Annons:
Etiketthamster
Läst 872 ggr
uz00x
2/17/15, 1:33 AM

hur säkra är egentligen nya burar?

Hmm, lite konstig fråga, men hur säkert är det igentligen att köpa n ny Bur från djuraffären till en hamster? Menarr att djuraffärer är störst utspridare av papova, och de har kanske inte den bästa hygienen med hamstrar. De håller på med hamstrarna/hamsterburen, och sedan kanske håller på med de burar som skall säjas, eller så vll någon hålla en hamster och sedan går runt och rör på burarna i affären. och plötsligt är djuraffrs-burarna inte säkra, tänker jag fel här? :s

Annons:
AnneN
2/17/15, 1:39 AM
#1

Nu har jag inte hamster men andra gnagare, alltid vid köp av ny Bur oavsett den är ny från butik eller köpt begagnad så rengör jag med vircon som tar död på bakterier och virus, innan djuren får flytta in i buren.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

uz00x
2/17/15, 1:43 AM
#2

J et är ju smart :D Tänker mest bara att många väljer att avtå från begagnade burar och köper från djuraffären, en tänker att de inte borde vara särskillt trygga dem heller xd

annlen68
2/17/15, 10:37 AM
#3

Det är bra att försöka skydda sig mot ex.vis papova; men det är inte bra om det går till överdrift. Man kan inte skydda sig till 100 % mot alla smittor. I så fall kan du ju inte ens gå in i en djuraffär och handla något till din hamster. Eller hur tänkte du skaffa mat, spån etc till den?

Jag tycker jag tänker mycket på olika smittor, men tanken har inte ens slagit mig att det skulle följa med papova-virus på exempelvis en Bur. Det är inte min mening att på något sätt förlöjliga din rädsla, men jag personligen tycker det går till överdrift när man tänker i de här barnorna…

Fiona1234
2/17/15, 10:40 AM
#4

Virkon tar inte död på papova, så det är även något man bör tänka på. #3 Det är oerhört smittsam så man ska ju vara noga, men de flesta är ju i djuraffärer, det går ju inte Att undvika ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
2/17/15, 12:48 PM
#5

#4  Nej det är det jag menar. Det går inte Att undvika till 110 %, och livet blir outhärdligt om man ska oroa sig för varje liten detalj. Då skulle man ju inte kunna handla Sand, mat, spån etc i djuraffären heller. Då skulle det ju i praktiken kunna vara papovavirus på det också.

AnneN
2/17/15, 12:57 PM
#6

#4 Som jag förstår det av artikeln på SHF så tar vircon död på papovaviruset, me de kanske har fel?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Fiona1234
2/17/15, 1:16 PM
#7

#6 En i Shf sa till mig att det visats sig inte funka längre.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
2/17/15, 1:28 PM
#8

Jag beställer från internet 😃Sen köper jag inte hamsterburar utan SAMLA och dom finns ju inte ens i djuraffärer. 

#3 Som svar:  jag går aldrig in i djuraffärer 🙂 Jag beställer maten och köper spånet på granngården. Leksaker och annat beställer jag också. Så jag har faktiskt ingen anledning att gå in i en djuraffär. 

Men sen kan man såklart inte skydda sig för allt och om det nu skulle behövas att jag går in på en djuraffär, ja men då måste jag ju göra det men jag kan ju minska risken för någon smitta genom att inte gå in i djurrummet osv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

uz00x
2/17/15, 2:18 PM
#9

Menar inte attt jag är rädd för att gå in i en sjurbutik eller något liknande, men menar mer att jag tycker det är konstigt att många väljr att inte köpa begagnat då det bott en hamster i den tidigare, men djurbutiker är ju ändå där smittan många gånger kommer ifrån, , men man tänker inte två gånger innan man köper där på samma sätt. :)

Zaviie
2/17/15, 7:51 PM
#10

#8 Onlinebutikerna tar in sina produkter från exakt samma ställa som vanliga djuraffärer.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Cireea
2/17/15, 8:03 PM
#11

#10 Djuraffärer har sina burar/leksaker INNE i affären där djuren är, alltså är det en enorm risk för smitta om det nu skulle finnas smitta i butiken. 

En onlinebutik har inte sina burar/leksaker bland djur. 

Sen om burarna/leksakerna kommer från samma ställe från början har ju ingenting med saken att göra. Burar och leksaker i affär är utsatt för smitta om det nu skulle finnas i affären. Det är inte leksaker eller burar som säljs online som tas ifrån ett lager.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
2/17/15, 9:21 PM
#12

Fast jag vet flera djuraffärer som har onlinebutiker också, som har lagret i affären, som tar varor utifrån affärer, så jag ser det isåfall som samma risk :/

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Upp till toppen
Annons: