Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1188 ggr
Heri74
2015-02-16 14:17

Säkert att köpa beg bur?

Hej!

Jag tänkte köpa en större Bur och undrar om det är säkert att köpa beg med tanke på smittorisken för Papova?

Annons:
Mirre395
2015-02-16 14:38
#1

Vad hade du tänkt för Bur? Om du rengör ordentligt så tror jag inte att det är någon större risk.

Cireea
2015-02-16 15:04
#2

Jag köper inte begagnat om det bott ett djur i den nyligen just för papovarisken. Enda gången jag köper begagnat är exempelvis akvarier där det bott fiskar eller reptiler av något slag eller om det är en Bur som inte är använd på flera år.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Irrevirr
2015-02-16 17:54
#3

Håller med #2. Vill man vara riktigt säker köper man inte begagnat om det varit i kontakt med guldhamster. Har man bara haft andra typer av djur eller fisk/reptil i burar/akvarium så ska det givetvis inte vara någon fara.

Evovva
2015-02-16 18:31
#4

Kan ägaren garantera att den inte har varit ikontakt med papova är det ju riskfritt.

anna.fogel
2015-02-16 20:12
#5

Rengör med virkon, finns på tex granngården. Det dödar bakterier och virus, även papova.

Heri74
2015-02-16 20:16
#6

Tack för alla kommentarer och tips!

Annons:
Odette
2015-02-16 22:25
#7

Det är nog svårt att få en garanti då man får utgå från att de som säljer buren kanske helt enkelt inte vet om det finns en risk för smitta eller inte.
Säkrast är att inte köpa begagnade burar där guldhamstrar bott förut, har guldar bott i buren tidigare bör man rengöra den med virkon och sedan låta buren stå i ungefär 1 år för att vara på den säkra sidan (viruset kan gå i "dvala", men ingen vet hur länge det kan leta utan värd så att säga, därför har man satt ett riktmärke på minst 1 år.)

Men det funkar ju utmärkt att köpa begagnade akvarium om det varit fiskar i tidigare, då behöver man inte oroa sig! 🙂

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Bellabusa
2015-02-17 07:49
#8

Ska hämta ett begagnat terrarium som stått i zoo affär. De har haft reptiler i det men den har ju stått i miljö med alla möjliga djur runtom. Räcker det med diskmedel och dusch med hett vatten? Blev lite orolig nu:-(

Fiona1234
2015-02-17 11:21
#9

#5 Nej, virkon dödar inte papova.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
2015-02-17 12:19
#10

#8 Jag skulle inte köpt det, nej.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellabusa
2015-02-17 13:33
#11

Det hör med Papova virus är helt nytt för mig. Hur vanligt är det och hur yttrar det sig?

Cireea
2015-02-17 13:44
#12

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

anna.fogel
2015-02-17 14:00
#13

#9 nähä, den info jag fått är att det gör det. Men du har säkert rätt.

Annons:
Odette
2015-02-17 18:05
#14

#9 Det är ju bland annat virkon man använder för att få bort papovasmitta.

Problemet med att det stått i en djurbutik är att du inte har någon som helst koll på vart det har stått eller hur det har blivit flyttat, hanterat etc.
Det räcker ju med att smittade partiklar följt med damm eller så, för att risken ska finnas. Så det är väl inte direkt säkert tyvärr.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Fiona1234
2015-02-17 18:22
#15

Vad jag fick höra nyligen av en i Shf så sa dom att virkon inte längre tar död på papova.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Odette
2015-02-17 20:08
#16

#15 Det var då mer än jag visste! I såna fall borde ju den infon ha kommit ut vilket jag inte sett något om. Men jag kollar med dem och så får jag väl återkomma sen.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

anna.fogel
2015-02-20 00:26
#17

På svenska hamsterförreningens sida står "Är man orolig över smitta så använd gärna Virkon som desinfektionsmedel vid hantering mellan hamstrar och vid rengöring av burar och burtillbehör. Virkon är ett mycket effektivt virusdödande medel som är helt ofarligt för människor och djur." Skulle det inte gälla längre alltså?

Fiona1234
2015-02-20 08:57
#18

#17 Jag fick höra i november att det inte hade någon effekt på papova längre, av en i Shf. Men jag vet inte om det stämmer utan jag säger endast vad jag fick höra då :) Jag vet också vad som sagts förut och vad som står, så det är inget som behövs motbevisa.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

anna.fogel
2015-02-20 10:00
#19

Förlåt om du kände dig påhoppad nu, inte alls min mening, jag vill bara veta vad som stämmer! Köper gärna begagnade saker men man vill ju inte riskera att smitta sin lilla!

Odette
2015-02-23 16:25
#20

Jag tror jag vet vad de menar med att man inte kan lita på att virkon tar bort all smitta, det fungerar ju inte riktigt så att viruset dör efter att man rengjort med virkon. Viruset kan ju fortfarande gå i Dvala och poppa upp sen i efterhand. Det är ju därför SHF satt som riktmärke att burarna även bör stå utan djur minst 1 år innan man använder dem igen.
Skulle man vara 100% säker på att virkon tog bort allt virus skulle man ju inte behöva ställa undan burarna.

Men jag tycker ändå det blir fel att säga att virkon inte hjälper, det är ju fortfarande bättre att städa burar med virkon innan man ställer undan dem- än att bara ställa undan dem. Om du förstår mitt resonemang. Det var bara det jag ville få sagt. Trodde SHF hade kommit ut med något nytt som jag totalt missat, men jag hängde bara inte med i resonemanget.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annons:
Fiona1234
2015-02-23 18:27
#21

#20 Jag förstår! 🙂 Men jag minns så väl att de sa att ''Nej, det har ingen effekt'', men nu är det endast vad jag hört och inget jag hittar på själv…

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Odette
2015-02-23 22:17
#22

#21 Nä jag ifrågasätter inte vad du hört, ville bara reda ut det så jag inte missat något :)

Men man kan i vilket fall som helst inte köpa en begagnad Bur (som använts till guldhamster) och skrubba den med virkon för att sedan sätta in en egen guldis i den. Där är nog alla överens ^^

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Heri74
2015-02-23 22:47
#23

Tack för alla tips! Det blir en NY Bur, helt klart.

Upp till toppen
Annons: