt detta men jag har också fått för mig att det är farligt för njurarna. Tycker detta var en inressant tråd då jag hört så mycket olika men jag undviker det förstås:)

Emmaslindh
2015-02-18 09:18
#4

"Varför ska man INTE ha saltsten? Något man ofta får höra i djuraffären är att en hamster ska ha salsten eller en så kallad mineral-sten. Detta stämmer absolut inte, en hamster skall inte ha saltsten eller liknande. Hamstrar har nämligen väldigt känsliga njurar, och deras njurar klarar inte av för mycket salt. En hamster får i sig tillräckligt med salt i sin mat, och en saltsten kan därmed innebära att den får i sig för mycket salt, vilket medför njurfel. Exempelvis njursten, vilket är mycket smärtsamt och till och med dödligt för en liten hamster."

Såhär skriver hamsterföreningen på sin hemsida. Dock nämns det bara varför saltstenen är onödig/farlig, men inget om varför mineralstenen skulle vara det. 

Vilket får en att fundera lite på ifall det är så att de kopplat att salt/mineralsten är precis samma sak, fast det inte är så? 

Mina 3 första hamstrar hade jag mineralsten till. De varken intresserade sig för den speciellt mycket och alla tre blev gamla hamstrar som hade friska liv. Vad jag upplever av "videohamstrarna" så får de flesta där även en väldigt hög ålder och friskt liv, trots deras mineralstenar i burarna. De jag följer på YT har hunnit gå igenom x-antal olika hamstrar nu. 

Jag passar även på att googla lite, och det som jag ser mest är prat om att saltet är farligt, medans mineralstenen enbart är onödig då de får i sig allt de behöver via den maten de får (om de får ett bra Foder med tillägsfoder etc). 

Finns det någon som har haft en hamster, som faktiskt blivit sjuk av mineralstenen, där det blivit bekräftat av veterinär vad/varför djuret blivit sjukt/dött utav?

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Deviance
2015-02-20 00:19
#5

#4 Ja det är precis min observation också med "kändishamstrarna" (haha) att de lever länge och väl trots att USA/UK använder saker som vi hyser agg när vi ser typ.  Helst vill jag läsa om vad de i Tyskland anser då det är störst gnagarkultur där men kan verkligen ingen tyska alls så förstår nada på deras forum eller sidor :(

Puttar tråden igen för att fler ska se!

____________

hamstrar & fotografering

Emmaslindh
2015-02-20 00:35
#6

#5 ska nog försöka få tag på en tysk uppfödare eller nått och fråga haha!

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Annons:
Dvärgvädur
2015-02-20 09:00
#7

Funderade också på detta haha!

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Fiona1234
2015-02-20 09:01
#8

Vad jag förstått det så kan även ett överskott av mineraler sätta sig på njurarna. Tex b-vitamin är något kroppen själv stöter bort vid överskott, men blir det en massa andra vitaminer som är överflödiga så antar jag att det är njurarna som tar stryk där då de inte kan ta upp mer.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Ellys
2015-02-20 17:46
#9

Tyskland ska ha en superbra hamsterhållning, i alla fall vad jag har sett och läst. Söker man på tyska hamsterburar eller liknande så får man fram värsta "miniskogen" :) Det här med saltsten är enligt mig ganska onödigt egentligen, har man en bra mat så behövs det ju inte, verkar ju lite farligt för njurarna. När jag var liten hade vi en mineralsten, men det var inga problem, hamstern blev några månader över 2 år. Antagligen för att den inte var så intressant att knapra på

Deviance
2015-02-20 21:34
#10

Syftar alltså inte på saltstenar då utan mineralstenar för att förtydliga mig :)

____________

hamstrar & fotografering

Ellys
2015-02-21 08:23
#11

Är väll nästan samma sak, vad är skillnaden på dem? :)

Deviance
2015-02-21 13:06
#12

#11 Vet inte hur innehållet ser ut i just de gjorda för gnagare men på saltstenar och mineralstenar för hästar är det i alla fall skillnad haha! Den ena är helt enkelt salt och den andra mycket mycket mindre salt och resten mineraler och grejer :) Men i stallet jag är i får de mineraler i pelletsform istället så vi har bara saltstenar.

____________

hamstrar & fotografering

Upp till toppen
Annons: