Annons:
Etikettguldhamster
Läst 902 ggr
EmmaLisaH
2015-02-13 11:26

Hamstrar min hamster för mycket?

Heej! Jag tänkte bara fråga om min hamster hamstrar för mycket? Jag har haft min hamster i typ 3 eller 4 veckor och han är jätte-mysig. Men Fred som han heter, hamstrar så mycket så att han inte kommer in/ut ur sitt hus:/ Jag tömmer hans hus då och då på mat. Jag vet att det alltid ska finnas tillgång till mat, men jag kan inte ge han mat för att han hamstrar allt på en kvart:/ Finns det något sätt att avvänja Fred så att han inte hamstrar så mycket?
Tacksam för svar:)

Annons:
Wellcraft
2015-02-13 11:34
#1

Du ska inte avvänja din hamster från att hamstra, tror inte ens det går.
Det är ett högst naturligt beteende och vill du ta bort det beteendet för att det är "jobbigt" så kan du lika gärna ta bort egenskapen att andas också, hamstern heter hamster av en anledning 😉

Töm inte boet på mat vid annat än städning, Färskmat ska dock såklart tömmas.
Mata inte varje dag, finns ingen anledning.

Mina guldhamstrar har jag matat var tredje dag, ibland mer sällan. Dock fick de Färskmat var dag i den mängd att de åt upp den och inte hamstra.

Hitta ett sett som funkar bra för din hamster, håll koll på matmängden i boet eftersom maten alltid ska finnas till hands. Men det är onödigt att ösa på mat som hamstern inte äter :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Scorpio97
2015-02-13 17:02
#2

Jag har lärt mig ungefär hur mycket min hamster äter, och det är den mängden han får (utspridd i buren) plus lite extra. Han är väldigt snabb med att samla ihop och hamstra all mat. 

Ge inte mer mat än vad han äter.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: